Nekromanti Hur spårar en kriminell/prisjägare/lönnmördare en?

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
På film knäpper alltid en adelsman med fingrarna och vips står det ett gäng prisjägare som sedan alltid spårar upp sitt offer/måltavla som om de närmast hade ett sjätte sinne, även om denne/dessa befinner sig utomlands i nån stad.
Hur går det egentligen till?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
De frågar* folk om de har sett den eftersökte, sedan följer de efter. :) Om jag skulle försvinna spårlöst skulle en prisjägare först fråga min fru, sen mina föräldrar, sen mina vänner o.s.v.

*Nyckeln ligger i hur man frågar. Mutor, tortyr...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Närstående familj, arbetskamrater, eventuella fiender och om jobbet inte är för ljusskyggt, lokala myndigheter.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Eventuellt kan de också i fantasysettingar använda sig av någon sorts magi, kanske astralspårningar?

Rådfråga andar och demoner?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Och har de, eller kan räkna ut, vilken väg man tagit någorlunda så är det nog inte alltför svårt att komma lagom rätt.. Menar, har du rest igenom en by som har ungefär 10 besökare om året, och 9 av dem är skattmasen och folk från grannbyn, så är det inte så svårt lista ut att du rest igenom om man bara frågar "har ni sett någon utböling här på sistone". Har man några särskilda drag så blir det ju också lättare, ärr i ansiktet tex.. Eller att man är blond men alla i området är brunetter. Är det vanligt att resande bär vapen, och i sånna fall vilken sort? Om alla som överhuvudtaget reser omkring bär på långsvärd och har skägg med flätor och du kommer resande med en ornamentyxa, inget skägg och blonda lockar, i det området så ja, du lyser med din närvaro så att säga :)

Så i grova drag beror det ju mestadels på hur mycket man smälter in eller inte, kan man dölja sina vapen, hårfärg och annat som sticker ut, då blir det ju genast mycket svårare. Rider man omkring och säljer saker istället för att med huva uppe beställa ett rum längst bak i världshuset kan man också smälta in mer.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Sen är vi människor sjukt förutsägbara, så jag kan tänka mig skickliga spårare kan snabbt göra en undersökning om vem man är och sedan fara till de mest troliga platserna, eller vägarna till de platserna.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Förutom ovanstående svar som tar upp flera viktiga faktorer, så finns det en annan faktor som kan spela stor roll. (Nu är det ju Eons fantasyvärld som frågan gäller, så att ta in "irl"-argument måste ju inte nödvändigtvis passa in, men det är tänkvärt tycker jag...)

Vår förmåga att komma ihåg ansikten, beskriva dem etc påverkas av i vilket slags samhälle vi bor. I våra moderna samhällen där vi passerar många, många människor - som vi vet att vi i princip aldrig kommer att träffa igen eller ha någon relation till, lär vi oss inte känna igen människor. Vi har många fler som nästan ser sig som "ansiktsblinda", för att de aldrig tränat upp sin förmåga att komma ihåg människor efter utseende.

I samhällen där de flesta är mer beroende av "relationer" till andra, dvs. både goda och dåliga relationer till grannen, faster och farbror, borgmästaren i grannbyn osv. osv. så har de flesta betydligt bättre minne för namn och utseenden. (Och i regel har språket också betydligt fler beteckningar på släktskapsrelationer, än vi har bruk för i vårt samhälle.)

Dessutom kan främlingar överhuvudtaget vara sånt som uppmärksammas. Äventyrare för att de antagligen är beväpnade (kan utgöra fara), men också för att de kan ha pengar (möjlighet till handel!) eller om inte annat vara en källa till nyheter om världen utanför.

Så det är faktiskt fullkomligt troligt att alla som var på världshuset när de var där, minns och kan beskriva dem. Det är också troligt (även om det inte rollspelas) att spelarna bombaderades med tiotusen frågor, särskilt av byns barn. "Vem är du?", "Var kommer du ifrån?", "Varför har du svärd, är du farlig?", "Har du dödat många?", "Känner du kungen?" osv. osv. osv.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ki-ai;n80823 said:
Rådfråga andar och demoner?
Det här är ju skitcoolt. Fråga elementar-varelser, andar och annat oknytt. Fråga flodens andar vem som båtat över där etc.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Dörrknackning? Det är en av polisens bästa metoder iaf. Insamling av vittnesuppgifter. Det gäller att samla in tips om var den eftersökta har synts och när och hur och baserat på den informationen kan prisjägaren dra slutsatser om var den kan hitta den eftersökte. Prisjägaren behöver ställa frågorna när, var och hur till så många vittnen som möjligt. Har du sett en person som ... ? Var såg du den? När såg du den? Vad gjorde personen under tiden du såg den?

Det är nog rimligt att fråga spelledarpersoner som träffar många människor tex värdshusvärden, handelsmän, stadsvakten som vaktar stadens portar etc.

Sätta upp wanted-affischer? Erbjuda "hittelön"?

EDIT: En intressant följdfråga är hur prisjägaren spårar bytet utan att bli upptäckt. För det är ju inte okomplicerat att springa runt och ställa frågor till folk? Tänk om prisjägaren tom råkar fråga en av rollpersonerna efter en annan av rollpersonerna?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Orsaken till att prisjägare/poliser/maffian kan hitta folk är att folk agerar korkat och förutsägbart. Om du sätter dig i din bil, kör till en slumpmässigt vald stad som du aldrig varit i förut, tar in på ett hotell där du betalar kontant och uppger ett namn som inte har någon koppling till dig, alternativt bryter dig in i en tom sommarstuga och sitter där och trycker; då finns det ingen chans att prisjägaren hittar dig. Om du däremot gömmer dig i din farmors sommarstuga eller hemma hos din kompis, då kommer den hårt jobbande prisjägaren till slut att komma dit och leta.

Det är i alla fall vad jag lärt mig av att se film och läsa böcker. Hur skulle det kunna vara fel?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Kärlekscraft;n80773 said:
Hur går det egentligen till?
Rollpersonerna är lätta att identifiera. De är överlastade med vapen och magiska ascessoarer, de rör sig i områden där de inte har att göra och stoppar näsan där den inte hör hemma och de hamnar hela tiden i trubbel och lämnar efter sig ett spår av kaos. :wink:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Gurgeh;n80938 said:
Orsaken till att prisjägare/poliser/maffian kan hitta folk är att folk agerar korkat och förutsägbart. Om du sätter dig i din bil, kör till en slumpmässigt vald stad som du aldrig varit i förut, tar in på ett hotell där du betalar kontant och uppger ett namn som inte har någon koppling till dig, alternativt bryter dig in i en tom sommarstuga och sitter där och trycker; då finns det ingen chans att prisjägaren hittar dig. Om du däremot gömmer dig i din farmors sommarstuga eller hemma hos din kompis, då kommer den hårt jobbande prisjägaren till slut att komma dit och leta.

Det är i alla fall vad jag lärt mig av att se film och läsa böcker. Hur skulle det kunna vara fel?
Det är inte fell, det är bara ofullständigt. Att hålla sig gömd är enkelt, även idag, så länge det man ägnar sig åt är att hålla sig gömd. Men det innebär att man inte gör något annat, så man måst ha alla resurser för hela tiden man tänker hålla sig gömd i likvida tillgångar redan från dag ett. Det innebär också att man inte har kontakt med familj och vänner. Vilket kan vara ok i dagar, kanske veckor. Men ohållbart om man pratar om månader och år (om inte annat för att alla kommer anta att du är död vid det laget). Så det har inte så mkt med att vara korkad och förutsägbar som att de flesta inte har resurser att hålla sig väl gömd någon längre tid.
 
Top