Semantiskt kanske, men så som jag ser många använda AI skulle jag inte kalla det ett verktyg. den vanliga jämförelsen med t.ex. rättstavningsprogram haltar rätt enormt, om du frågar mig.
Jag ska släppa den här tråden efter det här. Vill bara säga att jag instämmer. Jag tänker mer att AI kommer utvecklas så det kan bli mer av ett verktyg. Vet mycket väl att AI är ett så brett begrepp och generativ AI är inte ett verktyg i mina ögon, även om det kan vara ett hjälpmedel och stöd. Sen finner jag viss fascination hos de som kan prompta på ett sätt som underlättar och ger ett resultat som underlättar vid spelbordet. Till exempel som bollplank eller snabb illustration som hyfsat matchar det man söker utan att behöva gå igenom väldigt många bilder i en sökning i ett galleri eller med sökmotor.
AI har sin funktion och kan vara ett verktyg i mängden. Men det beror även på vilken form av AI vi talar om. Skulle nog inte jämföra generativ AI med rättstavning, en pensel eller ett redigerings program för bilder. Men jag tänker att i framtiden kan AI bli en del av verktygen vi använder och därmed bli ett verktyg i mängden. Något det redan är i somliga fall. Men återigen, problemet är att AI blir brett och beroende på vilken AI vi tolkar in i det hela kommer vi ge olika svar. Det blir då att tala förbi varandra istället för att tala med varandra.
Lika lite som jag tror att AI kan ersätta människan i undervisningen, lika lite tror jag att AI kan ersätta människan i skapandet, konsten och rollspelandet. Svårt att se att vi kommer förhandla bort vårt kul - även om jag samtidigt ser hur tillgången till information genom fingerspetsarna påverkat oss väldigt negativt och gjort oss isolerade. Varje trend har dock sin motkultur, så även denna gång.
Fumligt inlägg, men ska sägas att jag är för dåligt insatt i vad AI kan vara och inte vara. Däremot tror jag att AI kommer vara en del av vår framtid, vare sig vi vill eller inte. Frågan är vilken form den kommer ta och hur den kommer användas i rollspel, eller skapandet av rollspel. Ersätta människan, det tror jag dock inte. Samtidigt är jag helt för att AI, generativ då, behöver regleras om vi nu verkligen tänker att vi värnar om skaparen av kultur. Men nu glider jag bara längre och längre ifrån ämnet känner jag, så sätter punkt där. Men har all respekt för alla de som är kritiska mot AI och väljer bort AI genererat material.