Nekromanti Hur står sig Mongoose Traveller egentligen?

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
För er som kan er Traveller historia. Hur står sig egentligen Mongoose Traveller i jämförelse med tidigare varianter? Vad har gjorts bättre och vad har man gjort sämre?

För mig som Traveller novis kändes Mongoose variant väldigt sparsmakad. Ingen info whatsoever om historia, om 3:e Imperiet, om Solomani och Vilani etc. Efter att ha läst igenom första gången kändes det lite tomt. Hade inte den blekaste aning om hur universat där det utspelar sig såg ut. Först efter att ha snokat runt på nätet kunde jag få lite mer info. Men i Traveller boken var det minst sagt sparsmakat. Har det varit lika snålt i andra utgåvor?

Torbjörn
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Grundboken står sig alldeles utmärkt mot de tidigare versionerna, rent regelmässigt. I stort sett varenda inkarnation förutom originalet från sjuttiotalet har nämligen plågats av regelbuggar och allehande konstigheter. Sen har ju Mongoose valt att återgå till originalkonceptet med att reglerna är helt frikopplade från världen. Det du saknar finns i världsboken Spinward Marches (som jag f.ö. recenserade i senaste Fenix). Det var likadant i den första utgåvan, världen kom i senare böcker. MegaTraveller lyckades klämma in en hel del setting i grundboxen och hade definitvt sina förtjänster men led av pilliga regler och en sanslös mängd errata.

Jag de flesta versionerna av Traveller och i mina ögon är Mongooses version den som lyckas summera regelkärnan allra bäst.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Lord Hubba said:
Grundboken står sig alldeles utmärkt mot de tidigare versionerna, rent regelmässigt. I stort sett varenda inkarnation förutom originalet från sjuttiotalet har nämligen plågats av regelbuggar och allehande konstigheter. Sen har ju Mongoose valt att återgå till originalkonceptet med att reglerna är helt frikopplade från världen. Det du saknar finns i världsboken Spinward Marches (som jag f.ö. recenserade i senaste Fenix). Det var likadant i den första utgåvan, världen kom i senare böcker. MegaTraveller lyckades klämma in en hel del setting i grundboxen och hade definitvt sina förtjänster men led av pilliga regler och en sanslös mängd errata.

Jag de flesta versionerna av Traveller och i mina ögon är Mongooses version den som lyckas summera regelkärnan allra bäst.
Om man läser reaktionerna på nätet så verkar dessutom Moongose Traveller ha gått i god jord även hos "old school" traveller fanatikerna.

/Honken
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Lord Hubba said:
världsboken Spinward Marches (som jag f.ö. recenserade i senaste Fenix).
Tycker personligen det mesta med Traveller är alldeles för torrt, och jag känner igen den kritik du framför i din recension som brister som återfinns hos i princip allt Traveller-material, såfort det lämnar det rena regelområdet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Sådär känner jag med, eller kände, tills jag läste Traveller The New Era 1248. Det har horder av "awesome!" och "Coolt kampanjuppslag galore!" i en bra mix. Men de gamla GDW-prylarna.... oj vad torrt.


Storuggla, i rymden är det inte fuktigt
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Ja de där prylarna såg fina och coola ut. Men de är väl inte tidsmässigt kompatibla med Mongoose Traveller? Såg ut som att handlingen i de modulerna är lagd till efter att 3:e Imperiet fallit samman. Mongoose ligger väl 100 år före, när 3:e Imperiet fortfarande lever i allra högsta grad?

Torbjörn - som tycker Travellers historia med dess olika versioner är en rollspelsmässig snårskog utan like.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Storuggla said:
Sådär känner jag med, eller kände, tills jag läste Traveller The New Era 1248. Det har horder av "awesome!" och "Coolt kampanjuppslag galore!" i en bra mix. Men de gamla GDW-prylarna.... oj vad torrt.


Storuggla, i rymden är det inte fuktigt
Tack för tipset.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Torbjörn said:
Ja de där prylarna såg fina och coola ut. Men de är väl inte tidsmässigt kompatibla med Mongoose Traveller? Såg ut som att handlingen i de modulerna är lagd till efter att 3:e Imperiet fallit samman. Mongoose ligger väl 100 år före, när 3:e Imperiet fortfarande lever i allra högsta grad?
Ja, men reglerna ska väl vara i princip desamma? (Kanske finns det några centrala världar som uppnått en aldrig tidigare skådad Tech Level, men det är väl oxå allt).

Torbjörn said:
Torbjörn - som tycker Travellers historia med dess olika versioner är en rollspelsmässig snårskog utan like.
Som tur är det enklare än vad man tror.

Regelmässigt är det väl bara att köra på den senaste upplagan, om Mongoose nu fått så fin kritik.

Äventyrs och kampanjmässigt är det ju ännu enklare: allt är skit och inget är värt ett ruttet öre... ;-)

(Bortsett från 1248 då månne...)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nja, Mongoose Traveller har tredje imperiet. 1248 utspelar sig efter inbördeskriget och viruset och hela det klabbet och fjärde imperiet (som knappt är en sektor stort). Teknologinivån är generellt lägre än den var hundra år tidigare (inbördeskrig och viruset sätter sina spår) så det är inga problem med höga TL-nivåer eller sådant.


Storuggla, fet-jons
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Ja, men reglerna ska väl vara i princip desamma? (Kanske finns det några centrala världar som uppnått en aldrig tidigare skådad Tech Level, men det är väl oxå allt)."

Där är det fina i kråksången, år av inbördeskrig, virus och svarta imperium och allt vad det nu var har helknasat till den kända rymden vad det gäller tech levels, så man slipper de där TL16-världarna. Så det är bara att ta sitt favoritsystem och rocka på!


Storuggla, full textmaskin
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Tack för svaren.

Av det jag hunnit läsa av Spinward Marches tycker jag iofs inte att det är så torrt. Jag tycker att det är helt ok. Men å andra sidan är det kanske nyhetens behag.

De "tråkiga" tech-lvl 16 världarna - är det inte bara att sänka techleveln ett par steg?

En annan grej som jag inte förstår riktigt är hur techleveln kan skilja så mycket mellan olika världar- Har en låg tech värld kontinuerlig kontakt med en hög tech värld borde väl teknologin sprida sig. Att det finns mindre skillnader är väl en sak. Och om låg tech världen är isolerad kan man ju tänka sig det scenariot, men inte om det finns kontakt med andra världar.

Men det kanske helt enkelt inte räcker med att det då och då importeras hög-tech föremål i små mängder, att det då och då faller ned kaksmulor från andra världar. För att höja den generella nivån kanske krävs att lågtech världen själv börjar i större mängder producera varor av högre techlvl.

Torbjörn - spekulerar
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Torbjörn said:
En annan grej som jag inte förstår riktigt är hur techleveln kan skilja så mycket mellan olika världar- Har en låg tech värld kontinuerlig kontakt med en hög tech värld borde väl teknologin sprida sig. Att det finns mindre skillnader är väl en sak.
Det är väl bara att jämföra med de extrema skillnaderna i techlevel på vår egen planet...

Tänk då på att kommunikation i Imperiet ska fungera sämre än på vår (relativt lilla) värld.

Sedan finns det nog gott om exempel på världar som ligger precis bredvid varandra och som ändå har en orealistiskt hög TL-skillnad trots att de inte ligger i (kallt) krig med varandra eller liknande.

Men som allmän princip har jag nog kommit fram till att det inte finns något att anmärka. Världen är fruktansvärt ojämlik, hur blir då ett helt universum...?
 
Top