Nekromanti Hur viktigt måste strid vara?

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Jag själv anser ju att strid är kul att vara med i om man gjort en krigare eller magiker, men gör man en adasisk krokodil uppfödare med 7 i kniv är det ju inte så kul...(om nån vore så snäll och påminna mig om varför jag skriver detta inlägg just nu skulle jag vara tacksam.)
Hur viktigt är strid i era äventyr? och
vad tycker ni själva?

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Mr Jacket

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
112
Location
Stockholm
Det är väll alltid kul med lite strid, men tänk på att få med lite intriger och tänkande i äventyret, för det bidrar till en intressantare och roligare spelomgång!

mvh Jac.
"Mandarin teorin"..
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Jag som SL tycker att strid är bland det tråkigaste som finns. Antagligen är det för att jag är ganska grön fortfarande, men ändå. Det är ju intriger och möten som är roliga att spelleda. Att väg- eller vilseleda spelarna. Men utan strid så blir inte spelarna nöjda, så man får ju ha en sorts balans. Men strid är ju egentligen inte något riktigt rollspelande.





It's no meaning to live, if you don't feel alive.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Strid är både oviktigt och rätt tråkigt imho. Visst kan det vara skitkul emellanåt, främst i duellväg har vi i min spelgrupp haft några som varit otroligt spännande. Men generellt har vi rätt lite strid i våra kampanjer, i ett par av dem har det säkerligen någon gång gått 8-10 spelmöten utan någon som helst strid.

- Ymir, ingen stridspitt
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur viktigt är strid i era äventyr?"

I äventyret? Inte det minsta. I kampanjen? Ganska ofta.

Eftersom jag sällan spelar enskilda äventyr, utan nästan alltid planerar långa kampanjer, så spelar strid i de enskilda äventyren ingen roll.

Vad jag däremot tänker på är att kampanjen ska stegras till ett klimax och avslut. I det sammanhanget är våldsamheter väldigt praktiska varande en konflikt dragen till sin spets, och eftersom all drama bygger på att det finns konflikt så är det också naturligt att det då och då går till våldsamheter.

"vad tycker ni själva?"

Strider i rollspel är allt för ofta en kasse sifferskyfflande. Det är inte kul. Inte heller är det särskilt kul med ett rent taktiskt spel - det förtar närvaron i spelet och för upp striden på en abstrakt nivå som är lika inlevelsefullt som Bingolotto eller Statistisk årsbok.

Däremot kan omständigheterna kring striden göra striden till ett intressant moment. Ta till exempel följande situationer:

Om rollpersonerna försöker fly från en borg men hamnar i strid mot slottsvakten på borggården får vi in ett element av stress, då vägen ut måste vara rensad på tio rundor, annars fälls vindbryggan upp.

Rollpersonerna i Star Wars är jagade av en Imperial Star Destroyer och konstant pucklade på av fyra TIEs. Det tar dem en minut = 12 rundor att genomföra astrogationsberäkningarna så att de kan hoppa och komma undan. Varje lyckad sköldslag eller sprängd TIE köper i alla fall en runda till som någon kan astrogera på.

Eller rollpersonerna är jagade av stormsoldater för att komma till sitt skepp. Plötsligt delar leden på sig och Darth Vader kliver fram. Gängets unga och näst intill odugliga jedi tar på sig jobbet att hålla Vader och pojkarna i vitt borta från skeppet så att det kan panikstarta och fly.

Eller så kanske en bunt rollpersoner bär ett snorviktigt dokument som måste till Hans Majestät helst i förrgår. På något sätt måste den person som bär dokumentet förbi en bunt med hemska thalasker så att han kan ta sig till kungen och avlämna brevet.

Eller så...

Kort sagt. Strid är ointressant så länge den inte har något syfte. Gör den intressant istället genom att ge den ett annat syfte än att bromsa spelare och sno deras hit points.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Det måste ju bero på kampanjen!

Vi spelar lite av-och-till en kampanj i Twillight2000 där vi är soldater i US army. I stort sett alla ävertyr _går_ut_på_ strid - Jag tror inte vi har spelat en enda kväll utan någon strid.

Men om man spelar en intrigkampanj borde de enda striderna överhuvudtaget vara dueller och kanske något mer-eller-mindre lyckat mord.

/Henrik
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
På samma sätt som...

...allt annat i spelet måste ha ett syfte för att man skall kunna få ut någonting av det. Jag avskyr när saker bara händer utan anledning i äventyren. Man vill ju inte bara veta att, man vill veta varför!




It's no meaning to live, if you don't feel alive.
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Beror på. I de flesta spel är striden en krydda. Ibland spelar vi ren & skär HongKong Action och i bland inte..

Vi spelar alltid kampanj:
I enskilda deläventyr strider vi mycket sällan. I torsdags hade vi en fight på 8 timmars effektiv speltid.. Men när kampanjen börjar dra sig mot ett klimax ökar striden och givetvis svårighetsgraden....

Själv spelar jag för tillfället en halvtaskig småtjuv och bedragare som aldrig dödat någon i hela sitt liv. Han är allmänt kass på vapen och låter andra sköta striden mellan han tänker /images/icons/smile.gif Denna person skulle möjligen döda någon om hans liv berodde på det...
I vår spelgrupp primeras heller inte strid. Strid kan ofta vara dumt om man kan undvika det. Dumhet leder ofta till döden.. /images/icons/wink.gif


Spela vad du tycker är kul. Vill spelarna se fight? Ge dem fight.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

kboman

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
49
Location
Malmö
Jag håller helt med. Men det är ganska kul att provcera deras RPer och se vad som händer... en del är hetsigare än andra, så ibland smäller det. Efter en sådan incident lyckades de starta ett större upplopp, så efter det höll de sig lugna under resten av äventyret...
Mest så har de faktiskt bråkat inom gruppen. Det urartade till ren strid på en kaj i Camard en gång. FÖrst började de bråka och viftade lite med sina knivar utan att någon blev skadad. Sedan, fem minuter senare, lyckades de bli förbannade igen när de skulle ombord på ett pråm. Svärdsfight på landgång... Men Kraggen lyfte på landgången i fråga så att de två kombattanterna trillade omkull, vilket stoppade bråket.

Men regelrätt strid förekommer mycket sällan. Varför vet jag inte, men de hamnar bara inte i såna situationer.

- K

kboman@passagen.se | <A HREF="http://hem.passagen.se/kboman" target="_new">http://hem.passagen.se/kboman</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker nog att en viss del strid ingår, annars så blir det lite segt. Men sen att man ska ha MYCKET annat åxå är ju en självklarhet.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Alla måste delta

För att få en lyckad strid måste alla rollpersoner delta. Det är oerhört tråkigt och sitta bredvid utan att slåss själv. Är man då en adasisk krokodil uppfödare med 7 i kniv bör spelledaren se till så att han också får något att slåss mot. Detta behöver inte vara en människa det går lika bra med motståndarnas aggressiva stridshingst :)
Annars kan man få tag i ett laddat tungt armborst, kan också bli väldigt kul när rollpersonerna liksom deras fiender försöker hindra klåparen från att avfyra det dödliga vapnet Gud vet vart. Samtidigt som de försöker ha ihjäl varandra.

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En av mina spelare börjar skrika och tjuta om han inte får slåss.. Och slåss i verkligheten gör han också den jäveln..


/snyft.. Jag måste ha världens jobbigaste spelare!/images/icons/wink.gif
 

Nimyn

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
20
Location
Uppsala
Gamla Forskare

Vilket svarar på min fråga som jag ställde till en vän häromdagen. Jag hade nämligen nyss skapat en ny karaktär: En 39-årig forskare (Etnografi), med 3 i hörsel och 4 i kniv.

När jag frågade min polare om Herr Forskare skulle överleva i mer än tio minuter svarade han nej. Naturligtvis förtog detta hela nöjet med min nya lilla gubbe...

Tydligen ser det dock ut som att det enda jag behöver hitta är en spelledare med fantasi.
 

Tribble

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
45
Re: Gamla Forskare

Som sagt, det beror på SL, men också på spelaren, så klart. Alarim Spegelsköld (min RP) är en 34-årig religiös agitator, medikus och innan detta munk med värstingvärden i religiös filosofi, ockultism, läkekonst och övertala. Han har klarat sig utan att slåss i ett halvår i norra Jargien. Detta trots att han är djupt troende inom samoriläran. Det gäller bara att veta när man skall hålla käft, säga rätt saker eller hålla sig undan.

Av någon anledning har han nu efter ytterligare ett halvår ett koppel av jargiska lönnmördare efter sig som han inte har en aning om var de kommer från, eller varför...

Då är det bra att ändå ha snälla (stygga) kompisar.

- Snart dags att börja slå på åldringstabellen -
 
Top