Men det har väl varit en vanlig missuppfattning sedan allra första början?Jag har träffat flera rollspelare som trodde att D&D och Drakar och demoner var samma spel.
Men det har väl varit en vanlig missuppfattning sedan allra första början?Jag har träffat flera rollspelare som trodde att D&D och Drakar och demoner var samma spel.
Fast jag gissar också att fler köper sina D&D-böcker från amazon och liknande siter. Sfbok tar just nu 499kr för Players Handbook. Adlibris tar 388kr.
Prisskillnaden för svenska rollspel är inte alls lika stor.
Hur vanligt är det här i Sverige att man förväntar sig att spelarna skall ha en egen Players Handbook till D&D?
För att fundera på frågan om DnD5s framgångar skadar rollspelssverige, så kan man titta på hur försäljningsutvecklingen sett ut för de svenska spelskaparna sedan DnD5 lanserades (dec 2014?). Min känsla är att svenska rollspelsbranschen sedan dess har ökat ganska ordentligt...
Existerar det rollspelare som inte äger egna tärningar? Existerar det rollspelare som inte äger multipla set?
För att fundera på frågan om DnD5s framgångar skadar rollspelssverige, så kan man titta på hur försäljningsutvecklingen sett ut för de svenska spelskaparna sedan DnD5 lanserades (dec 2014?). Min känsla är att svenska rollspelsbranschen sedan dess har ökat ganska ordentligt...
I marknadsekonomi är det ofta så, lite emot vad som vore intuitivt, att liknande verksamheter samlas på samma plats där det redan finns konkurrens. Bättre att lägga en restaurang bland andra restauranger, än där ingen finns.Samtidigt kan vi inte veta hur utvecklingen sett ut för svenska spelskapare om 5E inte funnits. Det är ju möjligt att svenska spel lockat fler spelare och sålt bättre utan konkurrensen från 5E.
Dessutom tror/tycker jag att det är inga svenska spel som är jättelika 5e. Man köper liksom inte D&D 5e istället för Symbaroum eller Eon. Det är inte så att 5e är billigt och konkurrerar med pris heller. Har jag fel?
Aldrig träffat någonExisterar det rollspelare som inte äger multipla set?![]()
Dunder och drakar var det första rollspelet som försökte sig på crowdfunding och det misslyckades rätt stort. Målet låg på 5 000 dollar, varav det fick ihop mindre än en femtedel.Jag tror det hela föll på tre saker: dålig marknadsföring, Dungeons & Dragons svaga ställning i Sverige och slutligen att crowdfunding var relativt okänt.
Missförstånd? Är det inte renomésnyltning?Men det har väl varit en vanlig missuppfattning sedan allra första början?
Antal produkter var de jag syftade på.I antal produkter som säljs eller i pengar in?
Det var väl DnD4-klonen som misslyckades kickstarta?
I en spelgrupp är det en som körde samma tärningsuppsättning i 30 år. Han föll till föga för ett par år sedan och köpte en uppsättning metalltärnignar. Men jag tror han återgått till sina klassiska igen.Existerar det rollspelare som inte äger egna tärningar? Existerar det rollspelare som inte äger multipla set?![]()
Här är det nog förövrigt intressant att kolla på tillbehör. Jag gissar att även om det finns puckon som jag själv, så tror jag att färre av de som köper äventyr eller rena tillägsböcker är sådana som inte spelar spelet. Dvs man kanske går in och köper grundreglerna till säg Chock och sen inte spelar det, men de som köper fortsatta släpp som kommer tre år efter grundreglerna är nog ffa de som åtminstone testat spelet?
D&DVilket av dem spelade de?