Nekromanti hur taktik borde påverka utfall i strid

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Jag lägger den här i rollspelsmakande. för det har med hur man borde kunna ha regler som ger utrymme för hur användande av vedertagna stridstaktiker hjälper till att avgöra en strids utfall.

Tanken kommer från att jag satt och kollade upp vad ett "stridspar" var på wiki. Och enligt soldaten i fält så anses ett stridspar vara lika effektivt som 4 soldater som agerar individuellt.
Kommentaren "fyra personer som agerar individuellt" fick mig att tänka: "jaha, som din normala äventyrargrupp då..."



Men tänk då om gruppen ÄR ett erfaret förband, med färdigheten "småskalig grupptaktik" osv
Hur löser man det regelmekaniskt?

Vilka spel har ni sett där detta tas i beaktande? Hur är det löst?
Så där på rak arm kan jag tänka på hur man i Pathfinder har tillgång till "teamwork feats", där om två karaktärer har en feat får fördelar

Vilka spel har NI gjort där ni har utrymme för det och hur?

Vilka spel har det inte och hur skulle man kunna lösa det där?

Sen finns det ju spel där det inte är aktuellt med grupptaktik. I Pendragon är man ju riddare i skinande rustning och står över det där med att "fuska" och utnyttja övertag. En man med svärd, sköld och rustning slåss mot en annan man med svärd sköld och rustning (medan den väna jungfrun står och tittar på) och må den bäste man vinna..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
I Matiné så får man addera en del av sitt värde till den med högst värde i gruppen när man samarbetar. Detta gäller även utanför strid. Det ger en viss samarbetskänsla, då alla får gå in och förklara hur de bidrar till handlingen. Mouse Guard och Star Wars d6 använder samma princip.

Man kan även i Matiné kombinera färdigheter och använder då samma princip som vid samarbete; delar av färdighetsvärdet adderas till det högsta värdet. Så om man har Truppstrategi kan man addera det till sin vapenfärdighet.

---

Feng Shui och D&D4 (tror jag) har schticks/feats för att få in teamwork, men i praktiken innebär detta att man får betala två feats för att få en effekt. Värdelöst. D&D4 hade varit ett roligare spel om en power kunde triggat specialeffekter i andra powers. Det hade gjort att man hade dels hade samarbetat mer men också att action points (som ger en extra handling) hade kunnat blivit använd för att göra en kombination mellan sina egna powers.

I Warhammer FRG 3 så har man ett gruppformulär, som dels ger en bonusförmåga men som också har två stycken områden där spelaren kan "plugga in" sina individuella förmågor. Typ "Jag har en förmåga som ger +1 på intiativ. Jag sätter den på gruppformuläret istället så att alla får den". Det här gav dock ingen team-känsla i den grupp där jag spelade. Det här hade man nog kunnat löst om folk samarbetat för att kunna aktivera förmågorna. Kanske genom att göra vissa saker eller genom att spendera vissa resurser.

Läs om hur Marvel Heroes hanterar saken.

/Han som inte tycker att Feng Shui, D&D och Warhammer 3 hade någon bra lösning
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Han said:
D&D4 (tror jag) har schticks/feats för att få in teamwork, men i praktiken innebär detta att man får betala två feats för att få en effekt. Värdelöst. D&D4 hade varit ett roligare spel om en power kunde triggat specialeffekter i andra powers. Det hade gjort att man hade dels hade samarbetat mer men också att action points (som ger en extra handling) hade kunnat blivit använd för att göra en kombination mellan sina egna powers.
Well, det där beror nog på hur man spelar. Jag har upplevt att man kan kombinera powers på många intressanta och kraftfulla sätt i en grupp, även utan att alla spelar direkt för att uppnå sådana effekter. Det beror förstås på - det gäller att det finns några i gruppen som har bra "control"-powers, några bra buffs osv.

Men det är klart, det är inte exakt det samma som grupptaktik i alla fall.
 
Top