Nekromanti Hur vanligt är det med evigt liv bland magiker?

StarSpawn

Veteran
Joined
27 Sep 2013
Messages
3
Location
Uppala
Jag funderade lite över ritualen "Ungdomens källa" som gör att man inte åldras det kommande året. Man skulle såklart kunna kasta den en gång per år och i princip få evigt liv. Jag tyckte det kändes lite konstigt att man kan ge den till sin karaktär bara sådär (ifall inte SL lägger sig i dvs), jag menar, vart lär man sig den liksom?

Min tanke var att om det finns en sån ritual så lättillgängligt (eller ens svårtillgängligt) varför lär sig inte alla den? Visst kan man spekulera ifall alla vill ha evig ungdom men jag tror det flesta inte skulle ha något emot att få några extra år på nacken.

Men när jag läser i de olika böckerna känns det som att ganska många lever jäkligt länge...

Så som rubriken säger: Hur vanligt tror ni det är att magiker förlänger sina liv?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag mindes det som att effekten 'Livsförlängning' hade någon signifikant begränsning, men det visar sig att jag hade fel, vilket legitimerar din frågeställning.

As written är effekten formulerad så att -om du misslyckas- med slaget för besvärjelse får du inte försöka igen, vilket innebär att du åldras som vanligt det året. Men om du är en tillräckligt skicklig ritualmagiker borde du kunna se till att nästan aldrig misslyckas under tusentals år av kastande av denna effekt, då magnituden endast är 9.

Vad jag skriver härefter ska dock förstås i kontexten av att jag föreställer mig att den effektens begränsningar är lite större än så, annars vore det tex inte lika motiverat att någon vill bli en lich.

Jag tänker mig att många magiker förlänger sitt liv lite grann för att hinna lära sig mera och söka mer svar, och publicerade moduler antyder att detta stämmer; tex Carpod och Im-Berefel Ra'drach do Kampq antyds vara långt äldre än de ser ut. Men över tid blir det somehow svårare och svårare att förlänga sitt liv in perpetuity med 'Livsförlängning', jag vet inte varför, kanske är det en broms i de kronotropiska strömmarna somehow. Det mesta de flesta lyckas överleva med hjälp av denna effekt är nog ett par sekel, sedan blir qadoshförlusten för stor eller svårigheten för hög. Riktigt mäktiga magiker har dock säkert hittat genvägar i form av olika metaeffekter och liknande för att boosta sin livsförlängning så att de kan leva ännu längre, tex Im-Berefel som är en mästare på kaosmagi kan mycket väl ha gjort detta.

Vill man bli sannt odödlig får man ta och bli en lisch, det är den enda väl etablerade vägen. Detta är ett D&D-paradigm jag tycker är värt att ta tillvara i Eon då det gör lischen speciell och får sann odödlighet att kännas som en genuin och galen uppoffring för mänskliga magiker; man blir odödlig genom att lämna sin mänsklighet bakom sig.

Sedan finns väl mer esoteriska möjligheter som att bli en lamia, en dödsgast, använda schamanism eller magi för att byta kropp, eller kanske föryngra sig själv med någon obskyr och naturvidrig kronotropisk effekt. Man kan även använda effekten Kryostasis för att lägga sig i dvala och vänta på bättre tider:

Kryostasis
Kryotropi: 5, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Permanent

Effekten skapar ett hölje av is runt magikern, som försätts i drömlik stasis. Så länge han vilar i ishöljet kan magikern inte ta några som helst handlingar eller kommunicera med omvärlden, undantaget om själen innan effekten appliceras har lämnat kroppen och färdats till andeplanet, drömriket, eller liknande. En kropp i kryostasis påverkas inte på några som helst vis av tidens tand; åldrande, läkning, eventuell blödningstakt, syrebrist, havandeskap, etc, allt stannar tillfälligt upp. Isen som frammanats kan inte smälta annat än av mycket stark hetta, såsom från eld och termotropi, men väl krossas, splittras eller karvas sönder. Först när isen försvunnit bryts effekten, och magikern vaknar omedelbart upp. Effekten användes bland annat av häxmästaren Jadén khan Khanaga, som på så vis undvek åldrande under långa perioder medan hans själ hemsökte drömriket. Vandöda tjänare hade order om att bryta upp isen när en förutbestämd tidsrymd hade passerat.
Jag tror att cirka 50% av alla magiker förlänger sitt liv lite grann, 10% förlänger det väldigt mycket. En försvinnande liten procent använder mer esoteriska och radikala metoder, tex lisch-ritualen eller kroppsbyten, i en desperat strävan att leva för evigt. När magiker väl slutar förlänga sitt liv är det antingen för att det blivit för svårt/farligt, för att de tröttnat på att leva, eller, faktiskt, för att nyfikenheten blivit för stor; magikers studier i magiteori och kosmologi har gång efter annan tenderat att stärka tron på att något spännande och fantastiskt väntar i efterlivet eller bortom Mundanas psykosfär, och i synnerhet religiösa magiker tenderar förr eller senare att känna att nu är det kanske dags ändå, att gå vidare.

Drakar, primalväsen och kamorfer är de enda sant odödliga varelserna i Mundana; när de en gång blivit vuxna åldras de aldrig, utom av qadoshförlust. Gudar och demoner räknas inte då de normalt för en icke-fysisk existens och byter kroppar som andra byter kläder; de är odödliga på samma vis som en mäktig schaman är det, kanske gäller detsamma för drömväsen. Alver, dryader, sagitaurer och kanske gorgoner är 'falskt' odödliga, så till vida att de åldras men extremt långsamt, och efter en varierande tidsrymd blir inåtvända och upphör att fungera som aktörer i världen. Eventuellt är även drakarna i själva verket 'falskt' odödliga, men har så vansinnigt långa livsspann att det inte märks - det tycks finnas en tendens hos de allra äldsta av drakarna att dra sig tillbaka från världen.

Vandöda räknas inte då de fuskar genom att inte vara levande.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Tror inte det är ökad svårighet som tar bort magiker utan negativ qadosh :)

För att bli så bra att man forskar fram sagda ritual så är man flitig besvärjare och förr eller senare så misslyckas man och får negativare qadosh.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Man kan låta den vara en ritual som kräver flertalet, typ låt säga tio pers, som deltar i ritualen så som den är utformad och att den bara praktiseras i en akademi i Mundana, t.ex Chadarians hopp. Man kan låta alla som önskar nyttja ritualen måste godkännas av sagda magikerakademis styrande råd och självklart också vara medlemmar i akademin. Om någon mot förmodan skulle läcka denna ritual så kommer akademin göra allt som står i dess makt för att bevara sina hemligheter. Även mord. På detta vis hindrar man den att skapa inflation i åldersstatistiken i Mundana. Det är ju inte mer än rimligt att samtliga magikerakademier vill bevara sina hemligheter. Precis som alla andra skrån och gillen så är ju den vinnande företagsidén förlorad om alla får deras kunskaper, då finns det plötsligt inget underlag för deras tjänster, så de eventuella magikerakademierna som lär ut ritualen kommer vara väldigt måna om att den inte blir var mans kunskap.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
Jag tror de flesta magiker som inte har ett väldigt fokuserat mål (hämnas på person X och dör gladeligen på kuppen) ser till att förlänga sitt liv. Men frågan är hur länge det är roligt, när alla ens vänner (i alla fall de som inte är magiker) dör hela tiden. Eller de behöver inte ens dö. Hur kul är det att se sin kompis förbli tjugo år gammal när man själv blir trettio, fyrtion, femtio år gammal?

Hur mycket kan man lära sig innan man blir gaggig bara för att man vet för mycket? Regelmässigt finns kanske ingen begränsning, men rent fluffmässigt tror jag man blir rätt trött i huvudet efter några hundra år.

Slutligen. Ju mer man lär sig, desstå mer idiotiska ter sig alla runt omkring än. Hur kul är det att leva i en värld fylld av idioter som begår samma misstag om och om och om igen?

Så jag tror att nästan alla magiker förlänger sina liv, men väldigt få av lever mer än några hundra år för att de helt enkelt tröttnar på det.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Jag tror de flesta magiker som inte har ett väldigt fokuserat mål (hämnas på person X och dör gladeligen på kuppen) ser till att förlänga sitt liv. Men frågan är hur länge det är roligt, när alla ens vänner (i alla fall de som inte är magiker) dör hela tiden. Eller de behöver inte ens dö. Hur kul är det att se sin kompis förbli tjugo år gammal när man själv blir trettio, fyrtion, femtio år gammal?
Med tanke på hur vi har en förmåga att umgås i självselekterade grupper lär det knappast vara något problem. Man umgås med andra magiker som förlänger livet.

Hur mycket kan man lära sig innan man blir gaggig bara för att man vet för mycket? Regelmässigt finns kanske ingen begränsning, men rent fluffmässigt tror jag man blir rätt trött i huvudet efter några hundra år.
Gissar själv på att det blir trögare att lära sig nytt, eftersom man har mer gammal kunskap som konfliktar. Men det är nog inte någon större skillnad mot att lära nytt som 40-åring.

Slutligen. Ju mer man lär sig, desstå mer idiotiska ter sig alla runt omkring än. Hur kul är det att leva i en värld fylld av idioter som begår samma misstag om och om och om igen?
Knappast begränsat till magiker. Om det inte drivit en magiker till självmord vid 30-40 årsåldern, lär det nog inte vara något problem :gremwink:

Så jag tror att nästan alla magiker förlänger sina liv, men väldigt få av lever mer än några hundra år för att de helt enkelt tröttnar på det.
Kan tänka mig att vissa ger sig på magi för de tror det fixar deras depression eller liknande, och inser till slut att de är lika deprimerade som innan. För andra är magi ett medel mot ett mål, vilket nog kan reta upp folk, vilket till slut kan avkorta ens liv även om man inte vill det. Rädsla för att någon med krafter utnyttjar dem är kanske inte heller det hälsosammaste.

Så det kan finnas många anledningar till varför få lever mer än några hundra år :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sant, men negativ qadosh kan i hög grad unvikas genom att man inte försöker sig på för svåra saker, så att sannolikheten för okontrollerad dissipation hålls låg. Qadoshförlust kan därtill återhämtas genom avhållsamhet från magi, och, i mitt Mundana, undvikas/kompenseras för via ett fåtal extremt esoteriska effekter, i synnerhet:

Mandala
Ikonotropi: 8, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk

En mandala är en symbol, oftast bestående av komplexa koncentriska cirklar, som laddats med djupa metafysiska innebörder. En magiker i eller i omedelbar närhet till en aktiv mandala (cirka en meter) får ingen qadoshförlust av okontrollerad dissipation, kan agera på andeplanet med Schamanism utan att lämna sin egen kropp, och Magiförnimmelse och Andeförnimmelse blir Ob1T6 lättare. Svårigheten kan aldrig bli lägre än mycket lätt (Ob1T6).
Filamentavledning
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Magikern blir under varaktigheten immun mot qadoshförlust på grund av okontrollerad dissipation av filament. Effekten fungerar inte om magikern dissiperar fler filament än magnituden effekten vävts med.

Om sådana här effekter inte existerade hade samtliga kamorfer tonat bort för länge sedan (jag minns inte om drakarna hade nån form av cop out).
Se dock även, som kontrast, följande sadistiska effekt:

Utradera
Teotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Effekten raderar ut en besjälad varelse ur existensen genom att drabba den med -Ob1T6 Qadosh per magnitud som effekten vävs med. Effekten har dock ingen verkan på individer med positiv Qadosh.

Basically vill jag att Qadosh ska vara ett aningen mer rörligt värde än i officiella Eon, så jag har ganska många effekter med någon slags potential att manipulera Qadosh i olika riktningar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
Lupus Maximus said:
Med tanke på hur vi har en förmåga att umgås i självselekterade grupper lär det knappast vara något problem. Man umgås med andra magiker som förlänger livet.
Vilket är ett problem i sig, när man blir osams och slutar prata med varandra. Nån med evigt liv kan ta långsinthet till helt nya nivåer. Och för den delens skull, när dina trehundra år gamla vänner bestämmer sig för att de levt tillräckligt länge och slutar med sina åldringsavstannande magi och slutligen dör av. Vad gör du då? Hur blir en fyrahundraåring vän med en fyrtioåring? Visst, på intet sätt omöjligt. Men det skulle vara ett steg som garanterat skulle stå för att en del magiker bestämmer sig för att det är dags att bli gamla och dö. Sen får du ju tänka på allmän vilja till förändring. Med ett hundratal års mellanrum kanske man får en längtan till förändring och låter sig åldras tio år innan man fortsätter att förtrycka åldrandet igen. Några vänder av det så har hjärtattack blivit en klar riskfaktor =)

Lupus Maximus said:
Men det är nog inte någon större skillnad mot att lära nytt som 40-åring.
Jag ser inte inlärningen som något problem, utan hanteringen av ständigt växande förråd av kunskap. En slags demens utan att vara dement. Att plocka fram rätt bok bland hundra är kanske inte så svårt, men rätt bok av tusen? Av femtusen?

Lupus Maximus said:
Om det inte drivit en magiker till självmord vid 30-40 årsåldern, lär det nog inte vara något problem :gremwink:
Heh, jag tror du missar vidden av problemet. På fyrtio år hinner du se några enstaka personer upprepa samma misstag. Efter fem hundra år har du sett länder göra om samma misstag. Antagligen om och om igen. För eller senare lär man tröttna på ytterligare ett jobbskatteavdrag.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Vill bara göra ett tillägg på detta och det handlar om olyckor. Ponera att det för en vanlig person är 1% risk per år att man råkar ut för en olycka med dödlig utgång. Det är alltså 99% att överleva varje år. På 40 levda år så är det överhängande 2/3 som överlever (alltså 1/3 av dessa har drabbats av någon form av dödlig olycka). Detta känns inte helt orimligt även om man kanske behöver skruva lite på siffrorna.

Testa sedan denna sannolikhet på 300 år och man får att det är 5% sannolikhet att inte ha drabbats av detta! Viktiga faktorer i detta är troligen att en sådan skicklig magiker överlever fler olyckor, kan läka sig från matförgiftningar, infektioner och liknande. Om man dessutom lever ett isolerat liv i sitt elfenbenstorn så är chanserna ännu bättre.

Men det ger ändå en fingervisning av hur dessa mäktiga magiker kan dö (eller alver också för den delen) bara för att det går lång tid.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är sant, men jag skulle vilja betona att om man lever i det där elfenbenstornet och spenderar 99% av sin tid där så torde detta minska risken för olyckor väldigt, väldigt, väldigt mycket, då det finns ett begränsat spektrum av olyckor som öht kan ske inuti elfenbenstornet.



Men okej, låt oss leka med tanken på att maximera överlevnadschansen; kamorfen Sekesh har en artefakt med effekterna Teleport, Osynlighet+Provisorisera, Fördröjning+Kryostasis, med något knepigt aktiveringsvillkor typ 'hjärtat stannar' eller 'hjärndöd'. När Sekesh får skallen spräckt av en random äventyrares yxa och failar sitt dödsslag kommer artefakten gå igång, och teleporterar Sekesh en random sträcka, förhoppningsvis utom räckhåll för äventyraren, eller iallafall ut ur omedelbar fara, typ striden. Samtidigt blir Sekesh osynlig tills vidare, säg 3 magnituder, så att man iallafall måste anstränga sig lite för att urskilja hen. Nästa runda går Kryostasis igång och kapslar in Sekeshs kropp i magisk is så att all blodförlust och traumastegring av att vara död upphör tills vidare. Detta ger Sekeshs kompisar i princip evig tid på sig att hitta Sekeshs kropp och ressa hen utan att återupplivningen har alltför hög svårighet. Det hela förutsätter givetvis att man kör med min Kryostasis-effekt, men hey, det var mest ett tankeexperiment oavsett.

Alternativt får man väl bygga en mind uploading-effekt plus en hög med doombots, liksom.

men det lättaste är givetvis att bli lisch, mest att då får man inte ligga.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
Har ingen aning om vad det är, jag har aldrig spelat Eon (men jag har för mig att jag tittade i en regelbok nån gång på alla bakgrundstabeller).

Jag tyckte mest ämnet kändes spännande och tyckte att det borde gå att prata om rent allmänt.
 
Top