Jag är trött men ändå sugen på att svara så det för bli en enkel variant.
1. Jag tycker om den Vanceianska D&D-stilen, med memorerade besvärjelser som man går och håller i minnet och sedan rapar ut när de behövs, varpå man inte minns dem längre. Kanske lappar över lite på regelsystem, men är ändå egentligen en så pass udda idé att den får räknas som en kategori.
Ja, det är det favoritsystem jag har av de spel jag spelat. Jag diggar dessutom missbruket som kan komma av att spela så.
2. Jag gillar Eons akademiska magi, med otaliga magiska "lagar" designade av ivriga naturvetare.
Eons magisystem är det enda system jag känner till som jag inte ens skulle ta i med tång. Magi utövas inte, det genomlids...

Jag vet att det är mer mot reglerna, men reglerna förtar väldigt mycket tyvärr. Men magivärlden i Eon är rätt okej om man skippar reglerna, vilket du bad oss att göra....
3. Magi är hemskheter som människan inte var menad att känna till. Om man sysslar med sånt blir man galen eller ond.
Självklart! Det är så det borde vara jämnt.

Magi är korrumperande.
4. Magi är en konstart som innebär att de inneboende magiska krafterna i världen manipuleras av det starka sinnet. Det är ju inte utan att det tar på krafterna, men man slipper sitta och memorera skiten. Jag räknar även in system i stil med LeGuins namnmagi här, alltså att magi främst grundar sig på att magikern är i kontakt med olika nergier i världen och kan manipulera dem.
Det här tycker jag är rätt coolt. Det är tufft när magin har mer med annat att göra än magikern i sig. Nu fick jag dessutom en idé på ett system som vore tufft. Får se om jag orkar utveckla det.
5. Magi är en gåva från gudarna till de rättfärdiga. Ungefär samma som alternativ 3, fast omvänt.
Det är också självklart. Gärna så ska trean och femman hänga ihop på ett eller annat sätt.
6. Magi som folk trodde förr. Alkemi, signerier och diabolism, bland annat.
Nae, usch och fy... Det kan
också finnas men absolut inte bara det. "Vanlig" magi måste backa upp det på något sätt.
7. Ingen magi i mina rollspel!
Visst ska det finnas magi (i fantasy-spel). Ett spel utan magi skulle nog förefalla tråkigt. Det räcker med att magin är något mystiskt som inte rollpersonerna kan utöva. Det bör bara finnas.
Vad är jag mest inne på då?
Jo, en klar etta som gärna får innehålla både trean och femman. Likadant med fyran. Bara den innehåller trea och femma.
Magi i blandning av trean, fyran och femman påminner lite om magimojset i David Eddings böcker "Sagan om Belgarion" osv.