Nekromanti Hur skulle de nya priserna se ut i sjöfarare?

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Helmgast har ju gjort om priserna så man slipper springa runt med 4000 silvermynt i EON 4 för att köpa ett svärd, vilket jag tycker var en väldigt bra förändring. Nu satt jag och tittade i sjöfarare och pirater och funderade ifall dessa priser behöver en justering. Så jag kollade igenom övriga föremål som fans i EON4 och jämförde med EON3 för att se om jag hitta något mönster som man enkelt kunde överföra till sjöfarar-boken. Dock såg jag inte något direkt mönster. VIssa priser var desamma medens andra hade ändras kraftigt.

Så för att berätta lite snabbt så verkar det vara lika dyrt/billigt att bo på världshus, att anställa folk verkar vara i stort sett desamma. Sedan har 1 liter svarta draken sjunkit i pris till 11 silver om man köper det i butelj, vilket i EON3 kostade 46 silver (vilket dock innehöll 1,3 liter då). Draghäst är 20% billigare, de flesta instrument verkar vara ca 50% billigare, Skrivutrustning densamma som förut, Kvarnsten 90% billigare vilket verkar gälla en del övriga föremål under verktyg med, dock har vissa stannat på samma pris.

Så priserna i EON4 är mycket bättre, men jag hitta inget direkt mönster, så jag frågar er andra istället. Vad tycker ni priserna i sjöfarare och pirater borde vara?
Är de okej som de är?

Exempel på priser i Sjöfarare:

Fartygstyper sida 31-42, antar att dessa borde sjunka i pris då det generella mönstret verkar vara att verktyg och andra föremål sjunkit i pris. några exempel:
Jakt: 7.296s
Karack, tremastad: 157.760s
Vågriddare: 8.880s
Flodpråm: 96.040s

Hyra för besättning: sida 48. Antar att dessa borde vara desamma, eftersom tjänster i grundböckerna var desamma.

Kostnad på diverse föremål för sjöfart/handel, sida 62, exempel:
linjal 30 silver
Astrolabium 450 silver.
Mistlur 45 silver

Handelsvaror, sida 66. borde dessa vara lägre? exempel (räknas i ton):
hö 12 silver
järnmalm 6000 silver
pälsverk 750 silver

Ja, detta är bara några exempel på priser så ni kan se hur det ser ut lite, orkar inte skriva upp allt... om man skulle göra en generel ändring för de olika områdena, hur borde det då se ut. Om alla skepp skulle bli en viss procent billigare, desamma för handelsvaror och diverse sjöfartsföremål?
 
Top