Nekromanti Hur spelar man??

Zodar

Veteran
Joined
7 Jul 2001
Messages
9
Location
Borlänge,Sverige
Jag har tänkt testa D&D och undrar hur det går till och hur man spelar? Är det roligt? Är Adventure boxen nå bra????
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
boxen...

om du aldrig spelat förut så skaffa boxen. den gula. den innehåller allt du behöver för att pröva på... kostar runt 100 kr.. om du sen tycker det är kul så skaffar du dig PH, DMG och MM .. sen är det bara att spela..



.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Re: boxen...

Boxen ger en bra introduktion samtidigt som den innehåller "tokens" dvs små runda pappskivor med bild på monster, hjältar, skattkistor o.dyl. vilka kan vara bra att ha, om du (som jag) inte har några tenfigurar.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: boxen...köp den!

Själv har jag både tennfigurer och tokens, men föredrar att kladda på rutat papper då det blir strid. Spelarna blir så attans taktiska och striderna drar ut på tiden då tokens och figurer används; i alla fall vad jag har erfarit.
Men om du är sugen att prova på spelet, köp boxen.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,606
Location
Stockholm
Figurer

I min erfarenhet är figurer mest en distraktion.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Figurer inge bra

"I min erfarenhet är figurer mest en distraktion."

Instämmer, kommer ihåg när vi spelade drakar & demoner för många år sedan. En av spelarna ägnade mer tid att pilla på gubbarna än att spela, vilket slutade med att två figurer gick sönder......:(

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Re: Figurer inge bra

Jag håller med.
Fast de kan ge lite färg åt vissa viktigare strider.
Jag menar man ser exakt vilka som påverkas av vissa spells och effects osv.
Jag använder dock nästan aldrig Gubbs.. =)

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Figurer inge bra

Nej, rollspelande blir som warhammer quest då. Fast det spelet är i och för sig ganska roande;)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Figurer inge bra

<I>kommer ihåg när vi spelade drakar & demoner för många år sedan. En av spelarna ägnade mer tid att pilla på gubbarna än att spela, vilket slutade med att två figurer gick sönder......:(</I>

Då var det ju spelarens fel, inte figurernas.
Tennfigurer (eller papp, om man har låg budget) är IMO alldeles excellenta hjälpmedel för att hålla reda på var folk befinner sig under strid o dyl - sånt som ofta degenererar till en stor gröt om det hanteras rent verbalt, blir genast mycket tydligare med lite gubbar på bordet.

--
Åke
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Figurer inge bra

"Tennfigurer (eller papp, om man har låg budget) är IMO alldeles excellenta hjälpmedel för att hålla reda på var folk befinner sig under strid o dyl - sånt som ofta degenererar till en stor gröt om det hanteras rent verbalt, blir genast mycket tydligare med lite gubbar på bordet."

Eller så använder man rutat papper, och en blyertspenna!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Figurer inge bra

<I>Eller så använder man rutat papper, och en blyertspenna!</I>

Snacka om stämningsdödare...
"Jag slår på det där krysset. Är det du som är <I>det</I> krysset?"
"Nej, jag är B:et därborta. Jag trodde det var <I>du</I> som var det krysset?"
(-:

--
Åke
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Fråga?

"Snacka om stämningsdödare...
"Jag slår på det där krysset. Är det du som är det krysset?"
"Nej, jag är B:et därborta. Jag trodde det var du som var det krysset?""

Stämningen blir vad man gör den till.....
...dessutom kan man ju spara och arkivera sina strider, även om jag måste erkänna att papprena oftast åker i papperskorgen efteråt.

Så då har du antagligen figurer som ser exakt ut som alla karaktärer och alla tänkbara fiender?
Eller blir det så att man har figurer som ser helt annorlunda ut, i så fall blir det ju minst lika konfunderande som kryss och cirklar på ett papper!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fråga?

<I>Så då har du antagligen figurer som ser exakt ut som alla karaktärer och alla tänkbara fiender?</I>

Det beror HELT på vad det finns för figurer tillgängliga - ibland liknar de karaktärerna, ibland inte (och det har ju hänt att folk har utformat sin nya gubbe så att han ska bli lik en tennfigur som han råkar ha). På nån halvmeters håll ser man inte så mycket detaljer ändå.

<I>Eller blir det så att man har figurer som ser helt annorlunda ut, i så fall blir det ju minst lika konfunderande som kryss och cirklar på ett papper!</I>

Icke; så länge det ser ut som en gubbe (eller gumma) så är det fortfarande bra mycket mer likt än ett kryss, ju.
Och som regel ser de ändå mer lika ut än på bilderna som jag klottrar i anteckningsbladen medan vi spelar. (-:

--
Åke
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Fråga?

"På nån halvmeters håll ser man inte så mycket detaljer ändå." Då behöver man väl inte haka upp sig på ett kryss heller. Som totalt saknar detaljer att titta på!

Nej allvarligt talat, så har jag faktiskt använt mig av figurer också, men det blir mycket att släpa på och (i min grupp) så tar det lite längre tid att spela igenom en strid. Eftersom att striden blir mer exakt...jag går till den rutan, nej vänta den rutan är bättre...attack of opportunity.... Papper och tarvliga tecken snabbar upp processen, men jag antar att vissa vill ha mer detaljerade strider där man kan ta till all taktik som man har tillgång till. Själv tycker jag dock att det då riskerar att bli ett brädspel, snarare än ett rollspel. Men andra upplever det kanske inte som jag gör.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,606
Location
Stockholm
Re: Figurer inge bra

Förvisso blir allt tydligare, men samtidigt bler det plottrigare och pilligare, tar upp plats på spelbordet och är i allmänhet i vägen.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Re: Figurer inge bra

...så det går inte att använda randig papper?? funkar det med hålat eller skall det vara ohålat?
Overheadplast då?? ehh??
Trött och flummig.. =)

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Eureka!!

MODELLERA kan man göra gubbarna/monstren av! då kan man få dem att se ut hur fan som helst! tänk er en ooze-blobb av modellklet! =P

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Re: Eureka!!

HAHAHA!
Monstret!
Inte karaktären..
Fast intressant tanke =P

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
Re: Figurer inge bra

>...så det går inte att använda randig papper?? funkar det med hålat eller skall det vara ohålat?

Fördelen med rutat papper över linjerat är att det är betydligt lättare att beräkna sådant som t.ex. avstånd.

>Overheadplast då?? ehh??

Finns de som använder det och det funkar alldeles utmärkt.

/Anders
 
Top