Nekromanti Hur vill ni att magi ska se ut i Eon IV?

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Deckard;n33205 said:
Jag har hört det viskas om "lvl 0" besvärjelser, vilket jag verkligen hoppas kommer med. Jag tycker det är kul med små stämningshöjande effekter som kan användas i rollspelssyfte, så jag hoppas på att få se dessa. Ett exempel på då jag försökte använda magi på detta sätt i Eon III är den gången jag alstrade astrotropi som jag sedan kontrollerat dissiperade för att imponera på en grupp barn från Ashaslätten; det gick hem väldigt bra, men det hade varit ännu bättre om hela gruppen spelgruppen inte behövt hålla andan, som de gjorde, då jag slog den ensamma tärningen för att dissipera, ty man vet aldrig i Eon när en tärning blir två... som blir tre... som blir fyra och oops, där kom en stellar från himlen, nej ta det lugnt barn den är bara av första rangen så dess stjärnsmäll gör bara en T6 smärta...

I vilket fall så är Eon IV riktigt bra så här långt och i det nya systemet så verkar inte sådant kunna förekomma på samma sätt, så jag känner på mig att magin blir legendarisk då den väl kommer.
Det stämmer mycket riktigt att sådana besvärjelser kommer men att de blir "lvl 0" beror mer på att vi har vänt på tärningsslagen och att man numera har ett garanterat lyckats resultat mot tillräckligt låga svårigheter.

Betrakta följande besvärjelse och antag att man har 3T6+1 eller mer i Alstra pyrotropi och Besvärja. (Ta även de faktiska regeltermerna med en nypa salt - det var så här en besvärjelse såg ut för ett bra tag sedan och saker har ändrats sedan dess.)

Den dansande elden (4)
Även känd som: Kalizhas flammande fingerspel, Vitsippas släckta eldsvåda.
Alstra pyrotropi [4], Besvärja [4].
Omfång: 1m sfär, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Koncentration.
Med besvärjelsen kan en pyromantiker ta kontrollen över en eld, ofta upp till en rejäl eldstads storlek. Pyromantikern kan sedan styra elden, exempelvis få den att flamma upp eller göra utfall mot varelser i närheten. Det går även att släcka elden eller få den att träda tillbaka till en stilla glöd. Fungerar även mot magiska eldar, men endast de svagaste.
[Kontrollerar en eld som är naturlig eller högst magnitud 4. Eventuella attacker orsakar 1T6/1T6 eldskada och man kan även minska eldens normala skada med lika mycket.]


Deckard said:
Låter mycket bra, det är sådana besvärjelser som kan höja stämningen mycket. Orelaterat: Är visdom den nya styrande attributen till alstringsfärdigheter samt besvärjelse?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Bortsett från fördelen med det nya färdighetssystemet så är varaktigheten koncentration ett stort steg upp från föregående system. Jag ser också att man använt definitionen sfär, vilket får mig att tro att andra geometriska former kan komma att användas. T.ex skulle rektanglar kunna forma basen för frambesvärjda eldkvastar och koner basen för andra former som utgår från magikern. Man skulle ju lätt kunna räkna sig till dessas exakta förhållanden genom att låta formens mått vara beroende av magnituden. Även om man vill ha ganska enkla regler och inte räkna meter per meter så tillåter ju sådana variationer angrepp inom t.ex närstrid, kort och medellångt där eventuella måls inbördes avstånd avgör om flera kan bli träffade. Det är också en stor fördel att magin behandlas i totala kvanta snarare än statiska radieförhållanden som man inte kan förhandla med. Mycket uppskattat, även om mitt antagande skulle vara inkorrekt.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag gillade vetenskapligheten bakom det gamla systemet och att det beskrevs mycket tydligt att det kunde vara raka feltolkningar och i bakgrunden kunde fungera på något helt annat sätt än man trodde.

Vad jag även gillade var att eons magi var fluffstark (alltså inte kraftig men att den gjorde sig till känna bra) vilket gjorde att den var lätt att hålla till bakgrunden samtidigt som att den hela tiden gjorde sig påminnd, alltså jag bryr mig inte särskilt mycket om reglerna så länge de är konsistenta då jag oftast inte kommer använda dem, om fluffet kommer ändras till något mer mundant (pardon the pun) kommer jag nog fortsätta använda mystik och magi.

/Luna Lovegood som nyss åt baconmacka
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Något som jag tycker borde ändras är att det ofta kan ta längre tid att lära sig en besvärjelse från en bok än att utforma den själv. Om det gick snabbare att lära sig genom läsning snarare än formalisering skulle det, bland annat, göra formelsamlingar mycket mer åtråvärda och mer coola att hitta.

En annan sak är att med alla nya effekter som kommer så är memoriseringströskeln lite väl låg (psyke+besvärjelse antal magnituder kan man memorisera just nu). Kanske man skulle kunna få använda expertiser som "gott minne" för att kunna komma ihåg fler besvärjelser?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Och för helvete. Sortera inte besvärjelserna efter namn som i Eon III grundboken, sortera dem efter vilken skola de tillhör.

Så jävla drygt att göra en eldmagiker och bläddra fram och tillbaka som en stolle för att hitta eldmagierna för att de är dåligt sorterade.
Deckard said:
Håller helt med; jag har tänkt på det många gånger.
Ymir said:
Problemet är bara att effektlistan innehåller en ganska stor mängd ataxotropiska effekter, som naturligt trotsar alla försök till sortering.
Deckard said:
Ymir: Vi har ju i och för sig ingen aning om hur den nya magin ser ut; du menar att många av de ataxatropiska effekterna kan åstadkommas av andra aspekter?

Poängen är att de bör kategoriseras efter typ snarare än att radas upp i bokstavsordning så att vi magiker kan ha bättre översikt på vad vi har för möjligheter, speciellt då vi fritt improviserar till exempel.
konami_code said:
Jag tror att den gode Ymir skämtar med dig Deckard...
Deckard said:
Wow... Ok, good one.
Mundo said:
 

Dark_Lotus

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
29
Hoppas gärna på tex besvärjelse om man ska ta något som verkar episkt i still med en eldmagiker som drar sin hand över ett svärd o det börjar brinna helt galet ,eller får marken att dela på sig igenom bara att dunsa ned en stav i marken - lite av "you shall not pass- stilen" x).
Vore även kul som det har sagts innan med småmagier ,typ tända ljus ,eller en vidpust i någons ansikte vore kul. ;)
Men Ser gärna att magin hamnar hoss vissa inviuider som har den magiska förmågan , för att magisystemet inte ska nytjas och alla ska bli magiker och skita att bli krigaren för att nån enskild kan gå o lära sig allting och tvärtom - vilket i mitt perspektiv tar ju bort någon annans viktiga roll i ett gäng tex.
Ser gärna även magiska ritualer typ där flera magiker kanalyserar magin tillsammans i magiska ritualer för att göra mer 'Episka' permanenta oballanser eller vad man nu än sjutton behagas att göra om man är en bunt magiker som har samma teotropier som ska göra något fuffens. ;)
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Många ritualer som kräver en massa förberedelser. Gärna förbannelser och sådant som verkar över lång tid och som man kan skapa äventyr kring. Vad händer? Varför? Vem är ansvarig? Hur ska vi stoppa hen?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag hoppas symbol och mönstermagi får utökat utrymme. Att kunna rista in ett mönster, måla en symbol, utföra någon sorts Tai-Chi utan inneboende kunskap i magi och ånjuta en enklare magisk effekt vore ju sjukt stämningsfullt, sedan skulle en riktig magiker kunna boosta symbolerna/mönstren till riktigt maffiga nivåer.

Gruppritualer är ett måste!
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Personligen så gillar jag att böner bara använder Kanalisera som slag och att Ceremonier använder Kanalisera och Ceremoni.
Jag personligen tycker att det kan bli lite för mycket slag när man ska lägga en enkel magi - först Pyrotropi och sen Väva Magi och sen eventuellt Transformera och sen motståndsslag och sen skadeslag och sen skadetabell.

Skulle tycka det vore helt okej om det räcker med ETT slag för att kasta en besvärjelse, och FLERA slag för att utföra ritualer, tex. att man bara slår Pyrotropi med eventuellt Transformera och skippar Väva Magi helt och hållet.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Vad gäller ritualer/ceremonier är jag en sucker för att blanda in vanliga färdigheter också då att bara slå för ceremoni tre gånger är lite tråkigt. Kanske inte passar Daak men någon annan kultur kanske byter ut ett av ceremonislagen mot tatuera, skulptering, ockultism, geografi och så vidare. "Nackdelen" blir förstås att man måste bli mångsidig med sina färdigheter.
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Jag och hela spelgruppen reagerade ganska starkt på att regelboken var så fokuserad på Daak. Skulle hellre se att regelboken innehöll mer allmängiltig information om hur magi fungerar, och att Daak och Jargien behandlas som alla andra länder och religioner.

Vad jag vill se i magisystemet

(I) Möjlighet att skapa egna besvärjelser likt effekterna i tidigare Eon (behöver inte kunna improvisera). Blanda gärna in bibliotek, laboratorier, matematik, magisk teori, etc.

(II) Samma besvärjelse finns i olika kvalitet beroende på hur duktig skaparen är (t.ex. Blixt finns som gör olika skada, är olika svår i grund, etc). Det gör att noviser kan lära sig en enklare variant av samma besvärjelse som mästarna använder. Det öppnar också upp för magisk forskning och magiker som girigt bevakar sina bästa formelsamlingar.

(III) Stämningsfulla handlingar gör det lättare att använda magi - t.ex. att rita arkana symboler med krita är inte ett krav för Blixt, men det hjälper (lite lättare eller gratis övertag). Att använda en spegel av silver eller en skål speciellt källvatten för fjärrskådning är inte ett krav, men det hjälper på något sätt. Att göra sig osynlig eller teleportera är lite lättare om man kliver in i en djup skugga eller genom en dörröppning. Vissa besvärjelser blir lite lättare om man har något från offret. Och så vidare. Saker som inte är obligatoriska men uppmuntrar till att magiker beter sig som mystiska trollkarlar snarare än Jedi.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Logros;n38368 said:
(III) Stämningsfulla handlingar gör det lättare att använda magi - t.ex. att rita arkana symboler med krita är inte ett krav för Blixt, men det hjälper (lite lättare eller gratis övertag). Att använda en spegel av silver eller en skål speciellt källvatten för fjärrskådning är inte ett krav, men det hjälper på något sätt. Att göra sig osynlig eller teleportera är lite lättare om man kliver in i en djup skugga eller genom en dörröppning. Vissa besvärjelser blir lite lättare om man har något från offret. Och så vidare. Saker som inte är obligatoriska men uppmuntrar till att magiker beter sig som mystiska trollkarlar snarare än Jedi.
I gamla Mystik och Magi har jag för mig det fanns möjlighet att lägga in liknande begränsningar när man byggde besvärjelser och/eller ritualer. Problemet var dock att där kunde man bara minska svårighetsgraden för slaget för Besvärjelse, och det var sällan det som var den trånga sektorn i sammanhanget, utan det var Alstra (då svårighetsgraden för Alstra alltid var minst lika hög som för Besvärjelse, och ofta högre då Besvärjelse var uppdelat på två eller flera slag för olika effekter).
Logros said:
Jag ser hellre att det är saker man *kan* göra för att få det lättare snarare än saker man *måste* göra.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Några nyheter om magireglerna? Jag har funderat men är inte säker: Kanske vore det bra att slå ihop ikonotropi med semotropi (visst heter det så, skriftmagi dvs?). Vidare skulle jag vilja se många av de mer oanvända aspekterna antingen försvinna eller utökas kraftigt, hellre det senare då de passar så fint in i magiteorin. Den aspekt som i min mening behöver utökas mest är troligtvis skototropi. Den aspekten behöver verkligen ett par riktigt coola effekter användbara för de som gillar att stryka omkring på natten och har nog en hel del potential att bli "stealth-aspekten". Aspekter som heliotropi och fototropi behöver dessutom inte bara utökas utan även skiljas åt; aspekterna bör vara väldigt distinkta så att en spelare lätt kan avgöra vilken typ av magi denne vill spela med, och inte behöver sprida ut sina poäng över 3 olika.

Men jag kanske pratar i onödan här; jag har hört det viskas om att aspekterna ska bli mindre absolut sanning och mer av en kulturell/filosofisk grej (ex. dvärgarna som bara tror att vissa aspekter finns kanske inte har fel i sig utan bara ett annat synsätt). Att en alstrafärdighet kanske kan alstra olika aspekter som är snarlika? Skulle vara väldigt kul med en uppdatering från er helmgastare.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Principiellt upplevde jag tre problem med att spela magiker i Eon.

Spelsystemet och fluffet inbjöd till optimering. Att döma av Rafalis föreläsningar samt den generella attityd med vilken magiutövande beskrivs, är Eons magi en logisk struktur med regler som kan och bör missbrukas. Implikationen är att en magikers sanna förmåga mäts i hur denne förmår använda regelsystemet till sin fördel. Detta är i sig inte ett problem. Problemet är att det tidigare magisystemet inte höll för den sortens missbruk: det blev alldeles för enkelt att härleda ett fåtal förkrossande effektiva strategier (såsom t.ex. användande av kongelat och alstring av gynnsamma aspekter) som rätt och slätt överlägsna de andra. När nu fluffet faktiskt inbjöd till optimering, då har vi en situation där rollpersonerna själva, genom att inte välja den optimala strategin, i och med det har sagt något negativt om sin rollpersons magiska kunnande.

Spelsystemet och fluffet gick isär. Mitt paradexempel på detta är när Rafali trivialt tänder alla ljus i en föreläsningssal. Rent krasst går sådant alldeles utmärkt att åstadkomma i Eon 1-3 genom t.ex. artefakter (gärna aktiverade magiskt), men skulle man göra det regelrätt med pyrotropi vore det betydligt enklare att fylla hela salen med eld (+Ob10T6 för räckvidd, kantänka?). Detta rimmar illa med det faktum att fluffet tycks premiera subtil och övervägd användning av magi, som nu istället blir en aktivitet byggd på råstyrka. Och vad är att bygga en artefakt i varje ljushållare för sådana tricks om inte en råstyrkebaserad lösning?

Feedbackloopen för magi var tråkig. Detta är mitt egentliga problem med det gamla systemet. Tre-fyra slag istället för ett enda gav två extra möjligheter att misslyckas, med livet och även karaktärskonceptet (för jo, jag anser nog ändå att en magisk variant av Progeria har möjlighet att förändra min bild av min rollperson, på gott och ont) som insats. Jag kan gissa tanken bakom det hela, och den kan ha varit god: att trissa upp spänningen för varje slag skulle ha kunnat fungera väl, om det inte vore för det faktum att även en färdigvävd formel (1) i regel inte var avgörande i någon situation och att (2) sannolikhetskurvan nu gjorde att triviala formler hade tre gånger så stor chans att spåra ur. Det hela ledde till vad jag kallar "snuvad i sista minuten"-syndromet, där man efter att ha svettats genom två komplicerade Ob4T6 - transformationer slutligen fick väva sin effekt på magnitud 2... och då ofelbart fumlade. Magin kändes helt enkelt inte så mycket lockande som helt enkelt missunnsam.

Varför spelade jag då magiker i Eon?

Well, det gjorde jag inte egentligen, jag var primärt schaman. Men med schamanism, iom att det inte explicit var så logikbaserat som magisystemet, kunde man rollspela ganska fritt och ignorera ett regelverk som inte fungerade. Magisystemet var det sämre ställt med. Däremot var det otroligt roligt att ha ett system av byggstenar som hade logiska inbördes kopplingar och stor variation gällande vad man rent logiskt kunde genomföra. Min favorit var effekten Magus Ceranos dalande snö, som kombinerade Frysa med Regn till att skapa snöfall. I och för sig var den inte fullt giltig enligt reglerna, men den gav ändå en bild av vad Eons magisystem skulle ha kunnat vara.

Om det är något jag vill behålla inom Eon så är det nog just det: gör gärna magi mer användbart, men glöm inte att en magikers forte inte borde vara äventyrandet eller eldbollskastning eller konfliktutövande, utan en sökande, forskande och experimenterande tillvaro. En magiker bör helt enkelt fokusera på att vara magiker och utforska verklighetens mysterier, inte agera fältartilleri åt ett gäng vandrande bråkstakar.
 
Top