Kuriosa om folk som 'kunde magi' i gamla Sverige.
Det fanns en utarbetad tro på att folk som föddes natten till en torsdag eller natten till en söndag kunde se andar, och att vissa bara föddes med magiska förmågor. Vanligast var att kunna stämma blod. Sägner om skogshuggare som fumlat och huggit sig i benet, med 30 mil till närmsta sjukstuga, men som spontant slutat blöda bara för att "spå-clement" råkade skida förbi och lägga handen på såret.
Dessa magiker som ofta var sociala utstötta var ibland läkekunniga som maskerade sin kunskap med mystik och det som omgivningen uppfattade som magi, de höll sina kunskaper för sig själva och behöll då monopol på sina läkekonster. Exempelvis fanns det i vännästrakten under 1800-talet en grupp som kallade sig "De Edsvurna". Dessa agerade trollkarlar och hade en ed som beskrev att de "inte skulle dela med sig av sina kunskaper till läkarvetenskapen". Bland deras kunskaper fanns ett recept på smärtstillande/gift som gick ut på att under linneduk låta grädde mögla, skörda mögelknopparna och sedan rena mögelkaret i eld. Mortlat och blandat med sprit kunde möglet lindra smärta, men i öppna sår så var det direkt dödligt. Edsvurna barnmorskor använde droppkorkar formade som storspovar, med näbben som mätedropp. Varje dipp med näbben gav en dos, och barnmorskan föreskrev "tre gånger tre droppar" för att lindra havandets smärtor.
Förutom dessa fanns det gott om "kloka" gubbar som levde utanför samhället. Vissa var inte mer än suputer som tvingade till sig brännvin genom att hota med nidsång och ond magi. Andra reste från by till by och livnärde sig med sin 'magi'
En 'klok' gubbe var spå-clement som var aktiv i övre norrland. Ökänd i många bygder skidade clement runt och spådde folk, stämde blod, och alltid krävde han betalt i brännvin. Han mötte dock sitt öde när han knackade på hos någon han hjälpt och krävde sprit varpå husmor öppnade dörren och dräpte honom med ett kokkärl.
De som var magiker uppfattades i vilket fall ofta av gemene man som "eljest", eller annorlunda. De levde ofta utanför samhällets regler. Kanske är detta en rest av det fornnordiska sejdbruket. Sejdaren var en gränsöverskridare, genom att hushålla med andar och det magiska överskred sejdaren vår värld och kunde därför, och i vissa fall även skulle därför, bryta mot många gränser. Transvestism förekommer i vissa utsagor om sejdare.
Ah, c-uppsatsen i religion.
Hur kopplar detta till nekromantiker i mundana? Magiker lär uppfattas av vanligt folk som annorlunda, och troligtvis lever de utanför samhället och följer inte samma normer, vilket ytterligare bekräftar deras utanförskap.