Hur vinner man D&D

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Immortals berättar vad D&D:s Victory Condition är! :)
Immortals vinst kriterium är dumt men inte lika dumt som ”Om man har kul”. Det är kul att spela Mario också men du vinner när du spöar Bowser.

Så hur vinner man D&D?

Mitt svar: Du vinner D&D när du dödat den coolaste fienden i kampanjvärlden och nått max leveln.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Jag är lite tveksam att alls prata om vinstvillkor i de flesta rollspel. En gång i tiden spelade vi ibland spelargrupp mot spelargrupp (med en SL som domare) - då var den ena gruppens seger den andres förlust. Men annars - nej. Då kan en lyckas mer eller mindre bra med att lösa uppdragen etc. Men ”vinna” känns som fel ord.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Jag är lite tveksam att alls prata om vinstvillkor i de flesta rollspel. En gång i tiden spelade vi ibland spelargrupp mot spelargrupp (med en SL som domare) - då var den ena gruppens seger den andres förlust. Men annars - nej. Då kan en lyckas mer eller mindre bra med att lösa uppdragen etc. Men ”vinna” känns som fel ord.
Burning Empires kör rätt hårt på att antingen spelarna eller SL vinner - vilken sida kontrollerar världen när man är klar? Och SL ska spela för att vinna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Mitt svar: Du vinner D&D när du dödat den coolaste fienden i kampanjvärlden och nått max leveln.
Max-level är ett bra svar. Ett delmål på vägen är att överleva en dungeon.

Jag skulle vilja ha fler rollspel som fokuserade på end condition, eftersom det underlättar förståelsen av spelet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det finns som någon redan nämnt spel med faktiska end conditions. Promethean vinner du tillexempel när din Frankenstein lyckas bli en människa. Black Crusade vinner du när du blir en demonprins.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag har ju en OSR-grupp där man vinner genom att få XP. Inte som medel mot något annat mål, utan det är vinstkritieriet. Men det är mer som att få high score i pinball, än att klara sista bossen i Mario.

I mer typisk DnD / tradspel så föreställer jag mig att spelledaren har ett ansvar för att ställa upp lagom stora mål eller hinder (quests, stora fiender) och så vinner man när man lyckas med vad det nu gällde. Hen kan ställa upp det i förväg, dvs preppa hela kampanjen utifrån en main quest, eller identifiera det halvvägs och börja orientera spelet kring att RP tydligen vill stoppa den där greven eller vad det kan vara.

Sen kan det såklart gå att spela vidare på nytt äventyr, men det är som att man kan starta Super Mario Galaxy 2 efter att man klarat Super Mario Galaxy. Man har fortfarande vunnit lika mycket.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ända sedan Original Dungeons & Dragons släpptes 1974 har spelet varit en ständig kamp mellan spelare och konstruktörer.
Gary Gygax klagade på detta redan på 1970-talet - att spelarna hela tiden ville ha mer saker: nya monster, nya magiska föremål, nya klasser, regler för högre levels, nya dungeons, nya kampanjer.

Se på boxarna i BECMI:
B som i Basic: level 1-3.
E som i Expert: level 4-14.
C som i Companion: level 15-25.
M som i Master: level 26-36.
I som Immortal: rollpersonerna blir odödliga hjältar som slåss mot gudarna.

När rollpersonerna till slut sprungit upp på Olympens top, som en Rocky-kopia, ställer sig spelarna frågan: "vad gör jag nu?"
Varpå konstruktörerna reser sig upp och säger: "okej, ni vinner, vi orkar inte göra mer boxar nu"


P.S.
För säkerhets skull: jag är ironisk... :)

... iallafall HOPPAS jag att jag är ironisk. :eek:
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Du vinner när du lyckats få gruppen att byta system :gremwink:

Hade levelsystemet varit bättre hade jag sagt max level.

Men jag skulle säga att slutmålet för DnD är att behärska systemet såväl att du kan besegra allt motstånd utan att själv offra allt för mycket resurser.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det finns som någon redan nämnt spel med faktiska end conditions. Promethean vinner du tillexempel när din Frankenstein lyckas bli en människa. Black Crusade vinner du när du blir en demonprins.
Det är väl inte det tydligaste win-conditionet men tänker att Shadow of the demonlord vinner du när du uppnått nivå 10 och förhindrat den oundvikliga undergången några år till.
 
Top