WRNU Hur stora filer

aknaton

Apostat
Jag tycker gissa bilden tråden är jättekul. Men jag hade jättesvårt att ladda upp en bild eftersom gränssnittet sa att min fil var för stor. Kunde inte ladda upp den förrän den var mindre än 20 kb. Men jag ser att andra laddar upp betydligt större filer. Är jag korkad (vilket inte är otroligt) eller är det något annat på gång?

Jag tycker gissa bilden tråden är jättekul. Men jag hade jättesvårt att ladda upp en bild eftersom gränssnittet sa att min fil var för stor. Kunde inte ladda upp den förrän den var mindre än 20 kb. Men jag ser att andra laddar upp betydligt större filer. Är jag korkad (vilket inte är otroligt) eller är det något annat på gång?
Storleken på bildrutan är orelaterad till storleken på filen i kilobyte. När du ser en liten bild så har jag dragit i hörnet på den för att göra den liten.

Jag löser ofta detta genom att screenshotta bilden på telefonen. På skrivbordsdatorn drar jag ner upplösningen i ett fotoredigeringsprogram.

Jag har inte stött på storleksbegränsningar på länge. Vet inte varför.

I just tråden "gissa bilden" har kanske mina bilder liten filstorlek eftersom jag bara markerar dem i en PDF och trycker CTRL-C. Då måste de vara små nog att få plats i urklippet.

I just tråden "gissa bilden" har kanske mina bilder liten filstorlek eftersom jag bara markerar dem i en PDF och trycker CTRL-C. Då måste de vara små nog att få plats i urklippet.
Ja, plattformen verkar gå 100% utifrån storleken i pixlar. När jag screenshottar på en vanlig skärm går det bra, men inte när jag gör det på min 4K-skärm =)

Jag måste förminska mina bilder de gånger jag tar en screenshot och ska lägga upp det här på forumet. Jag har insett att lägger man storleken vid 1000x1000-någonting så brukar det funka att ladda upp.

Storleken på bildrutan är orelaterad till storleken på filen i kilobyte. När du ser en liten bild så har jag dragit i hörnet på den för att göra den liten.

Jag löser ofta detta genom att screenshotta bilden på telefonen. På skrivbordsdatorn drar jag ner upplösningen i ett fotoredigeringsprogram.
Sedan jag bytte mobiltelefon (till Google Pixel) så har jag fått problem med detta och löser det på samma sätt: tar en screenshot (på mobilen) lustigt nog så är det då jag får upp verktyg att styra storleken också.

På min gamla mobil så kunde jag minska storleken i (Samsungs) fotovisare.

Jag tror att gränsen är 2 Mb per bild.

Många bra tricks i tråden. Jag går ofta in och minskar upplösning till 72 ppi och storleken runt 800 pixlar i nån riktning.

Detta måste göras utanför sajten innan man laddar upp bilden.

Bildstorleken borde ökas om det inte medför alltför mycket problem - det är nästan standard numera att en Internetbild är för stor, och man måste mecka med den. Sådant här behöver göras med jämna mellanrum.

Bildstorleken borde ökas om det inte medför alltför mycket problem - det är nästan standard numera att en Internetbild är för stor, och man måste mecka med den. Sådant här behöver göras med jämna mellanrum.
Enklaste hade varit att bara skala ned. Spela roll om man tankar upp en 30000 bred bild om bredden ändå är runt 1000px i inlägget. Vet inte om fullbildsformatet i tumnaglarna har någon dimensionsbegränsning.

Har redan varit på förslag (2021) om att titta på verktyg kring detta.

Jag laddar upp mina bilder på imgur.com och lägger in en direktlänk.
Här tänker man tyvärr på gamla forum fulla av döda länkar till gamla bildplattformar. Men det är kanske mest forum-arkeologen i mig som talar..

Snabbaste sättet att få ner storleken ur en pdf, i stället för att behöva öppna bilden i något redigeringsprogram, är att zooma ut lite innan jag tar skärmdumpen. Det ser ändå bra ut på forumet sen, har jag märkt.

Enklaste hade varit att bara skala ned. Spela roll om man tankar upp en 30000 bred bild om bredden ändå är runt 1000px i inlägget. Vet inte om fullbildsformatet i tumnaglarna har någon dimensionsbegränsning.

Har redan varit på förslag (2021) om att titta på verktyg kring detta.
Håller med, det här känns inte som ett unikt problem som ingen haft förr.

Finns det kanske någon addon till forumsmjukvaran så man kan välja att komprimera bilder man laddar upp om de är för tunga?

Bara att ha en screen capture som låter en välja en rektangel från skärmen till clipboard gör det mycket enklare.

Back