Nekromanti Hur släcker man sig när man brinner?

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det framgår i stycket om eldskada att man förmodligen kommer försöka aktivt släcka elden om man brinner och att man behöver slå ett förflyttningsslag med varierad svårighet.
Problemet framkommer om man brinner samt är involverad i strid, detta gäller också Hyggelbest-duellen då syra räknas till eld.
Det borde ju rimligtvis vara någon form av handling, antingen en huvud- eller sidohandling att kasta sig ner på marken, rulla runt eller slita av sig en brinnande mantel eller så.
Borde inte då också anfallaren ha ett visst övertag? Liksom det är ju ett problem i och med att en försvarare inte får välja någon handling alls?
Kanske någon form av liten specialregel vid stycket om att släcka elden att om en försvarare i närstrid börjar brinna får denna använda sin förflyttning som försvarshandling (endast standard-försvar) och samtidigt släcka elden och kanske ge ett avdrag -1t6 på detta, eller enbart försöka släcka elden och då räknas försvarsslaget som 0 ?

Som anfallare skulle inte jag bara titta på min fiende som brann och rulla frenetiskt på marken om jag höll ett spjut eller så och ändå var inställd på att döda honom.




/Poseur
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Vi har lagt till att "stoppa brand" är en liknande handling som att "stoppa blödning". Det innebär att man inte agerar i någon fas och därmed får både utmattning och ingen möjlighet att välja försvarstaktik. Man kan dock vara bad-ass, bita ihop, ta eldskadan och slåss som vanligt (även om en SL kanske vill tvinga dig att klara självkontroll).
Poseur said:
Sounds really good =)
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Frågan är väl snarare varför Dvärgar är sämre på att släcka sig själva. Jag menar; dessa får -1T6 på förflyttning, vilket styr hur snabbt man släcker elden. Dvärgar har mindre kroppsyta och är inte klumpigare än människor vilket borde tala för deras sak snarare än emot den, och om böckerna nu skall vara bakåtkompatibla så brukar väl dvärgar dessutom utbildas i brandsäkerhet och släckning? Men eftersom de inte kan sprinta lika snabbt och effektivt som människor... Så... släcker man sig extra långsamt. Fniss.
Belmont said:
Det är väl givet att det hela är balanserat utefter att dvärgars skägg är extremt lättantändliga och brinner med en oerhörd hetta!?
 

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
Kaigon;n32627 said:
Vi har lagt till att "stoppa brand" är en liknande handling som att "stoppa blödning". Det innebär att man inte agerar i någon fas och därmed får både utmattning och ingen möjlighet att välja försvarstaktik. Man kan dock vara bad-ass, bita ihop, ta eldskadan och slåss som vanligt (även om en SL kanske vill tvinga dig att klara självkontroll).
Mycket bra! Det borde vara ett steg i rätt riktning för att göra eldskada mer rimligt farligt. En tilläggsfråga angående syra (såsom hyggelmonstrets avståndsattack):

Är det verkligen meningen att man ska kunna försöka minska denna skada i strid? Enda sättet jag kan tänka mig att hindra en stark syra som hamnat på rustningen från att äta sig vidare in i ens dyrbara lekamen är att dra av sig plagget/rustningen i fråga. Vet inte hur ni hade gjort men jag hade tänkt en gång extra innan jag började dra ringbrynjan över huvudet medan ett stort blodtörstigt kreatur försökte äta upp mig levande.
smulgul said:
Om syran är så stark som den är i alien filmerna så blir det nog svårt att få bort den utan att dra av sig sin rustning, men jag misstänker att syran inte är riktigt så stark. :)
Om det är en frätande geleklump man har på sig så gör det nog en hel del att bara skrapa bort det värsta med handsken, och det är lite så jag tolkar att man gör.
 
Top