Hur tror/hoppas/fruktar du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?

Vet inte hur mycket öga du fortfarande har för Nyköping, men här var nyligen en skandal där en högt uppsatt person hade låtit AI skriva en rapport och angett påhittade källor. Hen fick avgå.
fast om du pratar om personen inom utbildning som fick gå är din beskrivning sämre än vad en AI skulle hitta på.
Den personen hävdade in absurdum att hen själv skrivit rapporten - hade inget med felaktiga källor att göra. Men det kanske inte är så viktigt i korståget

Händer dock att den då ljuger ihop även källorna.
Anledningen att be om specifika källor är exakt för att kolla dessa källor själv på mer analoga vägar för att säkerställa vad som är hallucinerat och inte. Det går inte att acceptera information bara för att en källa är namngiven, precis som med något en människa producerat. Om källan inte finns, kan materialet inte användas. Lite jobb måste man fortfarande göra själv.

fast om du pratar om personen inom utbildning som fick gå är din beskrivning sämre än vad en AI skulle hitta på.
Den personen hävdade in absurdum att hen själv skrivit rapporten - hade inget med felaktiga källor att göra. Men det kanske inte är så viktigt i korståget
MODERERING

Se tidigare moderering.

/M

Ett sidospår, men jag raderade ChatGPT när jag läst den här artikeln. (Nu ber jag istället Gemini om synpunkter på mina texter och det har funkat bra hittills).

Efter en del experimenterande nyligen hoppas jag att AI kan göra äldre handskrifter mer lättillgängliga. Skulle vara en guldgruva för rollspelsvärldar.

IMG_2685.jpeg
Här är Geminis översättning:

"BECAUSE THEREFORE it is established that the Holy Church ought to follow the examples of the aforesaid fathers, by whose teachings—following the apostolic institutes—she is known to shine abundantly; [therefore] not only the prelates by imitating, but also the subjects by obeying, must strive in every way [to ensure] how, by sharing in their examples and doctrines, they may be strong enough to arrive at the joys of happiness where those [fathers] have gone before.” Och så vidare.

Back