Hur väl åldras träskepp?

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Någon som vet eller bara vill spekulera kring hur träskepp åldras? I en fantasykampanj jag snart ska börja spelleda har det som finns kvar av den mänskliga civilisationen tvingats fly till en vindpinad ögrupp där det helt saknas större träd. Där har de bott isolerade i ca 200 år. De fåtal större skepp de har är alltså två hundra år gamla och har använts flitigt. Vilket skick kan de tänkas vara i?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Blev nyfiken, så jag har snabbgooglat och bytt några ord med min historiskt intresserade hyresvärd, så jag slänger in lite tjofs:

USS Constitution seglade på sin 200-årsdag, så med rätt material i bygget (ek gärna) och tillgång på mer för reparation så går det. En del ryska segelskepp byggdes tydligen av furu, och gick åt efter bara 20-40 år.

Tydligen slutade vikingar på Grönland segla egna skepp efter ett tag, för de kunde inte underhålla dem. Ett tag hämtade de material från Amerika, så om de kan åka på tur från sin vindpinade ö och skeppa hem virke så borde de kunnat hålla liv i några skepp, eller bygga nya av mindre storlek. (Hyrsevärden föreslår en titt på till exempel Ålands skeppsbyggande och galeaser: https://sv.wikipedia.org/wiki/Galeas)

Om det finns fantasyträ som är bättre än vår världs-trä så kan de ju klara sig extra länge såklart.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Om "magi" är en acceptabel förklaring i din setting så kan båtarna hålla precis hur länge som helst. Betänk den mytoligiska status smeder hade förr i tiden. Kanske hade båtbyggarna samma status i din värld? Fast med skillnaden att de faktiskt _var_ magiker.

Tekniken har så klart gått förlorad, och en del av skeppen har sedan dess gått åt av andra anledningar (stormar, havsmonster, pirater, rev, eld...) men de som är kvar är fortfarande i gott skick!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Ja, nu har ju folk redan grävt upp fakta, men givet att det är en fantasyvärld så kan man tänka sig extra bra tjära, olja, träslag och annat som gör att fartyg kan hålla länge. För att inte tala om magi!
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag skulle säga att 100 år är inget problem för en träbåt som sköts väl.
En kompis bodde i en ombyggd gammal fraktskuta som var från början på 1900-talet.

Jag växte upp med att segla träbåtar längs norrlandskusten o de man såg var i fint skick fast de var 50+ år gamla

Byter du plank som blir dåliga allt eftersom och tjärar in dom regelbundet så ser jag inte 200 år som en omöjlighet

C

Edit jag behöver läsa OP noggrannare :wink:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jo, svaret är som flera varit inne på att det beror väldigt mycket på material och underhåll.

Svenska och ryska flottan under 1700-/1800-talet ger in fin kontrast.

De 8 tredäckare - alltså den största typen av krigsskepp, så stora och dyra som man kunde göra dem med den tillgängliga teknologin - som ryssarna sjösatte i Östersjön mellan 1783 och 1790 var alla tagna ur seglade tjänst innan 1801 års utgång. Det sista höggs upp 1808. Ett par gjorde tjänst i nio år, det längsta i 16. Ryssarna byggde dåliga skepp och underhöll dem inte.

Svenska flottan hade motsatt filosofi. Man byggde bra skepp och underhöll dem noggrant, Svenska flottan hade ett par skepp som var på sitt 30 år när kriget började. Enigheten var fullt tjänstduglig vid 56 års ålder. De linjeskepp designade av af Chapman som sjösattes 1774-1785 var svenska flottans kärna under krigen mellan 1805 och 1814, alltså fram tills de var inne på sitt fjärde årtionde. Äran sjösatt 1784 deltog i seglade eskader 1848-1849. Flera av dem behölls i sekundära roller på 1860- och i ett fall 1870-talet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
Måns;n346882 said:
Ja, nu har ju folk redan grävt upp fakta, men givet att det är en fantasyvärld så kan man tänka sig extra bra tjära, olja, träslag och annat som gör att fartyg kan hålla länge. För att inte tala om magi!

Hur väl åldras silverlindsskepp ;)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
crilloan;n346884 said:
Byter du plank som blir dåliga allt eftersom och tjärar in dom regelbundet så ser jag inte 200 år som en omöjlighet

C
Jag håller med, men trådstarten specificerade ju brist på träd som en parameter.

Så om inte magi tas till hjälp eller man har rövat trä från andra öar blir det svårt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Rymdhamster;n346880 said:
Tekniken har så klart gått förlorad,
Eller så var det inte båtbyggarna som var magiker, utan de köpte in en särskild tjära eller olja från alverna som gjorde att båtarna höll i evigheter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
Bolongo;n346895 said:
Jag håller med, men trådstarten specificerade ju brist på träd som en parameter.

Så om inte magi tas till hjälp eller man har rövat trä från andra öar blir det svårt.
De kan ju ha haft en stor flotta från början, och kanibaliserat det trä som håller sig bättre i de olika skeppen. Så till slut har de ett enda skepp, som samtidigt är hela deras flotta..
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Leon;n346900 said:
De kan ju ha haft en stor flotta från början, och kanibaliserat det trä som håller sig bättre i de olika skeppen. Så till slut har de ett enda skepp, som samtidigt är hela deras flotta..
Tänk oron och det ordenssällskap som skulle växa fram med en enda uppgift, skydda SKEPPET.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Oj, här hände det mycket medan man glömde bort sitt inlägg ett tag :)

Tack för alla svar. Konsensus verkar vara att så länge skeppen underhålls och inte tar stryk så borde de klara sig ganska bra. Jag tänker mig att det i första hand är ekskepp man har. Problemet i min setting blir att få tag på reservdelar då det helt enkelt inte går att få tag på nya stora trädelar. Men idén att kanibalisera skepp så att man har en krympande flotta, och tilltagande desperation är väldigt tilltalande :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,573
Träskepp är som flygplan, de behöver regelbunden service och översyn. Ett 200 år gammalt träfartyg som inte fått den servicen är inte sjödugligt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
En detalj som kan vara viktig för världsbygge, och som kanske är uppenbar för många, men inte för alla: underhåll inkluderar att ta upp dem på land då och då. Eller för fartyg som är för stora att släpa upp på stranden, ordna en torrdocka.

Om ditt örike inte har möjlighet att rådda detta, kommer hela flottan definitivt att ruttna bort efter några decennier.
 
Top