Nekromanti Hur "stort" är rollspelssverige

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Jag får ibland intrycket att väldigt många som finns här på forumet, eller åtminstone de som är de mest aktiva känner varandra på ett eller annat sätt. Hur incestuöst är Rollspels-Sverige? Personligen känner jag inte någon rollspelare utanför min egen spelgrupp som sett mer eller mindre likadan ut i 20 år... Vet om ett par men umgås inte med dem, och vet inte om dom är med här eller under vilka nicks de gömmer sig då.

Om man är aktiv, utöver lite spelande ibland, träffar man då för eller senare på alla andra aktiva scenfigurer, på konvent, forumöl eller liknande mer eller mindre offentliga evenemang?
 

M4r00n

Veteran
Joined
4 May 2016
Messages
2
Jag e inte särskilt aktiv här eller på konvent. Däremot har jag flyttat stad ett par gånger under mitt liv o då har jag sökt upp föreningar eller liknande för o hitta en spelgrupp. I och med interwebben kan man fortsätta o spela o därmed hålla kontakten.

Men nej, jag tror inte man slumpartat "springer" på någon om man inte själv annonserar att man spelar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag har ingen data att komma med, bara personliga anekdoter, men ändå!
  • Nästan alla användare på wrnu som jag känner (med en väldigt bred definition av "känner") har jag lärt känna genom forumet. Jag har trots allt varit aktiv här i typ 15 år, så det är närmast oundvikligt.
  • Förutom min egen spelgrupp känner jag till ett flertal runt om i Umeå där ingen - eller iaf ingen jag vet - är engagerad varken här på forumet eller i någon förening.
  • Jag arrangerar Grottröj sedan fem år tillbaka. Det går fyra gånger per år och vi är ca 30 pers varje gång. Jag kan inte på rak arm komma ihåg ett Grottröj där jag inte träffat någon rollspelare jag inte känt sen innan.
  • När jag åker på SävCon - som är ett lokalt konvent med ca 100 deltagare - så träffar jag alltid folk jag inte känner sen innan.
Jag betraktar mig själv som en social rollspelare som aktivt letar andra som delar min hobby, och Umeå är ändå en relativt liten stad. Trots det har jag ingen aning om hur många rollspelare det finns här i stan. Men jag är rätt övertygad om att jag inte ens träffat hälften av dem. Troligtvis långt mycket färre.

Dessutom kommer nya rollspelare till hobbyn helt från sidan idag. De känner inte nödvändigtvis någon som redan spelar, och de bildar inte nödvändigtvis en förening heller. Kort sagt är de utanför mina existerande kontaktnät. Jag blir jätteglad varje gång jag träffar nybörjare i hobbyn. Det är fantastiskt roligt, och jag hoppas att jag får möjlighet att träffa många av dem. Gärna spela med dem också.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Min erfarenhet på universitet är att det är förvåndsvärt många som spelar rollspel, man brukar kunna hitta minst en person i varje kurs. Att däremot hitta en Rollspelare som åker på konvent och är aktiv på forum eller Fb guppen är nästan helt omöjligt.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Går man på konvent, forumöl och liknande så kommer man nog snart att träffa alla andra som också regelbundet besöker liknande aktiviteter.

Jag misstänker dock att den stora majoriteten av rollspelare inte är aktiva utanför sin egen spelgrupp, och oftast inte är aktiva på några forum heller.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Helt anekdotiskt men:
Jag tror inte någon av de tiotalet rollspelare jag spelat med är aktiva här. Några läser kanske ibland men ingen skriver.

Jag har än så länge aldrig i mitt nyaktiva liv (senaste tio åren) stött på en aktiv rollspelare av slump. Ett antal f.d. med liknande bakgrund som jag men som aldrig börjat igen efter att de lagt av i tonåren eller så.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
På det gamla forumet lekte vi med ett AB-tal ett kort tag. På samma sätt som matematiker mäter Erd?s-tal eller skådespelare mäter Bacon-tal, mätte vi hur många stegs association det är från någon innan man landar hos Anders Blixt.

Och kontentan var att rollspelssverige är pyttelitet.

Alla som någon gång spelat med mig, eller skrivit i samma produkt som jag har ett AB-tal på högst två, eftersom jag har AB 1.

Vill någon hitta spelare i en stad, eller få en introduktion till någon spelmakare eller podcastare eller vad som är det bara att knysta, det är inte många steg innan kedjan är sluten från start till mål.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Har hittat ett flertal spelgrupper i Sthlm via forumet men av det totala antalet spelare i de grupperna är det ändå bara ett fåtal som varit forumaktiva, eller aktiva i FB-gruppen/grupperna. Tror det är lätt att få extremt snedvridna, missvisande siffror då det stora flertalet rollspelare antagligen har noll aktivitet här, och noll aktivitet på FB utöver att nån gång svara på en annons efter fler spelare till en spelgrupp. Det exakta förhållandet mellan antalet aktiva på FB/här och totala antalet rollspelare kan man bara spekulera om. Det kan nog vara allt från 1,1 till 100, eller rentav utanför det intervallet.

Sen verkar det onekligen vara många som känner varandra bland de som är spelmakare och hänger här, fast det är ju en annan femma!
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Från 2013 och fram till idag har jag spelat rollspel med 20 personer. Exakt noll av dessa har ett konto här (en hade på gamla forumet).

I många år var jag aktiv i spelföreningen DMF. Under mina år där spelade jag rollspel med runt 40 personer (i från 1 till hundratals spelmöten). Av dessa var två aktiva på det gamla WRNU, men har inte reggat sig här. En av dessa (God45) är aktiv här. Så vitt jag vet.

Anekdotiskt, igen, men jag vill ändå påstå att rollspelssverige är otroligt mycket större än det här forumet.

Det är min tro att siffrorna på Piruett är en underskattning.

Men som alltid handlar det ju också om definitioner. Vad är en "rollspelare"? Hur ofta måste man spela för att räknas? Är man en "rollspelare" om man samlar men inte spelar? Osv.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag har räknat alla, och det är 23 444 personer just nu i Sverige som spelar eller läser någorlunda regelbundet i rollspel – gamla som nya, svenska som engelska.

Hälsar

Christian
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Jag har nog lätt spelat rollspel med 150 personer. Och jag har nog rekryterat in mer än 30 personer till hobbyn (vissa bara för ett par sessioner dock :p ). Det känns som en jättestor hobby! Talar man slumpat med någon verkar en av 5 ha rollspelat någon gång.Och fler än det har hört om vad rollspel är.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det senaste kvartalet har jag väl spelat med en 15-20 personer som mig veterligen INTE är från rollspel.nu. Så det är nog större än man kan tro, i alla fall om man spelar D&D.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Väldigt svårt att säga, och väldigt svårt att göra en uppskattning baserat på konvent och forumet. Jag skulle tro att de flesta människor jag spelat med (och det är ett gäng) varken åkt på något konvent eller har en användare här eller på något annat forum. Mörkertalet är enormt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n271466 said:
Jag har räknat alla, och det är 23 444 personer just nu i Sverige som spelar eller läser någorlunda regelbundet i rollspel – gamla som nya, svenska som engelska.

Hälsar

Christian
Jag tror att det ligger ganska nära sanningen. Det vill säga 23444 pers som i någon mån betraktar sig som rollspelare idag.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Jag får intrycket att de flesta som hänger här är spelledare. Och att folk som enbart spelar inte brukar regga sig här.

Kanske helt felaktigt men ration spelledare mot spelare är ganska hög.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Paco;n271419 said:
Jag får ibland intrycket att väldigt många som finns här på forumet, eller åtminstone de som är de mest aktiva känner varandra på ett eller annat sätt.
Vi har ju aktivt ordnat forumträffar för att lära känna varandra. Dante kör ett årligt forumkonvent just för att vi ska kunna träffas och lära känna varandra.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Jag känner ingen på forumet. Av de 12 i samma åldersgrupp som mig som spelar regelbundet är ingen medlem här vad jag vet.
 

RedMoon

Veteran
Joined
13 Aug 2017
Messages
144
Facebooks marknadsföringssystem kan ge oss en indikation. Jag provade att sätta ihop en spot riktad mot folk i Sverige som på något sätt indikerat att de gillar Drakar och Demoner, Call of Cthulhu eller Vampire: the Masquerade genom sin FB-aktivitet. Detta gav mig en "potential audience size" på 8000 personer. Om jag också inkluderar Dungeons & Dragons lyfter detta till.. hör och häpna.. 23000.
 
Top