Hur viktiga är era hästar för er?

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,224
Skor ni om dem, namnger ni dem, byter ni ut dem, har det eget rollformulär? (Hoppas jag fick de och dem rätt).
 
De är en motorcykel. Jag bryr mig inte om hästen! Jag bryr mig om hur snabbt den kan flytta mig och om hur mycket det kostar att tanka den. Jag döper den om jag måste. Jag hade hellre haft en cykel.

Men jag hatar hästar på riktigt. De är allergiframkallande för stora monster med konstiga huvuden och en gång bet en mig.
 
Hästen gör att jag kan ha mer packning. Inte rider jag på den, annat än när jag har rejält bråttom. Hästen har packning och jag går bredvid.

Klart de har namn, men jag offrar hellre hästen till spindlar än mina kamrater.

Något jag tycker är schysst är när ens färdigheter kan vara ens följeslagare. Jag har det i Matiné och skulle vilja se mer av det i andra rollspel.
 
Hästen är ett logistikproblem.

Omöjliga att få tag på när man behöver dem. Dyra i inköp, ännu dyrare i drift och med uselt andrahandsvärde. Det är svårt att få valuta för pengarna, de är svåra att ha med i ett krogslagsmål eller underjorden, de går sönder om man lastar dem för tungt, de klarar sig inte själva och är omöjliga att gömma och dessutom stöldbegärliga.

Som en sportbil ungefär. Det verkar som en bra idé innan man köper en. Och är en stor lättnad när man väl sålt den.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 
Nu var det länge sedan jag spelade med en häst.

Men har de ett stat-block så tappar de lite värde, eller de får inte ett inneboende värde utan mer ett instrumentellt värde.

Saknar hästen däremot ett stat-block får de ett inneboende värde för mig och jag blir mer rädd om hästen. Den blir en levande individ på ett annat sätt, istället för en bricka i ett spel. Då får hästen namn, personlighet och en viktig plats i berättelsen för mig. Hästen går från ett vad till ett vem.
 
Sedan Breath of the Wild kommer jag alltid att döpa hästar i rollspel. (Men ingen kommer någonsin vara som Gigahest.)

Skor ni om dem, namnger ni dem, byter ni ut dem, har det eget rollformulär? (Hoppas jag fick de och dem rätt).
(Om du är intresserad, det är helt rätt, förutom det sista "har det eget rollformulär", som kanske borde vara "har de egna rollformulär"")
 
Enda gången jag kan minnas att någon spelare hade några starkare band till sin häst var när vi spelade Eon och vi rullade fram alla häststats och en av stridshästarna blev ett formidabelt monster. Det var liksom uppenbart att det var en legendarisk springare som var värd sin vikt i guld.

Men det var över 20 år sedan...
 
Hästar är ett fantastiskt sätt för en SL att guilt-trippa sina spelare. Beskriv de förtvivlade skriken från hästen när en rese släpar iväg den och plöttsligt så bryr sig spelarna om sin stackars häst (lagon tills dess att den blir mat åt resen). Sedan när de återvänden till staden så får spelarna förklara för stallmästaren, som verkligen älskade den där hästen, varför den inte är med dem längre.

Tror att jag döpt fler hästar som SL än som spelare...
 
Hästar är ett fantastiskt sätt för en SL att guilt-trippa sina spelare. Beskriv de förtvivlade skriken från hästen när en rese släpar iväg den och plöttsligt så bryr sig spelarna om sin stackars häst (lagon tills dess att den blir mat åt resen). Sedan när de återvänden till staden så får spelarna förklara för stallmästaren, som verkligen älskade den där hästen, varför den inte är med dem längre.

Tror att jag döpt fler hästar som SL än som spelare...

Det här är en sådan där grej som lätt får en annan konsekvens än avsett. För det är en jätte uppenbar manipulation, så när en spelare inte nappar för de inser de det får det karaktären att se ut som en sociopat inför de andra. De andra börjar behandla karaktären i fråga därefter. Och nu har vi ändrat fiktionen hårt. För att man ville göra en sidogrej om en låtsas häst.
 
Det här är en sådan där grej som lätt får en annan konsekvens än avsett. För det är en jätte uppenbar manipulation, så när en spelare inte nappar för de inser de det får det karaktären att se ut som en sociopat inför de andra. De andra börjar behandla karaktären i fråga därefter. Och nu har vi ändrat fiktionen hårt. För att man ville göra en sidogrej om en låtsas häst.
Visst är det uppenbar manipulation men det brukar också få spelarna att sluta behandla sina framtida riddjur som om de inte vore levande varelser. Sedan har jag inte varit med om att de andra spelarna börjat behandla hästens ägare som sociopat, det blir bara en lite påminnelse om att hästen inte (bara) är en havreätande moped.
 
Hästen, hunden, katten och så vidare… är alla antingen SLP:s eller motsvarigheten till Grogs i Ars. De har namn, agenda och egna liv. Är med i konversationen på sina sätt, närvaron ska visa på egen personlighet och historia.
 
Jag bryr mig inte om hästar. Stridsgetter och hundar (oavsett om de går att rida eller inte) å andra sidan.
 
Det här är en sådan där grej som lätt får en annan konsekvens än avsett. För det är en jätte uppenbar manipulation, så när en spelare inte nappar för de inser de det får det karaktären att se ut som en sociopat inför de andra. De andra börjar behandla karaktären i fråga därefter. Och nu har vi ändrat fiktionen hårt. För att man ville göra en sidogrej om en låtsas häst.
Hur skiljer det sig från andra situationer där spelledaren försöker få spelarna att bry sig om spelet på ett djupare plan än siffror?

”Det var uppenbar manipulation att tjuven bara försökte få mat till sina barn, så jag dödade henne och barnen”
 
Husdjur i rollspel är svårt att komma ihåg. Vi har en hund med oss i TW2000. Som tär på mina resurser. Jag tror han heter Hunden.
 
Jag tänker att i en typisk fantasyvärld finns det slavar, barnarbetare, obotligt sjuka, bottenlöst fattiga, kroppsstraff, tortyr, svält, hustrumisshandel, tvångsäktenskap och en massa andra ruttna företeelser. En häst som far illa är nog inget som någon lyfter på ögenbrynen för, så i den meningen är det manipulation att försöka trigga spelarens empati för hästen. Med det sagt så kan en spelare/rollperson såklart ha starkare band till sin häst än till alla stackars människor (humanioider) i världen.

Nu, när vi spelar, så känner jag att vi på gott och ont försöker skala bort sådant som inte är centralt för spelet och berättelsen. Och relationen till hästen är nog en sådan sak. Men vid ett tillfälla "hittade" rollpersonerna två fina stridshästar som de tog hand om och hade med sig ett tag... men de "försvann" ur berättelsen (glömdes i ett stall på ett värdshus) när rollpersonerna färdades vidare till havs.
 
Jag tänker att i en typisk fantasyvärld finns det slavar, barnarbetare, obotligt sjuka, bottenlöst fattiga, kroppsstraff, tortyr, svält, hustrumisshandel, tvångsäktenskap och en massa andra ruttna företeelser. En häst som far illa är nog inget som någon lyfter på ögenbrynen för, så i den meningen är det manipulation att försöka trigga spelarens empati för hästen. Med det sagt så kan en spelare/rollperson såklart ha starkare band till sin häst än till alla stackars människor (humanioider) i världen.
En stor skillnad är att det ena rör sig om bakgrunsinformation det andra rör sig om hur spelarna aggerar mot varelser i spelvärlden. Visst sker det massa hemskehter i spelvärlden och om spelarna skulle välja att vara en del av detta så kan det vara värt att visa dem att det faktiskt påverkar folk, genom att humanisera de NPCs som blir lidande.
 
Jag kan inte minnas att jag haft med en häst i rollspel, förutom när vi lirade OSR, men där är ju till och med rollpersonen mest siffror på ett papper, så ingen brydde sig såklart om hästarna.

Men nu blev jag sugen på att låta min nästa rollperson vara en hästtjej.
 
Jag tror få bryr sig om sin häst när de spelar för det är precis som vilken utrustning som helst. Går den sönder köper man en ny.

Men hästar var enormt viktiga under exempelvis medeltiden och användes till många viktiga saker
Att hästen dör är som att bilen dör när du är på väg till Malmö från Stockholm och du behöver fan vara i tid!

Eller för en bonde som inte längre kan plöja sin åker eller dra sina grödor in till marknaden.

"They were more central to society than their modern counterparts, being essential for war, agriculture, and transport."

Men tror ytterst få lägger någon större vikt på sin häst när de spelar rollspel.
 
Back
Top