Nekromanti Hur spelar man Mouse Guard/Burning Wheel?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Håller med till 99%, speciellt om Nature, det är den absolut goaste biten av det goa. De övriga bitarna är över lag väl fungerande men vanilla.

Därermot så brister det fortfarande för mig vad gäller det viktigaste, den känslomässiga kopplingen. Mouse guard bygger majoriteten av sin storhet på engagemanget i musen och dennes övertygelser och problem men jag upplever fortfarande att det misslyckas med att engagera utifrån det. Det enda jag kan konstatera med detta är dock att det för mig inte finns ett enda spel som lyckas med att omsätta ett sådant engagemang i regler för Mouse guard är det som kommer överlägset närmast av alla spel som jag spelat och jag upplever ändå hela spelstilen med regelstyrning och belöningssystem kopplat till det som fullständigt platt och meningslös. Historien som skapas av det (inte som helhet) blir oftast både banal och konstruerad och föga intressant.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,998
Location
Umeå
Intressant. Och du har testat det mest självklara sättet att skapa detta engagemang, att skriva beliefs och goals som du verkligen fucking kämpar för i spel och verkligen verkligen känner för? Får du den kopplingen med andra spel? Friform?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Poppe said:
Intressant. Och du har testat det mest självklara sättet att skapa detta engagemang, att skriva beliefs och goals som du verkligen fucking kämpar för i spel och verkligen verkligen känner för? Får du den kopplingen med andra spel? Friform?
Ja. Alltid. Jag vet till och med vad det beror på; Att jag vill ha alla möjligheter att ändra mina mål och mina beliefs när jag vill, exakt när jag tycker att det passar min karaktär. Solar systems sätt att hantera detta (det andra spelet som jag gillar om man skall hårddra det...) gillar jag skapligt. När jag inte gillar min belief längre så köper jag ut den och skaffar en ny. Därtil så är jag asdålig på att skapa karaktärer från scratch, de behöver tid på sig att mogna för att jag skall bestämma vad de verkligen vill engagera sig i. Innan dess är de bara pappfigurer.

Reglerna för detta hämmar mig i mitt spel snarare än stödjer. De begränsar min frihet, tar ifrån mig de utmaningar som jag vill agera på och hantera.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,998
Location
Umeå
Får man inte ändra en övertygelse i MG under pågående spel? Har jag nog missat. Men spelar mest Burning Wheel, och där får man ändra bäst man vill. Eller, spelledaren har nog makt att fördröja förändringen, att den skall inträffa så att säga, men inte stoppa den helt. Men om du har "Jag måste skydda min son genom att x" (snor en övertygelse Måns karaktär Molly har här i vårt pågående forumspel) och situationen förändras och antingen är det inte sonens beskydd som är viktigast eller så är det inte genom att x som är centralt, så skriver man om det, direkt, säger det högt, skriver om det, och så är det ändrat.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Poppe said:
Får man inte ändra en övertygelse i MG under pågående spel?
Du får ändra den som du vill, men det bör inte göras i samband med att den utmanas vilket är precis då som jag vill göra det.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Fyller det verkligen någon funktion att ändra precis när den utmanas?
I MG kan man ju gå mot sin Belief och i grund och botten det man gör är ju att säga att det här är inte det jag tror på längre och sen efter det ändrar man den till något lämpligt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Siffner said:
Fyller det verkligen någon funktion att ändra precis när den utmanas?
I Mouse guard: Nej. Därför är jag inte förtjust i reglerna.

I det som jag gillar: Utmaningen kommer inte att vara punktformad som den blir när den skall utmanas utan den kommer att vara en flytande del av karaktärens utveckling.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Ge mig en sådan situation där den är flytande?


EDIT:
Insåg att det kunde uppfattas som lite "bitchigt". Men jag är faktiskt intresserad för jag ser inte skillnaden.
I MG ändrar du ju faktiskt Beleif när du ställs inför situationen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,998
Location
Umeå
Ram said:
Poppe said:
Får man inte ändra en övertygelse i MG under pågående spel?
Du får ändra den som du vill, men det bör inte göras i samband med att den utmanas vilket är precis då som jag vill göra det.
Fast då tycker jag det är en bra regel, eller rekommendation. Den finns garanterat där av anledningen att man inte ska chicka ur och fega sig, om du har "En musgardist ställer alltid upp för alla innevånare i territoriet, oavsett vem de är" och sen utmanar jag som SL dig med att placera en bandit som tidigare rånat er och under flera uppdrag levt rövare i skogen mitt i skiten, säg en flodvåg och hon håller på att drunkna. Om du NU, innan din musgardist ens handlar, ändrar den fegar du ur. Men när du handlar med eller mot din övertygelse, räddar musen eller lämnar henne åt sitt öde, och SEN ändrar den, då har du låtit övertygelsen spela roll för din karaktär, hur din karaktär handlat har antingen förstärkt övertygelsen eller ändrat den.

Varför vill du ändra den innan för?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Du får ändra din Belif före eller efter spel, under spelets administrativa fas, eller vad man ska kalla den. Själva tillfället då du inser att "shit, jag vill ändra min belif!" är ju lika intensivt oavsett när du använder ditt sudd.

Belifs kräver ofta snack och det kanske inte är optimalt att ta det samtalet mitt i intensivt spel.

Och Poppes inlägg låter vettigt. Det kanske känns som ""shit, jag vill ändra min belif!" men så spelar du vidare och det blir ännu mer intensivt.

Oavsett vilket så kan nog en van spelare ganska snabbt slänga ihop en nu belif som är knuten till pågående spel och bara köra vidare. Men det kan ändå krävas snack, och då är vi tillbaka igen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Måns said:
Själva tillfället då du inser att "shit, jag vill ändra min belif!" är ju lika intensivt oavsett när du använder ditt sudd.
Men då får man spela med en Belief man inte tror på under hela perioden mellan "konverteringen" och den faktiska förändringen.

En sista utbrodering innan jag lämnar denna tråd i fred då den inte skall handla om varför jag inte gillar att spela MG utan om hur man faktiskt skall spela det.

Jag upplever alltid att saker som beliefs och dylikt sätter ett alltför stort fokus på enskilda karaktärsdrag och att detta både gör spelet ointressant och ospännande samt karaktären platt och tråkig. Det slutar förhållandevis ofta i att det är nästan det enda karaktären är och att det är det är enbart så som karaktären skall utmanas. Jag föredrar att se på karaktären som en komplexare massa, både som spelare och spelledare och utmana denne utifrån andra premisser. Så återigen, för att vara den spelstilen så är Mouse Guard skitbra. Verkligen. Det är slimmat, effektivt och tillägget av Nature gör det hela mycket bra. Det är bara det ultimata beviset att det inte är min :tekopp:.
 
Top