Hur stark är en rese?

cogitare

Hero
Joined
9 Mar 2005
Messages
1,722
Location
Lund
Jag tycker detta låter problematiskt och inte ett upplägg som tilltalar mig. Har inte spelat eller läst Symbaroum men att ett värde kan betyda olika saker beroende på vilken RP eller SLP som har det värdet tycker jag låter som ett upplägg som lätt leder till förvirring.

Bättre då att ha en viktning mellan släkten (eller folkslag eller raser eller vad man nu vill kalla det) där ett 15 betyder samma sak oavsett om det innehas av en Rese, Svartalf eller Drake. Sen är det kanske osannolikt att någon av de här släktena har det värdet av olika anledningar (för högt för en svartalf, för lågt för de andra två (om de inte är unga eller barn eller larver eller något sånt)).

Att värdet faktiskt kan uttydas utan att ha ytterligare en massa kontext eller behöver bedömas vid spelbordet tilltalar mig mer. Finns kanske/säkert en tanke bakom det här men så som jag läser tråden känns det som mer förvirrande än att det tillför. För att ge en utomstående n00bs bild vid genomläsning av tråden :)

Cog.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
99
Men om svartalfen bryter arm med en stark människa, som inte har robust då? Eller om det är en handling där segstyrka är mer användbar än råstyrka? Det är det jag menar: Ju mer detaljerade reglerna är, desto mer detaljerade måste de vara.

Jag har spelat Symbaroum sedan 2016 och inte någon gång hamnat i en situation där det behövs göras skillnad på en rese respektive en svartalf, båda med Stark 15. Skulle jag hamnat i den situationen hade gruppen sannolikt nöjt sig med att resen fick en fördelstärning.
Ja jag tycker inte heller man ska ändra för mycket. Jag brukar minimera mekaniska lösningar där det narrativa spelar större roll. Så håller nog ändå med om att en fördelstärning är att föredra där det känns att två lika värden inte borde väga samma. Skulle tex inte låta någon med styrka 15 kunna hålla nere en lindorm med styrka 15. Möjligen hålla sig fast vid dess kropp snarare. Men det skulle bjudas på en rodeo Davokar style.
 

ChrilleT

Veteran
Joined
1 Feb 2014
Messages
156
Jag tycker detta låter problematiskt och inte ett upplägg som tilltalar mig. Har inte spelat eller läst Symbaroum men att ett värde kan betyda olika saker beroende på vilken RP eller SLP som har det värdet tycker jag låter som ett upplägg som lätt leder till förvirring.

Bättre då att ha en viktning mellan släkten (eller folkslag eller raser eller vad man nu vill kalla det) där ett 15 betyder samma sak oavsett om det innehas av en Rese, Svartalf eller Drake. Sen är det kanske osannolikt att någon av de här släktena har det värdet av olika anledningar (för högt för en svartalf, för lågt för de andra två (om de inte är unga eller barn eller larver eller något sånt)).

Att värdet faktiskt kan uttydas utan att ha ytterligare en massa kontext eller behöver bedömas vid spelbordet tilltalar mig mer. Finns kanske/säkert en tanke bakom det här men så som jag läser tråden känns det som mer förvirrande än att det tillför. För att ge en utomstående n00bs bild vid genomläsning av tråden :)

Cog.
Rent regeltekniskt så är 15 lika mycket i Symbaroum oavsett om det är en Svartalf, Rese eller Lindorm som har det. Skillnaden blir att Lindormen med största sannolikhet kommer ha en mängd förmågor och särdrag som gör att den skiljer sig från Svartalfen. När det kommer till karaktärsdragen så skiljer inget mellan släktena. Att olika släkten kan vara lika starka mm är dock inget som vi stött på som problem i spelet då spelaren som ett tag spelade en Svartalf på egen hand valde at skapa den karaktären som en mer "typisk svartalf" dvs inte speciellt stark. Enda gången jag som spelledare missat lite är när monster för att väga upp att de har lika dåliga/bra karaktärsdrag som en medelmåtting människa har en mängd förmågor och särdrag där jag ibland missat något/några av dem.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
69
Rent regeltekniskt så är 15 lika mycket i Symbaroum oavsett om det är en Svartalf, Rese eller Lindorm som har det. Skillnaden blir att Lindormen med största sannolikhet kommer ha en mängd förmågor och särdrag som gör att den skiljer sig från Svartalfen. När det kommer till karaktärsdragen så skiljer inget mellan släktena. Att olika släkten kan vara lika starka mm är dock inget som vi stött på som problem i spelet då spelaren som ett tag spelade en Svartalf på egen hand valde at skapa den karaktären som en mer "typisk svartalf" dvs inte speciellt stark. Enda gången jag som spelledare missat lite är när monster för att väga upp att de har lika dåliga/bra karaktärsdrag som en medelmåtting människa har en mängd förmågor och särdrag där jag ibland missat något/några av dem.
Nackdelen dock, om svartalfer inte satsar på 15 i stark, är att förmågor baserade på stark blir svåra att ta, Järnnäve exempelvis. Bättre då, anser jag, att ha ett värde för Styrka och ett värde för talangen som förmågor baserar sig på. Och ha mer specialiserade regler som gör att svartalfens bonusskada av Järnnäve inte blir den samma som resens.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
69
Min erfarenhet är att detaljerade regler leder till många fler regeldiskussioner vid spelbordet. I de spelen finns det ju faktiskt ett rätt och ett fel, det gäller bara att hitta var det står.

I fallet ovan skulle man behöva en extra tabell eller en omräkningsformel för att särskilja en rese med Stark 15 från en svartalf med Stark 15. Eller egentligen tabeller för alla spelbara släkten och alla 8 grundegenskaper. En svartalf med Kvick 15 är kanske snabbare och rörligare än en rese med Kvick 15 och alven är kanske ytterligare lite snabbare än svartalfen. Det blir fort komplicerat. Dessutom är det bara i en direkt kraftmätning som tolkningen av värdena är av intresse. En svartalf som har 75% normal träffchans när hen använder järnnäve tack vare sin Stark 15, är varken orealistiskt eller spelförstörande. Men kanske om han bryter arm med en rese att man bör hitta någon skiljelinje. Det görs enkelt vid spelbordet där och då, med SL som utslagsröst.
Det här är såklart en fråga om tycke och smak, men jag tror att en missuppfattning bland nyare rollspelsskapare är att ju mindre detaljerade regler ett system har och ju mer systemet är öppet för tolkningar, ju enklare och smidigare är spelsystemet. Jag tror att det är fel! Jag tror att detta är något som möjligen gäller för erfarna spelledare, som har en bred referensram av andra spelsystem att luta sig tillbaka mot och lättare inser hur ”det borde” tolkas. Men för nybörjare blir det ofta krångligare och frågetecknen hopas. Det finns anledningar till att detaljerade regler växer fram, sannolikt tillkommer många av dem som husregler och sen inarbetas i systemen. Orsaken är att det finns ett behov av dem.
Att alla varelser i Symbaroum har samma värden på grundegenskaper/talanger (Stark, Kvick, etc) beror på att spelsystemet vid strid och andra situationer ska flyta på. Det blir enkelt att slå framgångsslag. Men systemet bortser från andra aspekter, exempelvis det vi är vana att kalla grundegenskaper. Här anses SL (nybörjare eller ej) kunna inse hur de ska tolka och sen skapa själva, ofta vid sittande spelmöte. Men detta anser alltså jag ställer till mer problem, problem som löses med fler detaljerade regler som täpper till luckorna i systemet. Summa summarum av resonemanget tror jag faller ut så här: Erfarna SL löser detta relativt enkelt, men kräver ofta mer regler ändå på grund av erfarenhet att spela med sådana. Hit hör jag själv och därför har jag också mängder av egna husregler, som enligt mig, räddat kvar grundsystemet. Oerfarna SL får problem med ett system med alltför många luckor och krav på egna tolkningar. Det blir svårare för dem, helt enkelt när luckor uppstår som den oerfarne SL:en ska försöka lösa.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
69
Det här är såklart en fråga om tycke och smak, men jag tror att en missuppfattning bland nyare rollspelsskapare är att ju mindre detaljerade regler ett system har och ju mer systemet är öppet för tolkningar, ju enklare och smidigare är spelsystemet. Jag tror att det är fel! Jag tror att detta är något som möjligen gäller för erfarna spelledare, som har en bred referensram av andra spelsystem att luta sig tillbaka mot och lättare inser hur ”det borde” tolkas. Men för nybörjare blir det ofta krångligare och frågetecknen hopas. Det finns anledningar till att detaljerade regler växer fram, sannolikt tillkommer många av dem som husregler och sen inarbetas i systemen. Orsaken är att det finns ett behov av dem.
Att alla varelser i Symbaroum har samma värden på grundegenskaper/talanger (Stark, Kvick, etc) beror på att spelsystemet vid strid och andra situationer ska flyta på. Det blir enkelt att slå framgångsslag. Men systemet bortser från andra aspekter, exempelvis det vi är vana att kalla grundegenskaper. Här anses SL (nybörjare eller ej) kunna inse hur de ska tolka och sen skapa själva, ofta vid sittande spelmöte. Men detta anser alltså jag ställer till mer problem, problem som löses med fler detaljerade regler som täpper till luckorna i systemet. Summa summarum av resonemanget tror jag faller ut så här: Erfarna SL löser detta relativt enkelt, men kräver ofta mer regler ändå på grund av erfarenhet att spela med sådana. Hit hör jag själv och därför har jag också mängder av egna husregler, som enligt mig, räddat kvar grundsystemet. Oerfarna SL får problem med ett system med alltför många luckor och krav på egna tolkningar. Det blir svårare för dem, helt enkelt när luckor uppstår som den oerfarne SL:en ska försöka lösa.
Ändå är det sannolik för de senare som ”de enkla” systemen skapas.
 
Top