Hur vill du ha din rollspels-postapokalyps?

Hur vill du ha din rollspels-postapokalyps?

• Öken

Votes: 19 52.8%
  • Skogig

Votes: 24 66.7%
  • Träskig

Votes: 21 58.3%
  • Spridda överlevare

Votes: 28 77.8%
  • Små byar

Votes: 25 69.4%
  • Mindre riken

Votes: 14 38.9%
  • Mad Max-stuk

Votes: 17 47.2%
  • Mutant 1984-stuk

• Knalla runt till fots

Votes: 27 75.0%
  • Fordon och fordonsstrid

Votes: 17 47.2%
  • Svartkrut och golfklubbor

• Motorsågssvärd och Lasergevär

Votes: 11 30.6%
  • PSI-krafter

Votes: 16 44.4%
  • Muterade djur som SLP/RP

Votes: 16 44.4%
  • Cyborger

Votes: 14 38.9%
  • Annat! Jag förklarar nedan!

Votes: 6 16.7%
  • Jag vill att den här pollen inte ska vara multiple choice

Votes: 0 0.0%
  • Jag gillar inte postapokalyptiska rollspel

Votes: 1 2.8%

• Total voters
    36

zonk

muterad
Ja, hur gillar ni era postapokalypiska rollspel egentligen? Ska det vara Mad Max-röj i öknen med snabba bilar och eldkastare? Muterade grävlingar med musköt som debatterar ordvitsar över en pilsner på värdshuset? Eller något helt annat? Rösta nedan - och kom med fler förslag om det inte räcker!

Jag vill först å främst framföra att jag inte undviker något av alternativen ovan. Jag skulle till å med vilja påstå att jag mer än gärna dyker in i de flesta postapo-världar som jag kommer i kontakt med.

Men eftersom jag fyllde i Annat så vill jag framhålla att de settings som ligger mig varmast om hjärtat är (1) T2K och (2) Wasteland. De är för mig de två som lockar allra mest. Sedan slänger jag in Mutant 2089/Cyberpunk som post-apo-alternativ. Det är något som lockar med områdena mellan megastäderna. Så, då måste jag ju dessutom slänga in 2000AD-kodad postapo, oxå.

Tillägg: Uppenbart är att jag har svårt att sålla bland genrens olika stilar. Sorry ’bout that.

Last edited:
Förutom det jag valde ovan vill jag ha med:
  • Mutationer i största allmänhet
  • Mer eller mindre märkliga riddjur
  • Radioaktivitet och miljögifter
  • Underjordiska komplex från innan katastrofen
  • Spännande grejer i omloppsbana
Ja! Det är ett måste!

Jag gillar hur Röta funkar i Mutant år Noll - det funkar i spelet, folk efter katastrofen har ändå inte koll på vad som är vad, det är jävligt och jobbigt utan att man dör direkt. Gamma World 1e har iofs helt fantastiska regler för radioaktiv strålning. RP med hyfsad Fysik/motsv har rätt stor chans att få.. en himla massa mer mutationer! Vilket är helt perfekt för spelet, det har så fantastiska och obalanserade mutationer!

Jag vill först å främst framföra att jag inte undviker något av alternativen ovan. Jag skulle till å med vilja påstå att jag mer än gärna dyker in i de flesta postapo-världar som jag kommer i kontakt med.

Men eftersom jag fyllde i Annat så vill jag framhålla att de settings som ligger mig varmast om hjärtat är (1) T2K och (2) Wasteland. De är för mig de två som lockar allra mest. Sedan slänger jag in Mutant 2089/Cyberpunk som post-apo-alternativ. Det är något som lockar med områdena mellan megastäderna. Så, då måste jag ju dessutom slänga in 2000AD-kodad postapo, oxå.

Tillägg: Uppenbart är att jag har svårt att sålla bland genrens olika stilar. Sorry ’bout that.
Nej nej, det här är ju perfekt! Mer är bättre, ta med allt du gillar! Att det inte är klockrent "den där sortens PA" gör inget, här är det brett anslag och mer grejer att inspireras av som gäller! Jag körde rentav en PA-kampanj som slutade med att RPna hittade till Megastaden.. och stod där i stadens brus när de hade lurat en sopgubbe att ta med dem in.

Judge Dredd har oxå massor av underbart knas ute i Zonen (eller vad det nu heter där), gillar t.ex. de där robotarna som är skrikande huvuden av militärer på larvband med kanoner ut genom munnen, typ.

Väldigt mycket postapok tilltalar mig ju inte alls eftersom teknologinivån och den generella civilisationsnivån blir för låg; det blir ju i mina ögon mest fantasy i andra kläder. Och jag gillar ju inte fantasy / lowtech / preindustriella samhällen =)

Men… Jag kan uppskatta Judge Dredd / M2089. Jag gillar megastäder med omgivande ödemark eller Axa-liknande skog- och djungelmiljö.

Jag tänker att jag gärna vill ha något centralt mysterium att utforska eller något annat större att göra i spelvärlden. Att bara dra runt och på sin höjd avsätta nån liten lokal småpåve har jag svårt att engagera mig i, än mindre grejer som att ha en rollperson som själv ska ansamla makt/material etc. Jag lockas inte så mycket av överlevnad-grejen överlag.

Men jag skulle gilla en postapokalyps där man hade anledning att till exempel utreda vad det var som orsakade apokalypsen. Eller hitta / gräva upp sådant som tillåter riktig återbyggnad / återställning.

Det finns nog ingen egentlig dealbreaker för mig när det kommer till världens beskaffenhet utan jag kan köpa det mesta. Med undantag för saker som motsäger sig själva.
(Exempelvis på något som motsäger sig självt skulle kunna vara en Mad Max-setting där folk kör mil efter mil med motorfordon i öknen för att leta efter bensin. Det kan väl få vara så om katastrofen precis nyligen inträffat och ingen som kan tänka mer än 24 timmar framåt överlevde. Eller om det faktiskt finns nyproduktion av drivmedel som i några av Mad Max-filmerna. Men inte annars.)

Om vi undantar fantasyvarianter av postapokalyps vill jag helst att den teknologiska nivån före katastrofen ska vara högre än den vi har idag. Och idag = när vi sitter och spelar, alltså. Så när vi spelade Mutant på 80-talet skulle det vara framtid utifrån vad vi visste på 80-talet. Om jag spelar postapokalyps den här veckan vill jag att det ska vara framtid jämfört med 2026. Så att det går att hitta futuristiska prylar som vi inte har idag. Och som folk i settingen förlorat förmågan att tillverka.

Jag ser gärna att samhället är någon sorts points of light, därför kryssade jag i "små byar" bland alternativen ovan. Om det finns organiserade riken stora som ett län eller större (tex det sena Pyrisamfundet) känner jag att det börjar lämna postapokalyps-genren och övergå i något annat.

Jag har aldrig riktigt känt mig hemma med de muterade djuren. Jag har dålig furry-potential antar jag.

Jag man önska sig mechas i sin postapok? Jag vill ha mechas. Nedgrävda, lämningar efter tiden innan. Kanske DNA-låsta, så att bara vissa utvalda personer kan köra dem. Och så måste man leta efter såna, och så kan det finnas en massa annat coolt som hör till samma glömda civilisation.

För det finns ju inget som säger att civilisationen pre-apokalypsen måste vara vår jord, vår verklighet. Egentligen.

Jag slipper helst pratande djur som fjantar runt på bakbenen. Men annars så är Mutant År noll väldigt nära den postapokalyps jag helst föredrar. Jag ogillar de allt för vanliga slaveri-våldtäktsfantasierna men gillar nybyggande och utforskande av en förlorad värld.

En annan typ av SF-postapo som tilltalar är BLAME! med ett expanderande urbant landskap som täcker hela vårt solsystem. Även … och det här skäms man ju att erkänna men … Druuna där postapo-samhället är ett gigantiskt rymdskepp.

Tillägg #2: självklart läste jag Druuna enbart för artiklarna. Som man gör. Eeh.

Gamma World editionen som använder 4ed reglerna eller Vampire Hunter D tack!

Jag var faktiskt nyfiken på 4E-varianten av Gamma World men det kändes som att den försvann lika fort som den kom.
Har du spelat den? Kan du i så fall berätta nåt om hur den är?

Min föredragna postapokalyps innehåller:
  • Människor som hade vanliga jobb innan apokalypsen (så den är helst inte mer än några år gammal).
  • Vettiga människor som försöker hjälpa varandra, och inte är våldsamma psykopater med orimliga mängder skjutvapen.
  • Gärna delar av samhället som (ännu) inte gått under.
  • Inga jäkla mutanter, trollkarlar eller malströmar, men udda teknologi som eventuellt orsakade apokalypsen är helt okej.

Jag var faktiskt nyfiken på 4E-varianten av Gamma World men det kändes som att den försvann lika fort som den kom.
Har du spelat den? Kan du i så fall berätta nåt om hur den är?

Den är balls to the wall amazing! Så man rullar upp två ursprung och slår ihop dem för att få en karaktär. Så du kanske slår upp Svärm och Robot så nu är du en svärm drönare eller något. Du har några förmågor inneboende, men du har också en kortlek (det kom en i lådan som är nog med kort men de släppte också booster packs med fler. Alla finns på nätet nuförtiden.) med tillfälliga förmågor och du får nya sådana hela tiden när du typ ramlar in i strålning eller hittar uråldrig utrustning eller något. Så du bara använder dem höger och vänster för de hänger inte kvar. Sedan är combat ett skirmish spel på rutnät där du bara styr en karaktär. Det är allt det bästa från 4ed plus dem galnaste apokalypsen någonsin.

Oh, och apokalypsen är att alla versioner av Jorden i hela multiversum slogs ihop till en! Så det är varenda apokalyps du kan tänka dig samtidigt!

Vi körde en hög one-shots och 2 kampanjer. Det är sjukt bra!

Det är verkligen ingen tråkig realistisk apokalyps alls, så vill du ha något realistiskt alls spela något annat.

Muterade djur är kul! Har spelat en del med rubbitar i MÅ0 och har även spelat Genlab Alpha med många sorters muterade djur – fungerade hur bra som helst.

Jag kryssade i allt förutom "mindre riken", såvida det inte hänvisade till större städer/konklaver. Allt funkar i en och samma setting till och med.

Jag älskar Fallout-spelen, men tyckte inte om känslan New Vegas, då det bröt mot att samhället inte längre fanns. I det spelet finns en hel stad som har elektricitet och det förtog lite av efter katastrof-känslan för mig.

Jag är fine med allt i listan, men kanske inte samtidigt (och i jämförelse med tidigare tråd om fantasy är jag uppenbarligen mycket mer konservativ i den genren). Dock tycker jag inte cyberpunk är att betrakta som post-apokalyps, så jag slipper helst sådana element (apropå att Mutant 2089 omnändes).

Back