Nekromanti Hur snabbt dog din rollperson?

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
I helgen spelade vi Genlab Alpha. Jag lyckades med bedriften att få min rollperson ihjälslagen efter ungefär en timmes speltid. I spelmötets första strid. Det var rekord för min del hur snabbt en rollperson kunde dö. Så ett tips till er alla: Attackera inte en skitfarlig robot i närstrid, naken och obeväpnad. Det slutar tydligen inte så bra. I det här fallet blev jag ivägkastad och ihjälslagen när jag slog i en trädstam. Misstänker bruten ryggrad.

Vad är den kortaste tiden en rollperson klarat sig för er? Och vad hände?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Kortaste och kortaste...

Spoilers på ett trettio+ år gammalt skräpäventyr: Vi spelade Tvillingbergen till gamla Drakar och Demoner och lyckades bli dödade vid det första encounteret mot ett par reptilmän på vägen till någon grav, startade om och dödades igen och vid tredje omstarten så lyckades vi överleva det mötet men dog direkt mot några skelett i ingången till sagda grav. Det hela var över på kanske en timme. Sedan sket vi helt sonika i det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,108
Location
Göteborg
Min första karaktär i Basic D&D, en trollkarl, dog i sin första strid. En goblin eller nåt fick in en träff, och det räckte.
Min andra, en krigare, höll aningen längre. Jag tror större delen av ett spelmöte.
Min tredje, en alv, överlevde mot alla odds en lång kampanj och till och med en konvertering till AD&D. Det som till slut ändade hans saga var en Deck of Many Things...
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
En av mina gubbar tog 2h att skapa och ganska precis 2h att ha ihjäl. Lita aldrig på en mutant, även om (särskilt om...) den kontrolleras av någon av dina "medspelare"...
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Bolongo;n235274 said:
Min första karaktär i Basic D&D, en trollkarl, dog i sin första strid. En goblin eller nåt fick in en träff, och det räckte.
Min andra, en krigare, höll aningen längre. Jag tror större delen av ett spelmöte.
Min tredje, en alv, överlevde mot alla odds en lång kampanj och till och med en konvertering till AD&D. Det som till slut ändade hans saga var en Deck of Many Things...

There are worse ways to go än en Deck of many things! :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Jag och några kompisar skulle spela Dimön för många år sedan. Vi ägnade en god stund åt att göra rollfigurer. Jag gjorde en anka som var stråtrövare, med läderrustning och kortspjut. Sedan dog alla efter vad jag minns som bara några minuters spel, när vi skulle korsa ett vattendrag.

Samma gäng skulle vi något annat tillfälle för 20+ år sedan spela ADD. Jag gjorde en magiker som hade Burning Hands memorerat. Äventyret började sedan på en gladiatorarena. Ingen av rollfigurerna lämnade arenan levande.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Vi skulle introducera en kompis till att spela rollspel, Eon 3. I första striden så fumlade han, slog sig själv med en "ofarlig del av vapnet" som gav OB1T6 i skada... många 6:or senare så slutade det med att han spräckte sitt eget huvud och dog. Härliga tider.

Ett annat minne är bland de första gångerna vi spelade Eon (1 eller 2). Spelledaren kastade in ett överfall av rövare på en landsväg i skogen. Vi anföll, och dog. De hade folk gömda med armborst och pilbågar... efter det då var typ alla kraggbarbarer med tung rustning.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Jag vet inte om det räknas, men på GothCon satte jag mig ned vid chrulls spelbord för att lyssna när de spelade Forgive Us. Då slängde de åt mig ett rollformulär från en spelare som precis varit tvungen att gå och sa "här! Du ska precis anfalla ett gäng fiender!" Det gjorde jag, och var död rundan efter :)

När DeBracy spelledde mig i min första provtur in i OSR så spelade jag en lvl 1 Cleric i Holmes Basic. I Holmes Basic får en Cleric inga spells på lvl 1, så jag var i princip en nerfad fighter. Och dog i första striden då jag tog emot en attackerande varg som försökt anfalla en kamrat. Biten i halsen, vill jag minnas. Nästa karaktär blev strypt av några klängväxter.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Skapar vi en top-tio-lista kommer antagligen OSR-spelare inneha alla tio platserna. :)

Som OSR-spelare använder jag dessutom ett ännu hårdare kriterium: tiden det tar från att ens första rollperson dör tills nästa dör (det inkluderar framslagning, namngivning, utrustning o.s.v.).
Mitt rekord ligger på knappt 30 minuter - men jag har för mig att Stövelkatten har ett ganska oslagbart rekord på drygt 5 minuter.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
En av mina spelare när jag var en liten skit skulle bestämt spela en anka i DoD. Han skulle också bestämt vara längst fram i striderna, inkluderat när de sprang på en rese som deras första encounter.

Han tog sitt KP gånger 3 i huvudet. Vi beskrev det som att resen slog av näbben på honom.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Jag gissar att kranks Null State vinner eller i varje fall kan konkurrera med OSR-spelen. Jag har spelat det två gånger, en gång i origingalutförande och en gång i Cthulhu-skrud. Speltid på max en timme per spelpass, om jag minns rätt hann jag med att dö (och skapa ny RP) tre gånger i ena passet och två i det andra (som vi dessutom förlorade mot Kungen i gult).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Björn Wärmedal;n235284 said:
Jag vet inte om det räknas, men på GothCon satte jag mig ned vid chrulls spelbord för att lyssna när de spelade Forgive Us. Då slängde de åt mig ett rollformulär från en spelare som precis varit tvungen att gå och sa "här! Du ska precis anfalla ett gäng fiender!" Det gjorde jag, och var död rundan efter :)
Man får vad man förtjänar. ????
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Jag fick lära mig den hårda vägen att inte meta spela.

Vi var ett gäng som skulle ta upp dod -91 efter 10 år. Vi hittade en grotta där det skulle finnas Orcher och jag tolkade det hela som att sl ville att vi skulle få känna på en lättsam strid så vi kom in i reglerna. Jag springer glatt in och ropar: "nu ska ni få se hur det går till pojkar!"

Död!

Jag förbannad frågar hur fan han kunde kasta in 5 Orcher mot mig. Han kontrar med "vem fan springer skrikandes in i en grotta full med Orcher, ensammen!"

Han hade rätt...
Tog kanske 20 minuter...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Jag tror det absolut snabbaste jag lyckats dö var efter 5-6 timmars spelande i DnD 5th. Jag hade chansen att ge mig efter min ärkefiende och tog den, som spelare väl medventen om att min ärkefiende var många nivåer högre än mig, men jag såg det som det enda rätta ur karaktärssynvinkel.

Har aldrig dött nån av de gånger jag spelat OSR, vad jag kan minnas.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Vimes;n235291 said:
Jag gissar att kranks Null State vinner eller i varje fall kan konkurrera med OSR-spelen. Jag har spelat det två gånger, en gång i origingalutförande och en gång i Cthulhu-skrud. Speltid på max en timme per spelpass, om jag minns rätt hann jag med att dö (och skapa ny RP) tre gånger i ena passet och två i det andra (som vi dessutom förlorade mot Kungen i gult).
På tal om kranks spel kan ju en karaktär i VÄRMEDÖD upphöra att någonsin ha existerat vilket ju liksom blir oändlig minustid i livet.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det snabbaste jag dött var en timme in i en DCC 0-level funnel. Men då har man ju flera karaktärer var och det är meningen att de ska gallras ur så det är ju lite fusk. En medspelares smed blev besatt av någon artefakt och slog in skallen på min karaktär.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
När vi spelade Vildhjärta (småspoilers) dog en karaktär i dvärgkumlet efter att ha ramlat ned i en fälla.

Spelaren gjorde en ny karaktär, som kom in vid nästa område. Vi rörde oss raskt vidare till ett nytt område, där vi stötte på en grupp stora, ilskna vildsvin. Resten av gruppen flydde upp i ett träd, men den nya karaktären fick för sig att spela död istället. Vilket sedermera resulterade i att han blev översprungen och dödad.

Det var ett par år sen, men som jag minns det hade den karaktären en livslängd på maximalt en kvart.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
2097;n235305 said:
Jag blev av med fyra RP i en strid :(
Hur är det ens möjligt? :D Fanns det ett gäng SLPs i striden, eller ramlade det in ett stadigt flöde av folk som råkade vara ute på promenad i trakten?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,108
Location
Göteborg
Har ingen någon berättelse om en Traveller-gubbe som dött innan spelet hunnit starta?
Vi fuskade alltid med den regeln...
 
Top