Hur vill du ha din rollspels-postapokalyps?

Hur vill du ha din rollspels-postapokalyps?

• Öken

Votes: 31 59.6%
  • Skogig

Votes: 33 63.5%
  • Träskig

Votes: 29 55.8%
  • Spridda överlevare

Votes: 39 75.0%
  • Små byar

Votes: 38 73.1%
  • Mindre riken

Votes: 21 40.4%
  • Mad Max-stuk

Votes: 27 51.9%
  • Mutant 1984-stuk

Votes: 26 50.0%
  • Knalla runt till fots

Votes: 39 75.0%
  • Fordon och fordonsstrid

Votes: 26 50.0%
  • Svartkrut och golfklubbor

Votes: 28 53.8%
  • Motorsågssvärd och Lasergevär

Votes: 14 26.9%
  • PSI-krafter

Votes: 25 48.1%
  • Muterade djur som SLP/RP

Votes: 22 42.3%
  • Cyborger

Votes: 19 36.5%
  • Annat! Jag förklarar nedan!

Votes: 7 13.5%
  • Jag vill att den här pollen inte ska vara multiple choice

Votes: 0 0.0%
  • Jag gillar inte postapokalyptiska rollspel

Votes: 2 3.8%

• Total voters
    52
Såhär långt är det minst populära* "Motorsågssvärd och Lasergevär", med 26.9%, medan de mest populära alternativen är "Spridda överlevare" och "Knalla runt till fots" som båda har 75%. "Skogig" PA är mer poppis än "Träskig", och minst poppis är "Öken". Det känns som vårt skandinaviska arv från Mutant 1984 är starkt!

* utom "Annat" eller liknande alternativ

En genre jag funderar på om jag inte skulle vilja se mer av är apokalyps. Alltså att man spelar under den pågående undergången med allt vad den innebär. Det förutsätter såklart en ganska långsam process.

Mad Max 1 är ju egentligen lite mer så, kanske? Civilisationen faller i detta nu.
Jag funderade också på vilken som är min favorit-PA och tänkte på att Akira-(post)apokalypsen är underrepresenterad i rollspel. Plötslig skit som gör att infrastruktur och institutioner kollapsar, konstiga oförklarliga fenomen vid kollapsen gör att folk försöker hitta nya förklaringsmodeller men det är ändå människor som gick till jobbet förra veckan.

Post-postapokalyps är nog mer mitt speed.
Tack för tanken. Postapokalysm drog mig direkt till Mad Max, Mutant och liknande. Steget efter det kan vara riktigt intressant. Fading Suns har jag haft mycket roligt med, och regeltekniskt så är det efter en apokalysm, men det har uppstått ett nytt storvälde med nya regler och en ny kultur.

Back