Hur skulle er affisch för ”rollspelare sökes” se ut?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,410
Location
Nirvana
”Är du också en lönnfet nostalgiker (typ 30+) med intresse för rollspel och futuristisk eskapism? Vi som spelar på onsdagarna utgår ifrån sådant vi tillsammans har kommit överens om. Poängen är att alla ska ha kul. Just nu är det Mothership och Odd Soot som gäller, men är du sugen på något annat så pratar vi om det. Välkommen!”
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
För att klargöra hur jag ser på det politiska (och skulle kunna förtydliga i annonsen)

Tyck gärna olika, det är ok att vara radikalfeminist, woke, högerextremist, extremt fördomsfull, new-ageare eller katolik. Vi diskuterar gärna allt från politik, historia, religion till musiksmak eller träning. Men det gör vi innan, efter och under pauser.

I spelet lirar vi bara rollspel på klassisk manér enligt den givna settingen.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
32-årig rollspelsförfattare söker spelare!

Spel kommer blandas, men främst blir det skräck. Huvudsakligen Call of Cthulhu med lite andra spel inkastat. Du som spelare bör också vara beredd på att du också kommer att agera speltestare.

Vi kommer främst att spela fysiskt i Stockholm, med eventuella spel online vid behov.

Alla är välkomna att söka men yngre spelare och/eller icke-cismän har förtur! Är ni ett existerande kompisgäng eller familj som vill söka tar jag gärna det i åtanke.

Du kan läsa mer om mig på min hemsida [LÄNK].
Kontakta mig med ett mail till [MAIL] eller skicka ett DM på Instagram.

Cthulhu Fhtagn!
Gabbi
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tror du det räcker med "rollspel" och bildkollage? Fast du kanske inte vill ha folk som mest vill testa rollspel?
Ja, det tror jag. Och då alla är välkomna så inkluderar det de som bara vill testa till dem som lovar att hålla i en kampanj en miljard år lång.

Edit: Om jag skulle "affishera" på ett spelkonvent eller forum, skulle jag ha med mer info om vilka spel exakt vi spelar.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
För att klargöra hur jag ser på det politiska (och skulle kunna förtydliga i annonsen)

Tyck gärna olika, det är ok att vara radikalfeminist, woke, högerextremist, extremt fördomsfull, new-ageare eller katolik. Vi diskuterar gärna allt från politik, historia, religion till musiksmak eller träning. Men det gör vi innan, efter och under pauser.

I spelet lirar vi bara rollspel på klassisk manér enligt den givna settingen.
Tack för förtydligande. En annons som löd "inget woke-tjaffs eller PK-fjanteri" utan vidare kontext hade jag definitivt läst som kod för "bara SD-are göre sig besvär".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Ett inte speciellt genomtänkt utkast, men något i den här stilen:

Spelare sökes till Tatters of the King/Kutulu

Jag vill komma igång och rollspela igen och tänkte mjukstarta med att spelleda första delen av Tatters of the King igen.
  • Vi spelar c:a en gång i månaden, och kommunicerar däremellan via Discord. Det går att vara med om man inte har Discord, men man riskerar att missa en del. Viktigt är att vara planerbar – det är inte en katastrof om man inte kan, men vi är alla vuxna och behöver framförhållning.
  • Spelstilen är eftertänksam, och fokuserar på mysterielösande i första hand och något slags lätt culture gaming i andra. Förvänta dig inte action och strid överhuvudtaget; blir det en enda strid under kampanjens hela längd så är det ungefär rimligt och lagom.
  • Spelstilen är också fokuserad på player skill, dvs problem löses genom att spelarna kommer på en smart plan eller räknar ut hur saker ligger till. Vi slår sällan eller aldrig tärning. Det är spelarna som utmanas, inte rollpersonerna.
  • Det kommer att ta c:a 9-11 spelmöten att komma igenom den första delen av kampanjen, och den är ändå den bästa så antagligen kör vi bara så långt.
  • Spelledaren är ofantligt PK, så om du har sunkiga värderingar får du stå ut med att inte vädra dem kring spelbordet. Det är, som alltid, skillnad på att gestalta en rasistisk värld och att gestalta en rasist i en värld, men skippa rasism/transfobi/homofobi/nationalism/etc kring bordet. Ambitionen här är att vara bättre än Lovecraft.
Intressant? Skicka mail till… eller PM:a Krank på rollspel.nu



…givetvis lätt justerat ifall det rör sig om något annat som ska spelas, eller så.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Tack för förtydligande. En annons som löd "inget woke-tjaffs eller PK-fjanteri" utan vidare kontext hade jag definitivt läst som kod för "bara SD-are göre sig besvär".
Sant, och baserat på detta forum verkar inga SD:are spela rollspel, så hade nog lett till att det ekat tomt i inkorgen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Spelare sökes till mångfald av spel.

Hej!

Jag söker dig som är intresserad av en mångfald av rollspel. Du ska vara intresserad av såväl traditionella rollspel, en spelledare med spelare, och versioner av rollspel där spelledarrollen saknas. Helst av allt ser jag att du föredrar att spela spel som ligger nära vår egen värld och bygger på drama, snarare än fantastik.

Gillar du att spela rollspel som handlar om kollisionen mellan rollpersonernas viljor och deras ambitioner har du hittat rätt. För det är just detta som jag själv finner intressant i rollspel. Utforskandet av relationer och deras dynamik, där svek och rädslan att tappa ansiktet kan vara två ypperliga drivkrafter att utforska.

I första hand ser jag helst att du har ett intresse av att spela kortare kampanjer på 2-5 spelmöten eller scenarion som kan rundas av på 1 spelmöte. Detta då det finns en spännvidd inom rollspel som jag mer än gärna utforskar tillsammans med dig som medspelare. Med andra ord är det en fördel om du är nyfiken och villig att pröva dig fram i den bredda flora av rollspel som finns i vår värld.

Innan spelmötet är jag helt OK med att vi förhåller oss skämtsamt och glider iväg i olika samtalsämnen, men när spelet välj har börjat ser jag helst att du klarar av att hålla fokus på det som sker i spelet. Jag vill med andra ord inte hamna i en situation där dråpliga kommentarer fälls som bryter koncentrationen från spel endast för att få till ett skratt i stunden som förstör inlevelsen i berättelsen för resten av kvällen, vilket för mig vidare på metaspelande. För mig personligen ser jag inget problem i metaspelande om det sker på ett snyggt sätt, snarare kan metaspelandet i sådana fall bli en tillgång till spelupplevelsen om det sker med hänsyn till gruppens intresse. Huvudsaken är att vi tillsammans bygger intressanta berättelser där vi utforskar teman med utgångspunkt från aktörernas ambitioner, målsättningar och relation mellan varandra.

Slutligen är det viktigt att veta att innan vi börjar spel så har jag som krav att vi tillsammans kan diskutera och samtala om vad vi anser är OK och ej OK att ta upp runt spelbordet. Ett spelmöte ska upplevas givande för alla och därför måste vi, om vi spelar tillsammans, kunna respektera varandras gränsdragningar.

Skulle du vara intresserad av att spela med mig så hör gärna av dig till mig via PM på rollspel.nu eller genom discord där du hittar mig under användarnamnet [insert namne].

Väl mött och hoppas att vi tillsammans kan skapa många härliga berättelser tillsammans.

/Isaac
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Sant, och baserat på detta forum verkar inga SD:are spela rollspel, så hade nog lett till att det ekat tomt i inkorgen.
Det här forumet är inte så vänligt mot folk som har åsikter som en del SD:are och andra åsiktsgrupperingar har så det är inte så konstigt.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Istället för att dra in politik kan man väl bara skriva "bete dig som folk eller dra åt helvete!"?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
"bete dig som folk eller dra åt helvete!"?
Problemet är att vaga uttryck som det ovan har en tendens att leda till tolkningar som i längden skapar mer problem än vad det hjälper. "Men jag beter mig ju som folk, är du som är känslig.." och sen har du en intern konflikt i gruppen om vad det betyder att bete sig som folk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Istället för att dra in politik kan man väl bara skriva "bete dig som folk eller dra åt helvete!"?
Om folk förväntar sig att det inte ska diskuteras eller dras in politik kring spelbordet så är vi nog inte en speciellt bra matchning ändå.

Ibland försöker jag aktivt hålla mig från att hamna i politiska diskussioner med folk jag umgås med. Det brukar inte hålla så länge.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tack för förtydligande. En annons som löd "inget woke-tjaffs eller PK-fjanteri" utan vidare kontext hade jag definitivt läst som kod för "bara SD-are göre sig besvär".
Jag är ganska säker på att inte bara SD-are ställer upp på det där.
Däremot kan det ju hända att det är populärt att kalla folk för SD-are, bara för att de inte inte ställer upp på en woke PK-agenda.

Det är så intressant att det är så viktigt att få identifiera sig hur en vill.
Om man inte har fel åsikter. För då är det viktigt att de som har rätt åsikter har rätt att definiera ens identitet. Som SD-are till exempel.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Du kommer tillhöra ett rollspelsteam på 6 personer, där ditt ansvar är att skapa grymt content i samtalet runt bordet! Idag finns äventyr i fantasy, skräck, indie samt sci-fi. Här ska ni fortsätta vara framgångsrika med kontinuerligt bra innehåll, men det finns en ambition att satsa på även Fate och OSR. Där hoppas vi att du kan bidra!

Dina kontaktytor kommer vara många! Äventyren finns i hela sinnevärlden och alla som spela utbyter erfarenhet med varandra. I detta forum kommer det vara du som representerar din unika agenda. Du kommer ha kontakt med spelledaren, spelarna (såklart) och andra rollspelare runt om i Sverige.

Vi tror att du har minst 1 års erfarenhet av liknande rollspel, gärna en relevant litterär bildning från exempelvis Science Fiction Bokhandeln. Du är även van vid att spela med en uttalad strategi och att rollspela nära gruppens olika medlemmar. Din känsla för röst och ord är on point och du är van vid att målgruppsanpassa innehåll. Det finns idag en person som skriver texter för bland annat krönikan och intrigkartan, men det är du som kommer vara ansvarig för copyn på dina egna anteckningar! Vi ser även att du har ett intresse för att rollspela strategiskt, analytiskt och långsiktigt med de drivande SLP:erna för fraktionerna i spelvärlden. Erfarenhet av att ha spelat BRP är starkt meriterande. Spelet blir troligtvis ännu roligare om du har ett intresse för datorspel och film!

Detta är en långsiktig lösning. Du börjar som reserv i one-shots, med ambition att sedan gå över i kampanj direkt hos huvudgruppen. Teamet vill med andra ord få spela med dig länge!

Rollspel, internationellt kallat Role Playing Games, är ett globalt socialt och kulturellt fenomen med människan i centrum och världens ledande spontana världsskaparmetod. I nästan sex decennier har de inspirerat miljontals människor till kreativa vanor. Med hjälp av deras verktyg, expertcoacher och community, följer deltagare deras nyskapande, vetenskapligt grundade program fokuserat på gott samkväm och inspireras till goda spelvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om rollspelare och deras syn på en hälsosam livsstil, besök www.rollspel.nu .
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Du kommer tillhöra ett rollspelsteam på 6 personer, där ditt ansvar är att skapa grymt content i samtalet runt bordet! Idag finns äventyr i fantasy, skräck, indie samt sci-fi. Här ska ni fortsätta vara framgångsrika med kontinuerligt bra innehåll, men det finns en ambition att satsa på även Fate och OSR. Där hoppas vi att du kan bidra!

Dina kontaktytor kommer vara många! Äventyren finns i hela sinnevärlden och alla som spela utbyter erfarenhet med varandra. I detta forum kommer det vara du som representerar din unika agenda. Du kommer ha kontakt med spelledaren, spelarna (såklart) och andra rollspelare runt om i Sverige.

Vi tror att du har minst 1 års erfarenhet av liknande rollspel, gärna en relevant litterär bildning från exempelvis Science Fiction Bokhandeln. Du är även van vid att spela med en uttalad strategi och att rollspela nära gruppens olika medlemmar. Din känsla för röst och ord är on point och du är van vid att målgruppsanpassa innehåll. Det finns idag en person som skriver texter för bland annat krönikan och intrigkartan, men det är du som kommer vara ansvarig för copyn på dina egna anteckningar! Vi ser även att du har ett intresse för att rollspela strategiskt, analytiskt och långsiktigt med de drivande SLP:erna för fraktionerna i spelvärlden. Erfarenhet av att ha spelat BRP är starkt meriterande. Spelet blir troligtvis ännu roligare om du har ett intresse för datorspel och film!

Detta är en långsiktig lösning. Du börjar som reserv i one-shots, med ambition att sedan gå över i kampanj direkt hos huvudgruppen. Teamet vill med andra ord få spela med dig länge!

Rollspel, internationellt kallat Role Playing Games, är ett globalt socialt och kulturellt fenomen med människan i centrum och världens ledande spontana världsskaparmetod. I nästan sex decennier har de inspirerat miljontals människor till kreativa vanor. Med hjälp av deras verktyg, expertcoacher och community, följer deltagare deras nyskapande, vetenskapligt grundade program fokuserat på gott samkväm och inspireras till goda spelvanor och ett sunt tankesätt. För att läsa mer om rollspelare och deras syn på en hälsosam livsstil, besök www.rollspel.nu .
Desto mer jag läser av de olika planscherna för ansökan, desto mer ser jag en bild framför mig av besvikna spelare som nu söker rollspelsgrupper på tvång för att få stöd i form av bidrag av rollspelsverket samtidigt som deras självkänsla blir allt sämre då de har en inkorg fylld med svaren "Tack för din ansökan men..."
 
Top