Hur vinner man D&D

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Och Buddha om du träffat honom längs vägen.
"Och på en sträcka var det bara ett par fotspår i sanden. Vet du vad varför, fader?"
"Hrnng... *håller handen för såret där jag nyss stack dolken i honom* Min son, snälla, du behöver inte göra det här..."
"Det, fader, var den sträcken efter att jag hade dödat Jesus, och fick vara ifred en stund innan nån ny vandrarjävel dök upp."
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Man vinner när man power-gamer-optat sin karaktär till en nivå där hela spelet känns meningslöst.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
To crush your enemies, see them driven before you, and to hear the lamentation of their women!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Man vinner AD&D1ed när man nått namngrad, rensat ett grevskap och etablerat ett fäste/kloster/magikertorn/tjuvgille.
Ligger något i det.
Jag skulle lägga till att ens första rollperson måste vara så mäktig att denne skickar ut egna grupper äventyrare på expeditioner - och spelarna börjar spela dessa nya äventyrare. :)
 

Alugilac

Veteran
Joined
13 May 2023
Messages
4
Immortals vinst kriterium är dumt men inte lika dumt som ”Om man har kul”. Det är kul att spela Mario också men du vinner när du spöar Bowser.

Så hur vinner man D&D?

Mitt svar: Du vinner D&D när du dödat den coolaste fienden i kampanjvärlden och nått max leveln.
Den som spelar närmast RAW vinner. Man ska spela rollspelet som det är skrivet. Allt annat är ju egna rollspel man hittat på. För de individuella äventyren gäller att lösa/besegra det som konstruktören säger man ska göra.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Ända sedan Original Dungeons & Dragons släpptes 1974 har spelet varit en ständig kamp mellan spelare och konstruktörer.
Gary Gygax klagade på detta redan på 1970-talet - att spelarna hela tiden ville ha mer saker: nya monster, nya magiska föremål, nya klasser, regler för högre levels, nya dungeons, nya kampanjer.

Se på boxarna i BECMI:
B som i Basic: level 1-3.
E som i Expert: level 4-14.
C som i Companion: level 15-25.
M som i Master: level 26-36.
I som Immortal: rollpersonerna blir odödliga hjältar som slåss mot gudarna.

När rollpersonerna till slut sprungit upp på Olympens top, som en Rocky-kopia, ställer sig spelarna frågan: "vad gör jag nu?"
Varpå konstruktörerna reser sig upp och säger: "okej, ni vinner, vi orkar inte göra mer boxar nu"


P.S.
För säkerhets skull: jag är ironisk... :)

... iallafall HOPPAS jag att jag är ironisk. :eek:
Om man nådde max level som Immortal men ville nå ännu högre så skulle karaktären återfödas som en dödlig på level 1 igen. Sedan måste man göra om processen en gång till, hela vägen till max Immortal level igen. Då har man vunnit spelet.

Frank Mentzer lovade dock att han skulle skriva en nytt set med regler för nästa nivå , Old Ones, om någon kunde bevisa med utförligt dokumenterade spelkrönikor att man spelat hela vägen till högsta Immortal level två gånger med samma karaktär. Än så länge verkar ingen ha antagit utmaningen.
 
Last edited:
Top