Nekromanti Hur stor är en Brotbest?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Hej pojkar! Jag behöver lite hjälp till snösaga. Hur stor är egentligen en brotbest. Jag har Jorges och värdet för STO är 55. Det säger mig inte mer än att den är större än en människa men mindre än en drake. Nå, hur stort är 55? Vad jag har förstått så beskriver STO i huvudsak vikt.
Hur ska jag beskriva brotbesten för mina spelare. Stor, jättestor, offantligt stor? Är den som en noshörning eller en elefant? Är den ännu större?
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Hej hej,

Jag vet inte hur applicerbart det här är på Trudvang och DoD 6, men i någon regelbok till en tidigare utgåva av DoD har jag någon gång läst att när man bestämmer storleken på "monster" av större storlek än människor så är dom en meter långa för var tionde STO-poäng. Alltså, brotbesten har STO 55 och det gör den 5,5 meter lång. Nu har då jag inte läst Snösaga än, så jag vet inte om det är en storlek som passar, men det kanske är något att gå efter?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jag vet inte hur applicerbart det här är på Trudvang och DoD 6, men i någon regelbok till en tidigare utgåva av DoD har jag någon gång läst att när man bestämmer storleken på "monster" av större storlek än människor så är dom en meter långa för var tionde STO-poäng. Alltså, brotbesten har STO 55 och det gör den 5,5 meter lång. Nu har då jag inte läst Snösaga än, så jag vet inte om det är en storlek som passar, men det kanske är något att gå efter?
Hej! Tack för svaret. Det låter ju visserligen rimligt men jag ser framför mig att brotbesten är större. Jag tänker mig en 1,5 tonskoloss som är större än en elefant. Å andra sidan så kommer nog spelarna få svårt att tampas med en sådan best. Som sagt, jag vet inte, står villrådig.
Egentligen avskyr jag enheten för STO. Varför kan man inte istället ange det med längd och vikt?
Det är ungefär som man får frågan "hur ser en apelsin ut?" och man svarar "tre". Värdelöst.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Stor, jättestor, offantligt stor?
Har spelarna sett en drake förr? Isåfall kan du ju säga att "den är nästan lika stor som en drake". (Om den nu var det.. orkar inte kolla i Jorges.)

Annars är det bara att dra till med nått som "den är större än någonting levande ni tidigare sett, den är lika hög som träden runt omkring er". Man får ju tänka på att det egentligen inte bara är hur långt (högt) nått är som avgör hur stort det känns. Avstånd, yta, saker runt omkring att jämföra med, tidigare erfarenheter, rädsla osv har nästan mer betydelse.

Samma jättedrake skulle kunna beskrivas som "det är en ENORM best, som rör sig över berget, dess kroppshydda skulle kunna jämföras med berget självt" eller "den är ganska liten för att vara en jättedrake".. beroende på om det är Puvy den räddhågsne drängen eller Hagar drakdödaren som ser den.

- Zire, sitter fortfarande och skriver inlägg på fredagkvällen..
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Hej! Tack för svaret. Det låter ju visserligen rimligt men jag ser framför mig att brotbesten är större. Jag tänker mig en 1,5 tonskoloss som är större än en elefant. Å andra sidan så kommer nog spelarna få svårt att tampas med en sådan best. Som sagt, jag vet inte, står villrådig.
Jo, men STO enligt modellen jag gav dig är väl mer tänkt som en slags riktlinje när man bestämmer hur "lång" varelsen är. Det säger bara på ett ungefär hur lång den är, inte hur tung den är. Så vad det gäller vikt är det öppet för improvisation.

Egentligen avskyr jag enheten för STO. Varför kan man inte istället ange det med längd och vikt?
Det är ungefär som man får frågan "hur ser en apelsin ut?" och man svarar "tre". Värdelöst.
STO är ju lika lite anpassat för att läsas upp som beskrivning på hur stor och tung någon är som STY är som beskrivning för hur stora muskler någon har. Som sagt, det är bara en måttstock som används att mäta någons storlek. Om inte annat för att ha som jämförelse när man avgör hur stor någon är i förhållande till någon annan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
STO är ju lika lite anpassat för att läsas upp som beskrivning på hur stor och tung någon är som STY är som beskrivning för hur stora muskler någon har. Som sagt, det är bara en måttstock som används att mäta någons storlek. Om inte annat för att ha som jämförelse när man avgör hur stor någon är i förhållande till någon annan.
Givetvis sitter jag inte och läser upp grundegenskaper för spelarna. Men likväl så tycker jag att det hade det varit bättre om STO angavs i längd och vikt. Det är ju trots allt fastsällda formalia som alla kan relatera till.
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Jo, jag förstod det. Problemet med att sätta ut längd och vikt istället för STO, är som jag ser det, är att i STO finns en "robusthetsegenskap" som inte kommer fram om man uttrycker sig enbart i längd och vikt. STO visar också på något sätt hur "stadig på fötterna" varelsen i fråga är (kanske då i med hjälp av SMI och/eller FYS).
Därmed inte sagt att jag inte tycker att längd och vikt inte ska sättas ut, då jag håller med dig om den saken.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Då tror jag att vi menar och vill samma sak, fast vi uttryckte oss på olika sätt. :gremwink:
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Hur stor är egentligen en brotbest.
Vet inte riktigt om det redan har sagt men om vi letar upp Brotbesten i Jorges (vilket du ju redan gjort) så står det faktiskt hur stor den är. Citat "Det är en stor varelse, närmare tolv famnar hög och tjugo famnar lång med tjock hud som är väldigt lik sten till utseende."

Kan också hålla med om STO. Den ska ju självklart finnas där men säger mig väldigt lite, då är det ju bra om man kan konsultera Jorges. :gremlaugh:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Vet inte riktigt om det redan har sagt men om vi letar upp Brotbesten i Jorges (vilket du ju redan gjort) så står det faktiskt hur stor den är. Citat "Det är en stor varelse, närmare tolv famnar hög och tjugo famnar lång med tjock hud som är väldigt lik sten till utseende."
Mjoo, jag märkte det för ett tag sedan men valde att inte nämna det och hoppas på att ingen skulle uppdaga mitt pinsamma misstag. Rackarns dig!

/Vitulv - som hoppas att alla lägger märke till att han har blivit befodrad till Riddare
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag skulle gissa att den är lite mindre än en noshörning men större än en häst.
Kanske om du pratar vikt, men i storlek tror jag att en häst är större än en noshörning.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Vad menar ni med "en häst" då"? finns ju liksom en uppsjö, shetlandsponny, gotlandsruss, islandshäst, arabiskt fullblod,ardenner, nordsvensk... säkert en kasse till också... Skulle vilja se den ponny som väger som en noshörning....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Vad menar ni med "en häst" då"? finns ju liksom en uppsjö, shetlandsponny, gotlandsruss, islandshäst, arabiskt fullblod,ardenner, nordsvensk... säkert en kasse till också... Skulle vilja se den ponny som väger som en noshörning....
Bra fråga. Ehm... en blåvit konsumhäst?

När det gäller vikt tror jag inte det spelar så stor roll. Ingen häst är tyngre än en noshörning. Höjd och längd däremot tror jag att en medelhäst är större.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Snarare skulle jag gissa att den är tolv famnar hög och tjugo famnar lång. Betydligt större än både hästen och noshörningen tillsammans alltså. (det står i Jorges, men jag hade missat det när jag startade tråden).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Ja, och dem tycker du att jag har nytta av i det här fallet? Om du tittar efter riktigt noga så ser du nog att de sträcker sig till STO 20. En brotbest har STO 55.
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Hur besegrar man egentligen en sån monstruös best? Rollpersonerna når ju knappt upp till fotknölarna på den (om den nu har såna) och den skulle ju i princip kunna käka upp alla tillsammans i en tugga om de bara stod tillräckligt tätt. Den skulle ju kunna käka upp ett antal av era hästar eller noshörningar som ni diskuterat tillsammans med våra modiga hjältar. :gremshocked:

Och ändå så har den bara... nu vet jag inte riktigt men var det 110 KP kvar? När jag kollade Jorges har den sammanlagt 170 KP från början. Det är ju lika mycket som tre mänskliga krigare trots den oändliga skillnaden i massa och styrka. Det är vad jag kallar en rejäl underdrift i KP-väg, tycker ni inte det?

Min Brotbest kommer nog vara en ung sådan eller på något sätt skadad mer än från inledningen av striden. Kanske att något ben är krossat av något klippblock eller nåt (ingen aning alltså)...
 
Top