Hur vanligt är det med rollspel på loppmarknader/second-hand butiker?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
På Stockholms Sadsmission vid Odenplan har jag flera gånger under årens lopp hittat lite "sämre" rollspel, typ splatbooks man inte vill ha till utländska spel som ingen spelar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
På Stockholms Sadsmission vid Odenplan har jag flera gånger under årens lopp hittat lite "sämre" rollspel, typ splatbooks man inte vill ha till utländska spel som ingen spelar.
Ja, det är ju långt ifrån alltid man hittar klenoder och spännande grejer, utan rätt ofta blir det usla d20-boom-cash-ins.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Rollspel har jag aldrig sett, däremot kan man hitta mycket brädspel för en spottstyver.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Har sällan fyndat på second hand. Hittade dock en asbillig Court of Ardor (fast utan kartan) på ett antikvariat på söder för 20 år sen.

Arcane hade en del billiga begagnade saker dock. Fast priserna på sånt verkade helt slumpmässiga.

Annars så gjorde man de stora fynden på blocket för 15 år sen (och ibland på tradera). Det var guldåldern då alla medelålders män behövde plats för barnen. Sen dess är det löjliga priser på båda.

De riktiga fyndens tid är nog tyvärr förbi.

//EvilSpook
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har sällan fyndat på second hand. Hittade dock en asbillig Court of Ardor (fast utan kartan) på ett antikvariat på söder för 20 år sen.

Arcane hade en del billiga begagnade saker dock. Fast priserna på sånt verkade helt slumpmässiga.

Annars så gjorde man de stora fynden på blocket för 15 år sen (och ibland på tradera). Det var guldåldern då alla medelålders män behövde plats för barnen. Sen dess är det löjliga priser på båda.

De riktiga fyndens tid är nog tyvärr förbi.

//EvilSpook
Tyvärr så är det nog så att dom som sitter på guldklimparna idag har också förstånd att förstå vad det är dom sitter på så om dom är villiga att skiljas ifrån sina guldklimpar så tar dom rejält betalt..
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Tyvärr så är det nog så att dom som sitter på guldklimparna idag har också förstånd att förstå vad det är dom sitter på så om dom är villiga att skiljas ifrån sina guldklimpar så tar dom rejält betalt..
Yes. Tradera och Ebay gör det lätt att värdera grejorna också. Sen finns det numera ett antal personer som (kanske professionellt?) sitter och scannar annonserna och köper upp ”allt” som ren investering. De har gott om pengar och tid, och låter inget gå för billigt. Det gör att priserna gått upp också.

//EvilSpook
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
När jag var 20 år gammal och arbetade som bartender så var jag alldeles för tuff för rollspel (trodde jag). Sprang runt med slitna jeans och blonda slingor i håret.
När jag bytte lägenhet så slängde jag två pappkassar fyllda med böcker, säkert närmre 40-50 stycken, allt från Drakar och demoner, Chronopia, Star wars, Mutant, Sagan om ringen, Eons första upplaga, Kults första upplaga, Wastelands, Khelataar... allt som jag hade lyckats införskaffa under mina yngre år.
Det är något som jag bittert ångrar idag.

Edit: En sak som jag också ångrar är allt eget material som följde med i soptunnan. Egenskrivna rollspel, hundratals karaktärsark, äventyr. Det hade varit roliga minnen att bläddra igenom idag, 23 år senare.

Edit2: Jag har nu en ny samling (endast moderna rollspel). Dessa ska jag dock spara tills min dotter blir gammal. Då ska hon få allt det. Förhoppningsvis gör hon inte samma misstag som jag gjorde.
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
33
Aldrig hittat några grundböcker men kommit över någon karta och dyl. Hittat en del dyra figurspel grejer dock för en skitsamma.

En polare hittade dock några fetch länder till Magic the gathering för 10 kr styck på en loppis
 
Top