Hur vanligt är det med rollspel på loppmarknader/second-hand butiker?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag ser i tråden om Khelataar att fler verkar hitta spelet på loppisar och second-hand butiker.

Jag gick en del på en större second hand-butik för några år sen, och bor idag precis bredvid en annan, men har aldrig någonsin hittat en endaste jäkla T20 där! Har fler gånger haft drömmar om hur jag hittar stora mängder rollspel i second-hand butik och kämpat med att hinna handla alla spel innan någon annan roffat åt sig exemplar.

Men går det verkligen att hitta rollspel på loppis eller i second-hand butiker? Vad har ni kommit över, vart ska man leta? Hur är priserna?
 

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
De ända rollspel grejer jag hittat på second hand är bokspel. De bokspel böckerna har då gått för vrakpriser på de tror att ingen vill köpa dem. På loppis har jag funnit i sällsynta fall hittat figurspels figurer, ofta nedkluddade med tjocka lager färg efter ungar som dränkt dem i färg.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
På loppis/secondhand har jag aldrig hittat ett endaste rollspel dock har jag hittat ett brädspel eller två , tror jag sett nått ensamma vargen bokspel och likande nån gång . Tror att det kanske är som med tvspel att det som är intressant snappas upp i ett tidigt skede av resellers som säg får tag i en drakar och demoner box för 50 kr på secondhand och sedan lägger ut det på Tradera eller köp&sälj auktioner på Facebook och likande.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag har köpt ett par enstaka rollspel på vanliga second hand-butiker:
  • RuneQuest 3 + tillbehöret Monster Coliseum på en butik som mest hade damkläder i London (trots det var det de amerikanska boxarna från Avalon Hill) för £5, 1994ish?
  • Top Secret och Indiana Jones från TSR på Kupan i Piteå. Kan ha kostat 20 spänn styck eller nåt? Torde varit nån gång i mitten av 00-talet. Överlämnades till en TSR-samlare senare.
Kan ha sett nåt mer som jag inte var intresserad av själv, men utslaget på många år så är det rätt futtigt skulle jag säga.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
119
Jag har hittat enstaka rollspelsrelaterade saker i second hand butiker genom åren och nästan inget i bra skick eller som varit kompett. Priserna har varit 3D100, alltså mer eller mindre slumpmässiga, med en tendens att vara över tradera-priser.

Det här är för Stockholms-området.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Hittade grundboken till Neogames Viking för ett par år sedan på second hand, men annars inget
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Hittade grundboken till Neogames Viking för ett par år sedan på second hand, men annars inget
Ja det ska vara viking då, som gavs bort gratis för ett par år sen, och som jag har en uppsjö ex av hemma :D
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det är inte vanligt men jag har fått berättat två berättelser som får mig att vilja kolla varenda jävla loppis i landet.

En gång träffade jag en person som visade upp första Mutant i nära nog nyskick. Hade plockat upp det för 25 spänn på vägen till museet där jag jobbade.

En snubbe hittade grundregelboken till första Drakar och Demoner i nyskick bland ett gäng Finn och Fiffi-böcker. Regelboken kostade 10 spänn.

AAAAAAARGH!

:D
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Har sett en del rollspel på second hand genom åren. Eon, nån bok till Drakar och Demoner, osv. En bunt White Dwarf. Men har aldrig gjort något fantastiskt kap.

Men, under tiden jag pluggade jobbade jag på återvinningscentral på helger och under sommaren och där hände det flera gånger att det var folk som skulle slänga sina (eller barnens...) gamla rollspelsböcker och då var jag så klart snabb på att be att få ta hand om dem.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
På Emmaus Björkå (numera Björkåfrihet) i Malmö har jag hittat gött med rollspel: Monsterboken 2, Bronze Grimoire, Den sista najaden, Lands of Adventure, Bushido, Unknown Armies 2e, To Serve her Wintry Hunger, Nobilis 2e. Det största kapet var Nobilis 2e, alltså stora vita boken, som jag fick för en tjuga, och som man annars inte ser säljas för under tusingen på eBay. Annars har de rört sig från kap till ganska normala second hand-priser för dem. Nämnas bör att jag sett åtskilliga fler rollspelsböcker där som jag dock inte köpt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
För typ 15 år sedan i Stockholm såg jag Äventyrsspel-grejer hela tiden på Myrornas o dyl. Idag aldrig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Hittade ett helt oanvänt Drakborgen för 150 kr på Myrorna en gång.

Såg en ganska oförstörd version av SRR för 150 kr på en annan Myrorna. Köpte det inte och ångrar mig i efterhand, det hade varit bra med en reservuppsättning.

Har hittat två böcker i serien soloäventyr om Falken på ytterligare en annan Myrorna.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
För några månader sen hittade jag Vampire the masquerade för en tjuga på butiken min fru volontärar på. Second hand-butiken min pappa ägde för ett par år sedan hade nya mutant och något boxat äventyr till dnd som jag snodde åt mig. Rätt säker på att någon av de DoD-grundböcker jag har kommer från en second hand också, men minns det inte. Jag hittade också ett inplastat exemplar av mutant-boken (alltså inte rollspelet) ungefär i samma veva som det släpptes, vilket kändes lite märkligt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Den gången jag fyndat billiga rollspel var när ägarna till den lokala leksaksaffären på bruksorten där jag växte upp dog och deras barn stängde ned affären och hade en lagerrensning då köpte jag på mig en del rollspel och brädspel för en spottstyver .
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Jag ser i tråden om Khelataar att fler verkar hitta spelet på loppisar och second-hand butiker.

Jag gick en del på en större second hand-butik för några år sen, och bor idag precis bredvid en annan, men har aldrig någonsin hittat en endaste jäkla T20 där! Har fler gånger haft drömmar om hur jag hittar stora mängder rollspel i second-hand butik och kämpat med att hinna handla alla spel innan någon annan roffat åt sig exemplar.

Men går det verkligen att hitta rollspel på loppis eller i second-hand butiker? Vad har ni kommit över, vart ska man leta? Hur är priserna?
Såg inte ett enda rollspel efter ca 10 år av antik/vintageintresse. Så plötsligt hittar jag Mutant 1 och 2 för småpengar. Sjuk grej.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Har sett en del rollspel på second hand genom åren. Eon, nån bok till Drakar och Demoner, osv. En bunt White Dwarf. Men har aldrig gjort något fantastiskt kap.

Men, under tiden jag pluggade jobbade jag på återvinningscentral på helger och under sommaren och där hände det flera gånger att det var folk som skulle slänga sina (eller barnens...) gamla rollspelsböcker och då var jag så klart snabb på att be att få ta hand om dem.
Slänga? Slänga?! 😥
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Den gången jag fyndat billiga rollspel var när ägarna till den lokala leksaksaffären på bruksorten där jag växte upp dog och deras barn stängde ned affären och hade en lagerrensning då köpte jag på mig en del rollspel och brädspel för en spottstyver .
Det påminner mig om när min lokala leksaksaffär i Jakobsberg reade ut gamla Sinkadus för 10 kr/st och Drakar och demoner-serien för 15 kr/st. Måste varit i början på 90-talet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det påminner mig om när min lokala leksaksaffär i Jakobsberg reade ut gamla Sinkadus för 10 kr/st och Drakar och demoner-serien för 15 kr/st. Måste varit i början på 90-talet.
I mitt fall så var det nån gång under 2000-talets början. Det är lite tråkigt att man inte ser rollspel i leksaksaffärer längre , minns när jag köpte M.U.A i den lokala EB-Games butiken.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Har sett en del rollspel på second hand genom åren. Eon, nån bok till Drakar och Demoner, osv. En bunt White Dwarf. Men har aldrig gjort något fantastiskt kap.

Men, under tiden jag pluggade jobbade jag på återvinningscentral på helger och under sommaren och där hände det flera gånger att det var folk som skulle slänga sina (eller barnens...) gamla rollspelsböcker och då var jag så klart snabb på att be att få ta hand om dem.
Redan reagerat på detta men blir fan ledsen över det där. Tillåter mig att parafrasera Civ. V: "he who destroys a good rpg book kills imagination itself"
 
Top