Hur viktig är inredningen?

En gång spelade jag i ett OSR-spel (medeltida fantasy) online och kände att jag helt slets ur inlevelsen för att en bar beskrevs med biljardbord. Ett annat irritationsmoment för mig, vanligt förekommande i moduler och äventyr, är soffor, stora glasrutor och modernt planerade kök. Dumt av mig det här pedanteriet, och säkert en anledning till att jag föredrar att spelleda. Det är fantasy! Allt kan vara rätt eller fel.
Jag har bara stött på ett spel som har adresserat det här problemet och har en regel för att lösa det. Det går naturligtvis att lösa problemet genom att kommunicera i gruppen, men jag tyckte ändå att det underlättade att ha en regel som uppmuntrar att man ska säga ifrån om man inte uppskattar vissa beskrivningar.

Jag är helt tvärtom, handviftar allt vad historisk korrekthet heter. Det är ju en smaksak och jag kan ibland avundas de som verkligen njuter av att få det så rätt som möjligt, på pappret låter det väldans trevligt.

Sen vill jag vända mig mot att just Mythic Bastionland är ett historiskt spel - boken gör själv skillnad på det historiska och det mytiska (men nu är det ju jag som är pedantisk!)
Samma här! När jag spelleder Call of Cthulhu försöker jag iofs hålla det någorlunda korrekt, men fantasy är ju en hittepåvärld och då känns det fånigt att reagera på att det inte är "historiskt korrekt".

Jag har, av någon anledning, svårt för miljöbeskrivningar som inte "passar" (min egen smak och eget tycke då, förstås). Jag gillar fantasy som känns lite äldre, där saker och teknologi från sen medeltid kanske finns, men är ovanliga.

En gång spelade jag i ett OSR-spel (medeltida fantasy) online och kände att jag helt slets ur inlevelsen för att en bar beskrevs med biljardbord. Ett annat irritationsmoment för mig, vanligt förekommande i moduler och äventyr, är soffor, stora glasrutor och modernt planerade kök. Dumt av mig det här pedanteriet, och säkert en anledning till att jag föredrar att spelleda. Det är fantasy! Allt kan vara rätt eller fel.

Men, för de som gillar lite mer medeltidskänsla i interiörerna, här är en lista jag har satt ihop (med hjälp av min kompis, ChatGPT). Mycket av det här hade jag inte själv en aning om, och en hel del är over-kill (inga bibliotek eller korridorer!). Men, kanske om man vill spela historienära, som Pendragon, Age of Vikings, eller Mythic Bastionland:

Innovation (efter 1600-talet)Medeltida motsvarighet / föregångareVad som förändrades
Soffor och fåtöljerBänkar, pallar och långbänkar (i trä, ibland med halmsits)Man gick från hårda sittplatser för många till mjuka, bekväma möbler för individen.
Garderober och klädkammareKistor och stora förvaringslådorFörvaring flyttade från flyttbara lådor till fasta möbler i rummet.
Skrivbord och sekretärerLäspulpeter, bockbord, bärbara skrivlådorSkrivande blev en privat aktivitet med egna, specialgjorda möbler.
Sideboards och bufféerSkåp, bockbord, väggnischerFörvaring vid måltider utvecklades till möbler som också visade upp porslin och silver.
Separata matsalarStora salar med långa gemensamma bordMåltider flyttades från gemensamma utrymmen till särskilda rum.
Salonger och vardagsrumRum med flera funktionerNya rum skapades enbart för umgänge, inte för sömn eller måltider.
Sovrum som privata rumGemensamma sovutrymmen, sängar i salen, sängalkoverSömn blev en privat och personlig del av livet.
Bibliotek och arbetsrumKlosterskriptorier, bokkistor, läspulpeter i salarÖkad läskunnighet gjorde privata studier möjliga.
TapeterMålade väggar, gobelänger, freskerVäggdekoration blev billigare och vanligare i hemmen.
Gardiner och draperierFönsterluckor, träskärmar, textilierTextilier gav bättre insynsskydd och isolering än hårda avskärmningar.
Mattor på golvVass, halm och flätade mattorMattor gick från att vara dekoration till vardagskomfort under fötterna.
Speglar med försilvrat glasPolerade metallspeglar, små glasspeglarStörre och klarare speglar förändrade både inredning och självbild.
Målade tak och stuckaturSynliga bjälkar och enkelt målade träytorRik dekoration ersatte det rent funktionella uttrycket.
Ljusstakar och ljuskronorFacklor och enkla ljushållareBelysning blev både praktisk och dekorativ.
Glasfönster med större rutorSmå blyspröjsade rutor, horn eller oljat pergamentBättre glastillverkning gav ljusare rum.
Oljelampor med reflektorerÖppna lågor och vekarLjuset blev effektivare och säkrare.
Eldstäder med spiselkransÖppna härdar och eldfatUppvärmning blev en fast del av rummets arkitektur.
Kakelugnar (Nordeuropa)Öppna eldstäder och flyttbara brasorEffektivare och mer värmebesparande uppvärmning.
Korridorer och hallarRum som ledde direkt in i varandraÖkad integritet och bättre rörelsemönster i huset.
Trappor som arkitektoniska inslagStegar och smala nyttotrapporTrappor blev statussymboler och designelement.
Symmetriska planlösningarOregelbundna, organiskt framvuxna rumRenässansens ideal skapade ordning och balans.
Fönster placerade för utsiktSmå, oregelbundna öppningarArkitekturen började rama in landskap och vyer.
Enkel inomhus-VAPottor, latriner, vatten buret för handTidiga rörsystem ökade bekvämlighet och hygien.
Inbyggda skåp och hyllorFristående kistor och skåpFörvaring blev en del av själva byggnaden.
Klockor i hemmetKyrkklockor, solur och timglasTiden gick från offentlig till privat och vardagsnära.
Tack för att du delar,
Det du beskriver är ju din känsla, den finns säkert hos andra också.

Jag ser det som en linje mellan två extremer,
Historiskt korrekt jämfört med totalt hejsan hoppsan.

Och vi är olika känsliga för avvikelser.

Du hjälper oss här med kunskap, det är en dimension, biljard har tråden touchat på, helt utanför min kunskap.

Så redan här blir det lite olika kunskapsnivåer, vi kan olika, det kan i viss utsträckning hjälpas upp men inte jättemycket tror jag.

Sen har vi hur viktigt det är att följa det historiskt korrekta, här tror jag ett samtal kan vara viktigt för här tror jag vi är väldigt olika.

Vissa likt dig vill nog att det blir ungefär rätt, andra blandar gärna mycket.
Det största problemet tror jag kommer när man förutsätter att alla har ungefär samma inställning som jag själv kring historiskt korrekthet.

MODERERING

Jag vill att alla kommer ihåg att olika personer har olika preferenser, utan att de för den delen är "fåniga" eller att personerna är "rättshaverister".

Alla har vi olika saker vi vill få ut av rollspel, och alla har vi olika sätt att få ut det vi vill ha.

Så acceptera att andra tycker annorlunda, och sätt inte negativa lappar på dem för det.

MVH

/Magnus

En fördel med att bry sig om historisk korrekthet är ju att man har ett incitament att lära sig om den faktiska historien, ett ämne folk i gemen kan för lite om (lex Annie Lööf).
Det är väl någonstans detta som är kärnan tänker jag. Skulle jag spela en SLP eller RP som var fysiker eller läkare eller nått så skulle jag ju missa massa uppenbara saker som är självklart för folk inom dessa gebit. Det finns ju ex rätt många poliser som tycker alla polisserier och filmer är komedier, eftersom de ligger så långt ifrån deras verklighet. Det finns säkert poliser som kan se polisfiktion för vad det är, men jag gissar att de genrellt har en högre tröskel att ta sig över. Vi har säkert alla ämnen som vi har bra koll på. För många rollspelare är det historia. Jag uppskattar historia för att jag gillar hur den sätter vår värld i sin kontext. Kan man förstå Balkan utan att förstå Trastfältet? Säkert, men det blir ytterligare en pusselbit i det oöverskådliga pusslet som vår dåtid utgör.

Så det handlar inte för mig om att få något historiskt "rätt" eller att jag inte tål "anakronismer". Det handlar om att jag har en hyfsad förståelse för historia och därmed blir ytliga riddarpastischer (eller vad det nu kan vara) ointressanta. Staplar man för många klyshor på varandra så tappar jag helt enkelt intresset. Och klyschor vänder man sig till när man inte har någon djupare förståelse för eller intresse av någon företeelse. Och det är helt ok. Men det är inte vad jag går igång på. Min uppfattning om all form av kultur är att den inte ska reproducera utan fördjupa och utforska. Och det är för att det är viktigt för mig.

Att förhålla sig till vår historia gör att jag håller mig på tårna. Jag vill inte reproducera fantasy, jag vill utveckla den. Både i spel och i skapandet av spel. För mig äger den annars inget syfte.

Det är säkert lite pretentiöst. Det kan jag ta. Men det är varför jag också är lite "pedant" (som @Albrekt kallar det) när det gäller alla möjliga inslag. Man kan väl säga att för varje klyscha eller så vill jag ha något som känns intressant och visar på ett djup.

Oj, mycket diskussion! Jag vill inte gå i försvarsställning för mycket. 🫣 :LOL: Och jag tycker jag hedgade ganska bra i mitt originalinlägg. Men jag uttryckte mig lite klumpigt och tänkte lite fel. Vad jag borde insett i min iver att visa tabellen, var att jag faktiskt hade två ganska olika saker att redovisa:

Den första saken, huvudsaken, var problemet med att vara spelare med en SL, eller en spelgrupp, som har en annan idé om världen än man själv. Idén om världen kan komma från historien, men även filmer, böcker, och ja, även kvasi-historia baserad på Tiffany-missupfattningar. Historiska fakta och referenser är ju, när det gäller fantasy, och egentligen även historisk fiction, bara ett avstamp. Det det egentligen handlar om i rollspel, när det gäller spelvärld, är att en spelgrupp håller sig någotsånär till gemensamma referenser för världen man bygger tillsammans.

I mitt biljardbordsexempel var det inte själva biljardborden som var problemet för mig, det var att de inkluderades som exakta replikor av våra egna sådana, utan någon förklarande beskrivning eller medveten ironi. Jag är alldeles för väluppfostrad för att ha visat min egen irritation över något sådant. Felet var mitt. Det var en annan spelstil helt enkelt. SLen had hittat en cool battle map och den hade biljardbord. Vem bryr sig?

Men detta var något som upplyste mig själv om vad jag vill se (och inte se) i ett spel och en spelgrupp. Nyckelordet är förväntningar, gemensamma sådana. Vad förväntar vi oss av ett spel och en spelvärld? Poängen är att, om man nu är pedant (som jag), så är det bäst att antingen A) hitta en grupp som delar liknande förväntningar av hur spelvärlden kan fungera, eller B) vara spelledare själv.

Den andra saken, var att dela med mig av en intressant tabell, som kan inspirera till världsbygge och ge idéer om dungeon design, men som, i de allra flesta fall, definitivt inte bör följas slaviskt (eller alls)! 😅

Back