Nekromanti Hur spelar man full?

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Guran89;n174423 said:
Sup till innan spelmötet? Det blir succé. Jag lovar.
Nu ska vi inte uppmuntra till drogbruk här tycker jag. :p

Men för att vara allvarlig en stund så jag brukade själv ha ett ganska stort alkoholmissbruk förr i tiden som jag nu kommit över. Saken är att när man är inne i den livsstilen själv så beter man sig inte nödvändigt särskilt "full" när man dricker. Alkoholen berusar inte på samma sätt som den gör för vanliga människor längre, och ens beteende i överlag har mer gemensamt med vad man ser hos deprimerade och andra med psykologiska problem snarare än vad man ser ute på krogen.

Om du verkligen vill ha det realistiskt ska du spela din alkis mer som en människa utan emotionella filter och gränser, som lätt blir hysterisk och upprörd över minsta nonsens, som ständigt misstänker alla i sin omgivning för att vara fientliga mot dem. Ytterst sällan gör alkolisten själv faktiskt uppenbart "fylliga" beteenden, och förutsatt att din karaktär lyckas ha någorlunda bra hygien och så är det inte alls osannolikt att hans missbruk inte ens märks bland folk i omgivningen (givet settingen dock...).

Glöm också inte bort de fysiska effekterna av att i praktiken alltid vara bakfull hela tiden. En alkis orkar inte med lika mycket fysisk aktivitet som de "borde" på grund av det, sover väldigt dåligt, och har nästan alltid stora problem att komma ur sängen vid en skälig tid. Detta påverkar ens beteende mycket mer än vad man brukar se i fiktionella verk som gestaltar alkolism och bör tas i åtanke.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Kolla Unforgiven, som dels är kanske den bästa westernfilmen, men som även behandlar just alkoholism.

Jag tycker alkoholism är intressantare som den inre djävulen. Den som får dig att göra de där sakerna som du annars inte hade gjort.

Jag tror att man kan fungera relativt väl som alkoholist om man är en kringströvande lodis (äventyrande westerngubbe) och tror snarare att det är just det att man har en revolver med sig hela tiden som är det största problemet.

man får inte någon hjälp av själva nackdelen du har valt?
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
charl;n175165 said:
Nu ska vi inte uppmuntra till drogbruk här tycker jag. :p

Men för att vara allvarlig en stund så jag brukade själv ha ett ganska stort alkoholmissbruk förr i tiden som jag nu kommit över. Saken är att när man är inne i den livsstilen själv så beter man sig inte nödvändigt särskilt "full" när man dricker. Alkoholen berusar inte på samma sätt som den gör för vanliga människor längre, och ens beteende i överlag har mer gemensamt med vad man ser hos deprimerade och andra med psykologiska problem snarare än vad man ser ute på krogen.

Om du verkligen vill ha det realistiskt ska du spela din alkis mer som en människa utan emotionella filter och gränser, som lätt blir hysterisk och upprörd över minsta nonsens, som ständigt misstänker alla i sin omgivning för att vara fientliga mot dem. Ytterst sällan gör alkolisten själv faktiskt uppenbart "fylliga" beteenden, och förutsatt att din karaktär lyckas ha någorlunda bra hygien och så är det inte alls osannolikt att hans missbruk inte ens märks bland folk i omgivningen (givet settingen dock...).

Glöm också inte bort de fysiska effekterna av att i praktiken alltid vara bakfull hela tiden. En alkis orkar inte med lika mycket fysisk aktivitet som de "borde" på grund av det, sover väldigt dåligt, och har nästan alltid stora problem att komma ur sängen vid en skälig tid. Detta påverkar ens beteende mycket mer än vad man brukar se i fiktionella verk som gestaltar alkolism och bör tas i åtanke.
Tvära känslokast och gränslöshet är bra ledord om du vill spela alkoholist.

Försämrat närminne, plötsligt uppkommen sentimentalitet, gråtatacker, vredesutbrott, självömkan och besserwisserattityd kommer växelvis liksom tydligt självförakt. Även stöddighet och "jag kan själv-attityd" när folk försöker hjälpa dig upp från marken efter att ha trillat omkull. Labilt beteende helt enkelt. Spela gärna på självförnekelse också. "Vaddå alkis? Jag vet precis hur mycket jag dricker. Jag sköter mig och ingen jävel ska komma och snacka om ifall jag ska dricka eller inte. Sköt dig själv du", "vaddå, ska inte jag få ta ett glas när jag känner för det?" är vanligt förekommande fraser (i det här fallet citat från min barndom).

Långvarigt krökande sliter oerhört på kroppen och utseendet och påfallande ofta minskar intresset och förmågan att sköt den egna hygienen (men då pratar vi riktigt neddekade människor). Jag är uppväxt med missbrukare som arbetade och skötte sig utåt sett men som på hemmaplan var mycket labila och opålitliga. Löften bröts ständigt och när ångesten kom krypande kom det dventuellt ett "förlåt, jag ska aldrig göra såhär igen" för att när torsdagen nalkas så börjas krökandet igen.

Om din karaktär är riktigt neddekad bör även dennes sviktande ekonomi få plats i spelet. När pengarna är slut och suget efter mer alkohol gör sig påmint behöver alkoholisten lösa den ekonomiska biten. Lånar h#n av vänner eller lånehajar till ockerräntor? Begår h#n personrån, stölder, fickstölder, bedrägerier eller lånar av okända? Kanske bränner h#n egen sprit eller försöker ersätta alkoholen med andra droger?

Jag som dagligen träffar missbrukare i mitt arbete ser hur oerhört självdestruktiva många alkoholister är. Man ska dock inte vara så snabb att döma ut dem och säga "det där är bara ett korkat, sorgligt jävla misslyckat fyllo. Skit i honom". Vissa av dem är både intelligenta, framgångsrika, pålästa, vänliga och sympatiska personer men krökandet tenderar att förstöra alla goda egenskaper vad det lider.

Om du överdriver när du spelar full blir det lätt tramsigt och kan mer likna Robert Gustavsson eller Johan Wahlström i Parlamentet, vilket iofs är roligt, men inte under ett flera timmar långt rollspelspass. Visst sluddrar en del fyllon men vissa välmarinerade som "tränat länge" kan gå rakt och prata utan att sluddra det minsta trots att de har över 3 promille.
Bara mina 5 centiliter...????
 
Top