Hur viktiga är inomhuskartan?

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
25
Hur viktig är "inomhuskartan" för er när ni spelar? Räcker det med att den är en "klassisk" tidig blåvit Dnd utan några detaljer eller skall de vara mer åt det detaljerade hållet som Äventyrsspel hade i vissa produkter?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Utveckla gärna vad du menar med inomhuskartan .Menar du typ beskrivningen över tex en byggnad i ett äventyr , typ en karta över insidan på värdshuset glada galten osv ?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,948
Location
Örebro
Hur viktig är "inomhuskartan" för er när ni spelar? Räcker det med att den är en "klassisk" tidig blåvit Dnd utan några detaljer eller skall de vara mer åt det detaljerade hållet som Äventyrsspel hade i vissa produkter?
Jag föredrar den enkla kartan för den ger mig ett ramverk utifrån vilket jag sedan kan bygga upp en egen beskrivning tillsammans med spelarna. En öppen karta, utan allt för mycket detaljer, ger mig mer möjlighet att bjuda in spelarna att lägga till detaljer i miljön. Något som passar min spelstill utmärkt då jag är spelledare. Självfallet vill fortfarande ha en bild av vad rummet används till eller vad spelarna kan tänkas möta i rummet som finns med på kartan.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,721
Location
Eskilstuna
Som spelledare tar jag gärna en hyfsat detaljerad karta, så att jag har mer stoff när jag beskriver saker. Men jag kan även tänka mig en extremt enkel karta och en tydlig punktlista.

Som spelare föredrar jag att det inte finns någon karta alls för mig att titta på.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu när jag genom andras svar ser vad som menas så kan jag ge svar 🙂 . Jag gillar den odetaljerade kartan för då kan jag improvisera och hitta på vad jag bäst tycker passar situationen , tex har jag aldrig förstått mig på dom flesta fantasy grottors ekosystem där orcher , vättar , svartalver , skelett , vampyrer , gastar och uråldriga drakar trängs under samma tak nä då kör jag hellre mitt eget race utan förutbestämda fiender på kartan .
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Jag gillar kartor i svartvitt eller motsvarande, så att det blir tydliga kopior när jag kopierar dem. Då kan jag skriva till den information jag tycker jag behöver vid bordet på mina kopior. Färgkartor blir lätt gråa och oöverskådliga när man kopierar dem.

Det gör inget om det är med möbler och sånt, men helst vill jag att alla monster ska vara tydligt utsatta så att jag som SL lätt kan förstå hur omgivningen reagerar som spelgruppen börjar slås eller spela på pukor i rummet de är i. Info om fällor, dörrar (låsta, olåsta, öppnas åt vilket håll) tycker jag också är viktigt.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Ge mig kartor jag kan ge till spelarna utan hemliga gångar markerade (osv). Stolar, bord osv markerade, inte slp:s.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Jag behöver inte en karta om du kan beskriva var saker ligger bara.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,708
Location
Göteborg
Jag ogillar kartor och ser dem helst inte vid mitt spelbord alls, eller i rollspelsprodukter jag införskaffar.

EDIT: Alltså, jag gillar kartor. Men inte i rollspel.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,948
Location
Örebro
Jag ogillar kartor och ser dem helst inte vid mitt spelbord alls, eller i rollspelsprodukter jag införskaffar.

EDIT: Alltså, jag gillar kartor. Men inte i rollspel.
Nyfiken fråga, vad får dig att inte gilla kartor i rollspel? Jag antar att det finns en spännande förklaring där bakom som kan ge fler perspektiv på frågan :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,708
Location
Göteborg
Nyfiken fråga, vad får dig att inte gilla kartor i rollspel? Jag antar att det finns en spännande förklaring där bakom som kan ge fler perspektiv på frågan :)
Äh, jag tycker mest att de är i vägen. De etablerar saker som inte är en del av vad spelet handlar om, i onödig detalj. Så vill jag dra till skogs och det finns ingen skog på kartan så är det kört.

I spel som utspelar sig i vår värld kan de vara bra för att hjälpa till att grunda spelet i verkligheten. Då finns det ju en faktisk plats och det kan vara fint att få det "rätt". Men i en påhittad värld finns det ju inget rätt eller fel, så då anpassar jag hellre världen efter berättelsen än tvärtom.

Men jag erkänner att det här är en gammal åsikt som jag inte uppdaterat på länge. Jag kan nog se att det kan finnas kul och intressanta sätt att använda en karta på. Begränsningar kan ju också föda kreativitet. Jag kanske borde ge kartor en ny chans?
 

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
25
Utveckla gärna vad du menar med inomhuskartan .Menar du typ beskrivningen över tex en byggnad i ett äventyr , typ en karta över insidan på värdshuset glada galten osv ?
Kartan som visar insidan av en byggnad av något slag. Byggnaden kan vara allt från kryphål till värdshuset.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,948
Location
Örebro
Begränsningar kan ju också föda kreativitet. Jag kanske borde ge kartor en ny chans?
Jag ser vad du menar och håller med. Ibland kan kartor förstöra och sätta käppar i hjulet för den berättelse som skapas runt spelbordet. Samtidigt så funderar jag på om det inte är en kul utmaning med ett spel där det första som sker är att spelarna tillsammans skapar kartan över platsen där spelet kommer äga rum, något som sedan används som utgångspunkt för att sätta scener och möten mellan aktörerna. Bara lösa tankar jag fick när jag läste ditt svar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Spelar jag med folk irl så kan jag hålla kartorna enkla, rita lite på ett papper om det behövs exempelvis. Online däremot har jag gärna detaljerade färgkartor. Man behöver något inspirerande att titta på där framför skärmen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
I de flesta fall klarar jag mig väldigt bra utan (fysisk, konkret, ritad) karta.

Om det finns en risk för att vi missuppfattar något i rummet och det är viktigt att vi och SL har samma bild, så kan väl SL göra en liten skiss över vad som finns var. Då behöver det såklart inte vara alltför detaljerat – dels blir det plottrigt och svårt att se, och dels tar det för lång tid att rita.

Överlag har jag svårt för de flesta kartor i utgivna produkter. Kanske för att de så ofta överanvänder Bevel & Emboss-effekter och drop shadow för att skapa något slags fejkad djupkänsla? Jag är photoshopskadad, varje gång jag ser något som ser Bevel&emboss:at ut så får jag samma mentala reaktion som när någon använder word art eller comic sans. Eller lens flare…
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,969
Location
Linköping
Det beror lite på, oftast spelar det ingen större roll, men ibland är det viktigt för att undvika missförstånd. Eller bespara tid. Visa en planlösning istället för att lägga 10 minuter på att diskutera om sekreteraren har insyn till bokhyllan hos direktören eller om man kan rota ifred.

Om det är beskrivningar av typen "rummet har 8 dörrar..." så visa mig en karta. Jag kommer ha glömt vad du sa om dörr 1 när du beskriver dörr 5...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Om det är beskrivningar av typen "rummet har 8 dörrar..." så visa mig en karta. Jag kommer ha glömt vad du sa om dörr 1 när du beskriver dörr 5...
Precis så. En komplex dungeon utan karta blir mycket:
"Vi går tillbaka till det andra rummet."
"Okej nu står ni framför fontänen igen."
"Nej alltså, det andra rummet som vi var i innan."
"Till höger?"
"Var inte fontänen till höger?"
Osv osv
 
Top