Hur ställer ni er politiskt till vampyrer?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Om vampyrer fanns, i stil med spelet Vampire, hur skulle ni ställa er till dem som människor?

samexistens eller utrotning?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag har aldrig spelat Vampire ( närmast jag kommer är det gamla dataspelet :)

Men, är det ens möjligt att tänka sig samexistens för en intelligent varelse med något som ser dig som mat?
C
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Samexistens. Jag tillhör ju de som tycker att det är en absolut självklarhet att t.ex. ge "mänskliga" rättigheter till artificiella intelligenser den dag de kan passera som mänskliga, så vampyrer är ett mycket litet steg.

Och jag samexisterar ju redan i samma samhälle med åtskilliga människor som på ideologisk grund vill mörda, eller genom underlåtenhet döda, mig och ganska många andra människor. Kan jag samexistera med nazister och kapitalister kan jag väl samexistera med deras något mindre farliga övernaturliga motsvarigheter också, tänker jag. Jag tror också att jag har mer gemensamt med en lågnivå-vampyr än med en överklass-direktör-människa.

Så jag skulle självklart se dem som människor, och många av dem som potentiella allierade.

I Vampire så är det ju dessutom så att rätt många vampyrer, mer eller mindre frivilligt, håller sig från att döda folk. Det är ju om inte annat mycket smartare att ta litegrann här och där, och ha kontinuerlig tillgång till levande mat, än att behöva krångla med poliser och grejer som undersöker försvinnanden och mord.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Vampyrer är utsugare. De ska därför utplånas som klass i och med arbetarklassens revolution. Partiet avser att göra processen kort med alla parasiter som livnär sig på det arbetande folket. :cool: :wink:
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
Mekanurg;n343096 said:
Vampyrer är utsugare. De ska därför utplånas som klass i och med arbetarklassens revolution. Partiet avser att göra processen kort med alla parasiter som livnär sig på det arbetande folket. :cool: :wink:
Det är intressant aspekt på det. Uppenbarligen får ju alla det sämre när man ska göra sig av med den utsugande icke-proletariatet. Kanske blir det konsekvenser likartade utan vampyrerna. Dem kanske har en del dem ändå bidrar med.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Alltså, du gör det väldigt lätt för mig när du väljer Vampire the Masquerade vampyrerna.

Det finns inte en enda vampyr som är bra för världen. De är bokstavligt talat förbannade av Gud och varelser av den trefaldiga wyrmen (men framförallt eater-of-souls). Bortom det har de inte egentligen känslor eller själar vilket gör att det inte egentligen är att döda dem. De är inte egentligen tänkande varelser. Deras inflytande på världen är bidragande och massiva anledningarna till allting från global uppvärmning till rasism till att urbant utanförskap existerar. Inflytandet av deras Jihad har korrumperat alla mänskliga institutioner. Utan vampyrerna hade vi med stor sannolikhet byggt ett samhälle där hunger och absolut fattigdom inte längre finns. Bara i resurserna som hade öppnats upp för de störa politiska grupperna av magiker och The Garou nation hade vi haft massiva segrar om vi fick bort vampyrerna. Om World of Darkness vampyrerna är på riktigt är en enda av dem (Malkav) 100% av anledningen till oroligheterna i mellanöstern sedan åtminstone innan kristus födelse.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
TL;DR:
Om vampyrer fanns skulle de inte tillåtas för:
1. De ser inte sig själva som människor.
2. Människor ser dem inte som människor.

***

Vilken sorts vampyrer talar vi om?
Talar vi om F.W. Murnaus Nosferatu? Eller om Stephanie Meyers Twilight?

Talar vi vampyrerna från rollspelet Vampire ställs vi för liknande problem då de olika klanerna har ett lika stort spektrum (förutom att vi slipper glittrande vampyrer).

Kan man jämföra vampyrer med något liknande i vårt IRL-samhälle?
Kan man t.ex. jämföra med någon sjukdom som går att medicinera?
Kan man jämföra med psykopater?
Jag säger nej.
Vampyrer ser inte sig själva som människor längre. De ser sig själva som jägare och ser oss vanliga människor som mat.
Jägare med övernaturliga krafter, lite som Magnetos "brotherhood of Mutants".
Skulle vi tillåta mutanter med superkrafter i vårt samhälle?
Erfarenhetsmässigt tillåter människan inte ens mutanter utan superkrafter, eller något avvikande alls. Människan är xenofobisk.

Låt oss återgå till psykopater.
Främsta anledningen till att vi tillåter psykopater är för att man inte kan skilja psykopater från vanliga människor.
Men säg att alla psykopater föddes med en röd prick i pannan, så alla omedelbart kunde se om någon var en psykopat - skulle de då tillåtas?
På samma sätt är det lätt att identifiera vampyrer med hjälp av lite solljus - därför skulle de inte tillåtas.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Massutrotning. Jag ställer gärna upp på att betala lite högre skatt så att vi får råd med specialstyrkor beväpnade med eldkastare som går från hus till hus och röjer upp.

Det är inte möjligt för vampyrerna från World of Darkness att samexistera på ett någorlunda schysst sätt med människor - hela deras existens kräver en Gud, som i sin tur straffat dem för att den första vampyren var något av en rövhatt. Efter den händelsen har vampyrer i princip kontrollerat och styrt mer eller mindre allt som har varit kass för mänskligheten. Systematiskt slaveri? Vampyrer. Folkmord? Vampyrer. Galen diktator? Vampyrer. Varför en sandwhich glass numera kostar över fucking tjugo spänn?! VAMPYRER.

De är ondskefulla i sin natur och går alltid, oavsett hur väl man kanske önskar, längre och längre från sin mänsklighet med varje decennium som passerar. Hitta mig en vampyr som är över 300 bast som har ett problem med att döda människor mest för skojs skull i World of Darkness och jag kommer hävda dålig fanfic.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n343093 said:
Samexistens.
[...]
Så jag skulle självklart se dem som människor, och många av dem som potentiella allierade.
Vi kommer ha en plats i våra läger för dig också, din ghoul!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Det är intelligenta högfunktionella sociopater som behöver mänskligt blod för att överleva och kan använda övernaturliga krafter. Så inte så stor skillnad jämfört med en signifikant andel av de människor som jobbar inom högprestige yrken.

Om det är möjligt att reglera deras aktiviteter i samhället (dvs förhindra mord, blodsstöld, ohälsosam ackumulering av politisk och ekonomisk makt osv) så borde vi tillåta dem att existera. Speciellt om de, som i vampire, har förmågan att använda sin vitae för att pusha människor bortom det som är normalt fysiskt möjligt (dvs övermänsklig styrka, bota livshotande tillstånd osv).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Jag förordar att gå 100%-Van-Helsing-style på dem oavsett om ideologin lutar extremt åt höger eller vänster...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Okej, så utrotning tycks vara populärt men vad ska vi göra med alla människor som känner sig som vampyrer och kräver att andra ska se dem som vampyrer då?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Enligt en annan politisk logik: vampyrer som inte har blivit gjorda av en äktsvensk vampyr (som de definieras av rikskansler Ronny) ska förvisas till sitt ursprungsland eller sin Sires ursprungsland (även om de inte har ett eller det försvann för tusentals år sedan).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Att skicka de oliktänkande vampyrerna till Sibirien vore väl en bra slutgiltig lösning?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu togs Vampire - the Masquerade, som exempel i trådstarten. Vampyrerna i den settingen är måhända tragiska, men de är också blodtörstiga freaks med usel självkontroll, förbannade av gud, och det är nästan bara en tidsfråga tills de uppslukas av sina monstruösa inre demoner. Deras glupande hunger kan bara stillas av att bokstavligen döda människor. Deras egna vandöda semi-gudar ligger och vilar under jorden och utslungar farsoter och mind-control över enorma regioner och har orkestrerat elände och tragedier sedan tidernas gryning, och bara väntar på rätt tillfälle att äta upp och/eller förslava hela mänskligheten.

Under de förutsättningarna hade jag röstat för utrotning utan mer än ett ögonblicks tvekan.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Skarpskytten;n343126 said:
Okej, så utrotning tycks vara populärt men vad ska vi göra med alla människor som känner sig som vampyrer och kräver att andra ska se dem som vampyrer då?
Det handlar om falskt medvetande (länk >>> ). Partiet ser det som en viktig uppgift att, när proletariatets diktatur har upprättats med vapenmakt, omskola dessa individer utifrån den revolutionära ideologins korrekta världsbild.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Folk slänger iväg det här "förbanned av gud" argumentet lite till höger och vänster här som argument för allmän förföljelse. Även om gud existerade och förbannade folk så är väl det under guds domän? Om gud hade velat att de skulle straffas hårdare, hade hen inte gjort det själv?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
MODERERING!

Ni vet det där med att vi inte kan diskutera politiska saker på forumet, för fok blir så arga och forumet tar stryk? Tänk på det extra mycket när det gäller den här tråden, så att det inte blir ett skyttegravskrig i gammal tråkig stil.

Frågan är hur DU ställer dig till vampyrer. Fokusera på det.

MVH

/Magnus
 
Top