Håller med om detta, och vill bara tillägga att allt detta görs redan. Klart det kan göras MER (gärna!), men det är en form av pro-mänsklig aktivitet som förlag, kreatörer och branschfolk med ett kritiskt förhållningssätt till genAI redan aktivt gör. Hoppet finns!
Besvara en eller flera av tre frågor:
- Hur tror du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
Like a psychopath!Spelledare som köper och kör publicerade scenarier.
Jag tror att diskussionen om LLM i rollspel skulle bli tydligare om vi delade upp oss i två samtalsgrupper som ignorerade varandra.
1. Spelledare som skriver sitt eget material och måste prestera flera gånger i månaden på kort varsel.
2. Spelledare som köper och kör publicerade scenarier.
De här två grupperna har helt olika behov.
Genom att det pumpas ut en överväldigande mängd AI-slop, som kloggar igen marknadsplatser och crowfundingplattformar men lågambitiöst skräp, och tränger undan mänskligt skapat material. Det pågår redan, och kommer pågå tills dess att AI-bolagen måste börja tjäna pengar och därför ta ordentligt betalt för sina tjänster, då kommer det dö ut.
Så lite som möjligt, ser ingen mening med att det används. Alla som vill skapa något kan redan skapa något, även utan AI så skapas det oändligt mycket mer rollspelsmaterial (och all annan kultur) än vad som konsumeras.
De flesta böcker som skrevs var redan olästa, de flesta spel som designats var redan ospelade, den mesta musiken var redan olyssnad. Att man kan autogenerera något som ser ut som kultur med ett knapptryck innebär bara ökad volym, att mängden ointressant low-effort kultur som ingen är intresserad av blir större.
Det är helt meningslöst eftersom syftet med den där olästa boken och olyssnade låten inte är publiken, utan skaparens kreativa uttryck och process. Plockar man bort det och tar bort skaparen så finns det ingen poäng alls med det. Att skriva en prompt är inte att vara kreativ.
Jag tror faktiskt inte det kommer bli särskilt mycket värre än vad det är nu.
Generativ AI är inte speciellt inkomstbringande för AI-bolagen och användningsområdet är rätt begränsat. Skall de kunna generera några vinster till sina investerare behöver de fokusera på områden där den typen av automation de erbjuder faktiskt är användbar och såpass kostnadsbesparande att kunden kan motiveras att betala höga användaravgifter. Det är alltså inte inom text och bild, knappt ens film och musik heller.
Den Gen-AI vi sett hittills är branschens marknadsföringsgren, tekniken har utvecklats inom dessa områden för att skapa viral hype på internet och funka som Proof of Concept, eftersom kulturskapande ger uppmärksamhet. Men det finns inga riktiga pengar att tjäna på att ersätta illustratörer eller skribenter som motsvarar de absurda kostnaderna, och publiken har visat sig vara rätt ointresserad av AI-genererad "kultur".
Inom relativt snar framtid kommer kostnaden för att använda AI skjuta i höjden, eftersom investerarna kommer vilja se lite ROI innan bubblan spricker. Då kommer det bli för dyrt för i princip alla inom kulturen att använda AI, särskilt inom rollspel som är en pytteindustri och inte omsätter några pengar.
Den tekniska utvecklingen kommer iom det skifta bort från generativ AI och rikta sig mot mer vinstskapande områden, så som vapenindustrin och övervakningssystem till stater. AI kommer mer eller mindre dö ut inom kultursektorn, men självkörande drönare kommer väldigt effektivt kunna bomba civila i fattiga länder.
Absolut, dels är det många Kickstarters som betonar en anti-AI ställning med en "made by humans"-symbol, men mer konkret är det inte heller ovanligt med just stretch goals som ökar frilansares arvoden. Menade inte att komma in och slå på egen trumma, men vi hade det i CY_BORG. Två delmål som vardera ökade ett redan bra arvode med 50%, till totalt det dubbla. Framförallt inom indiespel är det vanligt med bra arvoden, mycket pga att de flesta (nästan alla) uppdragsgivare också själva är frilansare och brinner för drägliga arbetsförhållanden och avtal.Det var ju bra. Finns det alltså Kickstarters som betonar värdet av det mänskliga med särskilda stretchgoals? Jag säger inte att det inte gör det, bara att jag inte har sett det själv. För mig var det förslaget med honorar-stretchgoals ett sätt att vara både konkret och konstruktiv. Istället för att bara vara en del av en ny tröttsam internet-rant.
Som kulturarbetare (totalt sett har rollspelen varit en ganska liten del av min kreativa kaka) har jag alldeles för många gånger sett hur frilansandet ofta skapar otrevliga maktsituationer. Vi som anlitas kan alltid ersättas av andra och det påverkar hela relationen (och, inte minst, arvodet). En del uppdragsgivare skryter till och med (inför oss som frilansar) om hur bra de är på att hålla nere arvodena.
Jag har inte någon given generell lösning på detta dilemma, men åtminstone för egen del har jag mest blivit sugen på att göra saker solo. Det ska också väldigt mycket till för att jag ska göra saker ideellt.
Inte säker på hur du tänker dig att det skulle skilja sig? Jag uppfattar inte att det går någon tydlig skiljelinje i åsikter på den ledden, möjligen att de/vi som producerar mer material själva har starkare åsikter åt alla håll.
Är inte en expert på något sätt, men D&D är väl ändå ett slags undantaget som bekräftar regeln?Dnd uppskattas omsätta norr om 200 miljoner dollar (förmodligen mycket mer om vi också inkluderar BG3, Honor among thieves osv), så HELT utan pengar vet jag inte?
Jo, men om vi ska prata om huruvida det finns pengar eller inte i rollspelsbranschen så kan vi inte ignorera de som uppenbart HAR pengar.Är inte en expert på något sätt, men D&D är väl ändå ett slags undantaget som bekräftar regeln?
Detta är det enda slags strechgoal jag vill se i en crowdfunder, tbh. Finns flera böcker jag varit sugen på, men slutligen inte backat pga alla horder av sträckmål.Menade inte att komma in och slå på egen trumma, men vi hade det i CY_BORG. Två delmål som vardera ökade ett redan bra arvode med 50%, till totalt det dubbla.
Detta är det enda slags strechgoal jag vill se i en crowdfunder, tbh. Finns flera böcker jag varit sugen på, men slutligen inte backat pga alla horder av sträckmål.
Jag föreslår inte uppdelningen för att jag har noterat någon skiljelinje i åsikterna.Inte säker på hur du tänker dig att det skulle skilja sig? Jag uppfattar inte att det går någon tydlig skiljelinje i åsikter på den ledden, möjligen att de/vi som producerar mer material själva har starkare åsikter åt alla håll.
som jag ser (min markering) många använda AI skulle jag inte kalla det ett verktyg. den vanliga jämförelsen med t.ex. rättstavningsprogram haltar rätt enormt, om du frågar mig.
Förvisso en del pengar, men frågan är ju vad ett verktyg skulle kosta att ta fram, och vad spelare skulle vara villiga att betala för att använda ett sådant verktyg för rollspel.Dnd uppskattas omsätta norr om 200 miljoner dollar (förmodligen mycket mer om vi också inkluderar BG3, Honor among thieves osv), så HELT utan pengar vet jag inte?