Hur skulle du använda tvillingböcker?

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
(Nej, inte ungdomsböckerna från sextiotalet…)

Tvillingböcker är ett magiskt föremål, eller snarare två. Böcker som är magiskt sammankopplade med varandra. Det som skrivs i den ena boken visar sig i den andra så snart det torkat, och vice versa. Böckerna har samma mått och lika många sidor men i övrigt kan de vara olika varandra.
Det främsta användningsområdet är så klart kommunikation. Två personer med varsin bok kan brevväxla med varandra utan fördröjning.

Hur skulle du använda tvillingböcker i din rollspelkampanj?
Hur bygger man ett äventyr kring dem?

Själv tänker jag mig något i stil med att rollfigurerna kommer över den ena boken, utan att veta vad det är. Samtidigt har någon annan person kommit över den andra boken och börjat använda som en vanlig skrivbok.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Min spontana tanke landade i att skurken har ena boken och ser till att rollpersonerna hittar den andre. Sedan får de hjälpsamma tips och instruktioner så att de litar på den andre, men inför äventyrets peak så luras de utföra något som får ödesdigra konsekvenser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Om äventyrarna hade båda skulle jag som spelare använda dem för att timea saker. Det är många saker man kan göra lättare, särskilt om man har många inhyrda trupper, med omedelbar kommunikation.

Om äventyrarna bara hade en bok hade jag stoppat en mäktig ond trollkarl eller liknande på andra sidan. Shit, kanske en lögnaktig magisk gud som Vecna eller Tzeentch. Och sedan hade han gett genuint bra råd och lärt ut formler ett tag tills äventyrarna, särskilt trollkarlen litade på honom, sedan hade jag sakta korrumperat dem. Kolla upp hur normaliseringsprocessen fungerar när det kommer till kvinnovåld i nära relationer och använd samma medel för att få trollkarlen att gå längre och längre. Med smekmånadsfaser så klart inblandade där flera inte onda trollformler delas ut och den onda varelsen berömmer spelartrollkarlen innan den nedåtgående spiralen fortsätter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Min spontana tanke landade i att skurken har ena boken och ser till att rollpersonerna hittar den andre. Sedan får de hjälpsamma tips och instruktioner så att de litar på den andre, men inför äventyrets peak så luras de utföra något som får ödesdigra konsekvenser.
Du ninjade mig🤣
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Med smekmånadsfaser så klart inblandade där flera inte onda trollformler delas ut och den onda varelsen berömmer spelartrollkarlen innan den nedåtgående spiralen fortsätter.
Framför allt så kan onda varelsen vara "Här har du en trollformel. Använd den bara när det är desperat för den är ond" och sen sänder han underhuggare för att specifikt provocera fram en situation där spelartrollkarlen blir pushad till att använda just den trollformeln.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Om det är CoC böckerna förekommer i, så kommer det kräva Sanity points... Det är inte gratis med kommunikation. Det vet vi alla.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Några fler egna tankar...
  • Rollfigurernas uppdragsgivare har den ena boken och ger den till rollfigurerna med uppdraget att hämta den andra. De kommer få betalt utifrån hur många sidor som är tomma när de lämnar in böckerna.
  • En rollfigur använder boken för att brevväxla med sin familj. Sista raden från familjen berättar att byn invaderas. Ett par dagar senare dyker en text upp om att de vidskepliga byborna "brevväxlat" med en låtsaskompis, men boken kommer duga som dagbok i alla fall. Dags att dra iväg med fångarna.
  • Rollfigurerna har båda tvillingböckerna och använder dem för att kommunicera inbördes eller med någon allierad. Föga anar de att det egentligen är trillingböcker.
  • Rollfigurerna kommer över en bättre begagnad skrivbok med flera tomma sidor. Magikern börjar använda den som formelsamling och skriver in alla sina besvärjelser. Nästa dag är alla besvärjelserna överkladdade med en kolkrita och texten "Klottra i min dagbok igen och jag sliter av dig huvet och pissar ner i hålet!" samt streckgubbar som illustrerar ett småsyskon som råkar ut för detta. This might be the beginning of a beautiful friendship.
  • Skurkarna har båda böckerna vilket lär vara orsaken till att de är så framgångrika. Rollfigurerna får i uppdrag att stjäla den ena. När de får tag på den kan de läsa att de som hade böckerna var infiltratörer som försökte stoppa skurkarnas operation. Vad gör de nu när den lär gå ännu smidigare?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Att böckerna skulle jag inte kontrollera det hela utan bara placera den i världen i situationen (någon har en och använder den aktivt redan nu) och sen se vad som händer. Kommer någon RP över en så vad gör SLPn på andra sidan? Vilken koppling är det som skapas utifrån hur den nu nyttjas? Dvs inte kontrollera händelser bara låta dem ske genom ageranden av karaktärer och i det blir tvillingböckerna bara ytterligare en parameter för hur karaktärer kan resonera och agera, helt beroende på tåget till och vetskap om deras existens samt kunskap om hur de kan användas.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Rollfigurerna har båda tvillingböckerna och använder dem för att kommunicera inbördes eller med någon allierad. Föga anar de att det egentligen är trillingböcker.
Hela den här prylen är ascool och jag vill ge dig tusen pluspoäng för allt man kan göra med den!

Dock, om vi etablerar att det kan finnas ”en tredje bok” så är det inte orimligt att spelarna börjar fundera på om det kan finnas en fjärde, en femte osv.

Därför skulle jag föreslå att det är tydligt och konkret etableras exakt hur många böcker det finns så spelarna inte börjar jaga red herrings i all oändlighet…
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Jag skulle också vilja göra om det här till två smartphones/telefoner/telefax etc som är unika och bara kan prata med varandra. Helt plötsligt kan vi börja spåna på agentscenarios, sf-scenarios mm.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
En grej som vore kul (kanske?) vore om den ena boken ägdes av en ond trollkarl/ond megacorpdnubbe/etc och han/hen/de trodde att den bok rp har är i ägo av ”fellow baddies”.

(Jag skulle helst vilja göra det här som ett nutids-spiondrama, där rp:s uppdragsgivare har kommit över en av ”böckerna” utan att de onda/fienden/fsb etc har förstått det.)

Och nu matas rp med massa info om De Onda som de kan agera på/förhålla sig till. Samtidigt måste de låtsas vara ”med på det”.

T ex kan rp få reda på att terrorister planerar att genomföra terrordåd, men informationen kommer om mindre ”delar”. När borde rp agera? Gör de det för tidigt kanske teroristerna omgrupperar, gör det för sent så…💥
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Efter att ha forskat kring en ritual med en fellow kommunikationsbok-ägare så börjar denne skriva mer och mer obegripligt, och så inser man att precis de efterforskningar och experiment båda sidor har utfört orsakar sinnesförvrängning. Eller så är det för sent att inse saker.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Kommunikation mellan en fängslad person och en som vill sprida dess idéer.

Nakenbilder som sponsras av en mecenat.

Boken som ersättning för ett fyrbåk, där en vakt ständigt övervakar om vaktstyrkan vid en fjärran gräns gör tecken i boken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Om äventyrarna bara hade en bok hade jag stoppat en mäktig ond trollkarl eller liknande på andra sidan. Shit, kanske en lögnaktig magisk gud som Vecna eller Tzeentch. Och sedan hade han gett genuint bra råd och lärt ut formler ett tag tills äventyrarna, särskilt trollkarlen litade på honom, sedan hade jag sakta korrumperat dem. Kolla upp hur normaliseringsprocessen fungerar när det kommer till kvinnovåld i nära relationer och använd samma medel för att få trollkarlen att gå längre och längre. Med smekmånadsfaser så klart inblandade där flera inte onda trollformler delas ut och den onda varelsen berömmer spelartrollkarlen innan den nedåtgående spiralen fortsätter.
Variant: Det finns två böcker, rollpersonerna vet vem som finns i andra änden – faktum är att de vid nåt tillfälle själva hade båda, och har bestämt vem som ska ha den andra. De använder boken till alla möjliga shenanigans, och börjar se den som en självklar del av sin problemlösar-arsenal.

Men… plötsligt, när det sämst lämpar sig, börjar små diskrepanser dyka upp. Som ställer till det för dem. Första gången är lämpligtvis något tillfälle då se 1) har en plan som är väldigt beroende av bckerna och 2) inte kan dubbelkolla.

Min första tanke när jag hörde om böckerna var ju jamen hur funkar de då? Är det en varelse som springer mellan väldigt fort, eller någon annan slags koppling? Går kopplingen via något medium, annan dimension, etc? Eller handlar det helt enkelt om many worlds-hypotesen och den ena boken är en kopia från en närliggande men inte helt identisk verklighet – så att de skiljer sig alltmer ju längre tiden går?

Kort sagt, jag skulle vilja göra mer med böckernas metafysik. Och använda det för att väva stories snedstreck jävlas med spelarna.
 
Last edited:
Top