Hur står det till med spelkulturen i USA? Och i stort?

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Är Dungeon world kontroversiellt och isåfall hur?
Nej inte alls, det är en emulering av D&D baserad på reglerna från Apocalypse World. Det som är kontroversiellt är att han i en live-streamad actual play för några månader sedan hade med en "sexual assault"-scen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Är Dungeon world kontroversiellt och isåfall hur?
Nej, om du menade "vad han gjort" i bemärkelsen varför han nu är "cancelled", så länkades ju en förklaring första gången du frågade det.

Därför antogs kanske att du menade "vad han gjort" i bemärkelsen vad han är berömd för.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vad har Adam gjort? Är det någon jag borde ha koll på?
Det är det som hände från ca 1:15:00 in i denna som avses:

Här är länken till hon som var i andra änded av scenen, då hon förklarar varför hon tyckte att det var fel och därmed hoppar av:

Oberoende om var på skalan över hur problematiskt man tycker det är, så har det blivit en så pass stor grej att det kan vara bra att hålla koll på det i vilket fall.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Vet inte om jag såg allt, men ffa känns det tondövt och självupptaget.

Edit: Ah, nu fattade jag sammanhanget. Inte alls fräscht. Dåligt omdöme och dåligt utfört. Fattar att folk blir förbannade, i synnerhet spelaren själv.
 
Last edited:
Joined
1 Mar 2020
Messages
4
Någonstans på "the interwebs" så finns ett vittnesmål från en före detta flickvän till Adam Koebel. Hon berättar om klassisk "gaslighting" och förnedrande behandling. Detta är alltså inte första gången Adam begår sina illdåd, bara första gången han åkt fast inför publik.

Jag ber om ursäkt för saknad länk till vittnesmålet, det var ett tag sen nu.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Den absolut mest välvilliga tolkning jag kan göra av Adams beteende är att han fastnat i pojkrums-humorn som lärs ut av Hollywood-komedier.
Specifikt troperna:
* Det är roligt när män utsätts för sexuella trakasserier (p.g.a. att omvända roller är kul).
* Män vill alltid ha sex - även om de själva inte vet om det.

Rollpersonen var ju manligt kodad, även om det var en robot och spelades av en kvinna.

Men det Ken skriver tyder på att hans problem är mer allvarliga än så.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Intressant tråd. Jag tror att Twitter bidrar mer till konfliktretoriken än mycket annat. Ibland verkar det som vissa nästintill trakasserar folk och företag för likes och prestige. Ibland kan det vara rättfärdigt men jag ser ofta personliga vendettor komma till ytan med vag eller skev information.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Någonstans på "the interwebs" så finns ett vittnesmål från en före detta flickvän till Adam Koebel. Hon berättar om klassisk "gaslighting" och förnedrande behandling. Detta är alltså inte första gången Adam begår sina illdåd, bara första gången han åkt fast inför publik.

Jag ber om ursäkt för saknad länk till vittnesmålet, det var ett tag sen nu.
MODERERING

Om någon ska anklagas för dåligt eller brottsligt beteende, se till att ha en länk till en trovärdig källa. Att bara sprida rykten tillför inte något till diskussionen.

Tack så mycket!
 
Top