Hur tror/hoppas/fruktar du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?

Tycker vi kan ersätta spelarna med AI också, så kan vi köttisar få mer tid till lönearbete!

(ok nu är jag raljant, men vill föra till protokollet att det är med glimten i ögat)
Förvänta dig inte alltför många jobb i framtiden. Om AI:n kan spelleda på det sätt jag beskriver så behöver de flesta av oss inte arbeta. Det blir medborgarlön och AI-spelledda rollspelssessioner. Katet och sondmatning för att slippa onödiga avbrott :D

Tidigare försökte jag generera bilder med AI till mina kampanjer, det tyckte jag gick sådär.

Men nu har jag börjat skriva små äventyr med AI. Det hjälper mig jättemycket. Jag kör fast och grubblar annars. För mig är det roligare och mer kreativt att ha en dialog, än att bara dissa alla mina egna ideer.

En annan sak som är intressant är att man kan fråga en AI: "Hur styrs Zorakin" eller "Vad händer i Berendien runt år 610".
Fram till nu, så har jag behövt blädda i olika böcker, äventyr, och försöka hitta utspridda detaljer och ledtrådar. En AI kan fungera som en påläst expert även om källmaterialet är spretigt och otillgängligt. Jag säger inte att det funkar 100% eller att den inte hallucinerar, men det är roligare att diskutera hur Zorakin styrs än att söka efter ledtrådar. Så, det skulle kunna bli så att mer varierat material kan publiceras av människor kring en spelvärld, och att jag som SL kan få en AI-sammanfattning av just det perspektiv jag är intresserad av.

Jag testade just detta på en liten stad i Forgotten Realms (som vi spelar i). Det roliga var att den LLM som hallucinerade mest var Grok.. som anses vara den ocensurerade sanningssägaren... det hjälper inte att vara osencurerad om man inte ens har rätt från början.

Jag gjorde det, du kanske behöver vara lite tydligare om du menar något annat än att du dömer ut kreativa branscher för att de har andra värderingar, eftersom det var det du skrev.
Nej, det behöver jag inte. Logiken är så pass elementär att en vuxen människa bör förstå kopplingen. Och gör du inte det så är det helt okej, men då kommer vi inte att kunna ha så mycket utbyte i livet <3

AI har börjat användas för att bevisa satser i matematik (mer info finns på Terence Taos blogg; och kolla upp VEM Terence Tao är innan ni avfärdar honom). EDIT: här finns att läsa för den som är intresserad https://mathstodon.xyz/@tao/115855840223258103
Det är självklart inte perfekt, men det kommer antagligen inom kort en förbättring inom AI-bevisföring lik "Will Smith eating spaghetti": Var sjunde månad verkar AI kunna arbeta med problem som tar dubbelt så lång tid att lösa: https://metr.org/blog/2025-03-19-measuring-ai-ability-to-complete-long-tasks/
AI förbättras för närvarande exponentiellt, vilket gör att det i princip är omöjligt att säga hur det kommer påverka något i samhället (givet att trenden kan fortsätta). Vi människor tänker för linjärt för att förstå exponentiell tillväxt.

Så jag skulle säga: hur har datorer och internet förändrat rollspelshobbyn? AI kommer säkert förändra den mycket mer än så.

Last edited:
Nej, det behöver jag inte. Logiken är så pass elementär att en vuxen människa bör förstå kopplingen. Och gör du inte det så är det helt okej, men då kommer vi inte att kunna ha så mycket utbyte i livet <3
Okej.

Hur tror du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
Kanske mer skandaler kring AI-skräp. Det kommer vara många diskussioner om var gränsen ska gå. Turbulent bitvis.

- Hur hoppas du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
Jag inbillar mig att i en nära framtid kommer riktiga illustratörer och de som kan skapa saker utan AI vara åtråvärda. En lyxvara. Som i alla dystopier där riktiga varorr en lyx framför Synth-varianter.
Jag hoppas att fler skapare med bra idéer kan ta sig över tröskeln med hjälp av AI, få spinn på det där äventyrsfröet man aldrig kan eller har ork att utveckla.

- Hur fruktar du att AI kommer påverka rollspelshobbyn
Att vi blir överflödade av AI skräp som dödar Hobbyn eller att vi slutar spela ihop för att spela med 5 AI kompisar är roligare. Näe fan det var mörkt....

För egen del tror jag tyvärr att vi under en period ytterligare framför bara kommer att se mer och mer AI-genererat undermåligt material på olika plattformar. Det kommer skapa en oöverskådlighet som bidrar till att krympa spridningen av hobbyns "gräsrotsproduktion". (Dvs enklare material som sprids gratis eller mot en liten peng. Inte för att jag tror spelarna vill ha AI-materialet i någon större utsträckning, men för att bruset blir blir så pass stort att folk tröttnar på att sortera i det.) Däremot emot kommer större förlag med gedigna mänskliga processer fortfarande nå ut. Det lär dock över tid och på bredden krympa hobbyns kommersiella del och därmed antagligen även dess bas av spelare.

Vad gäller själva spelandet tror jag däremot inte påverkan kommer att vara så stor. En del kommer införliva AI-stöd i sina grupper (och gör det redan), andra inte. Men spelandet i sig lär bestå som en social aktivitet. Och folk kommer fortsätta skapa eget, de kommer bara inte dela det i samma grad längre (och färre kommer som sagt att hitta fram till det).

MODERERING

Jag ser gärna inte att ni skriver den här typen av inlägg, där ni idiotförklarar andra forumdeltagare.

RasmusL kommer inte att delta mer i den här tråden.

Vi har också väldigt dåligt med tålamod för gliringar och stick, särskilt i AI-trådar. I stora drag har denna tråd lyckats diskutera AI och inte andra användare, så fortsätt med det.

Prata om ämnet, INTE OM ANDRA deltagare!

/M

Semantiskt kanske, men så som jag ser många använda AI skulle jag inte kalla det ett verktyg. den vanliga jämförelsen med t.ex. rättstavningsprogram haltar rätt enormt, om du frågar mig.
Jag ska släppa den här tråden efter det här. Vill bara säga att jag instämmer. Jag tänker mer att AI kommer utvecklas så det kan bli mer av ett verktyg. Vet mycket väl att AI är ett så brett begrepp och generativ AI är inte ett verktyg i mina ögon, även om det kan vara ett hjälpmedel och stöd. Sen finner jag viss fascination hos de som kan prompta på ett sätt som underlättar och ger ett resultat som underlättar vid spelbordet. Till exempel som bollplank eller snabb illustration som hyfsat matchar det man söker utan att behöva gå igenom väldigt många bilder i en sökning i ett galleri eller med sökmotor.

AI har sin funktion och kan vara ett verktyg i mängden. Men det beror även på vilken form av AI vi talar om. Skulle nog inte jämföra generativ AI med rättstavning, en pensel eller ett redigerings program för bilder. Men jag tänker att i framtiden kan AI bli en del av verktygen vi använder och därmed bli ett verktyg i mängden. Något det redan är i somliga fall. Men återigen, problemet är att AI blir brett och beroende på vilken AI vi tolkar in i det hela kommer vi ge olika svar. Det blir då att tala förbi varandra istället för att tala med varandra.

Lika lite som jag tror att AI kan ersätta människan i undervisningen, lika lite tror jag att AI kan ersätta människan i skapandet, konsten och rollspelandet. Svårt att se att vi kommer förhandla bort vårt kul - även om jag samtidigt ser hur tillgången till information genom fingerspetsarna påverkat oss väldigt negativt och gjort oss isolerade. Varje trend har dock sin motkultur, så även denna gång.

Fumligt inlägg, men ska sägas att jag är för dåligt insatt i vad AI kan vara och inte vara. Däremot tror jag att AI kommer vara en del av vår framtid, vare sig vi vill eller inte. Frågan är vilken form den kommer ta och hur den kommer användas i rollspel, eller skapandet av rollspel. Ersätta människan, det tror jag dock inte. Samtidigt är jag helt för att AI, generativ då, behöver regleras om vi nu verkligen tänker att vi värnar om skaparen av kultur. Men nu glider jag bara längre och längre ifrån ämnet känner jag, så sätter punkt där. Men har all respekt för alla de som är kritiska mot AI och väljer bort AI genererat material.

Back