Nekromanti Hur skriver ni era äventyr?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Om jag inte har en aning om vad jag skall spelleda så har jag givetvis inga anteckningar. Det är typ hälften av fallen, då improviserar jag allt.

Den andra hälften, då har jag en ide om vilka scener jag vill ta spelarna genom. Då brukar det bli 20-40 ord på ett A4, varav hälften är en namnlista.

När jag ledde TSOY-kampanjen med Kaisers så gjorde jag mina anteckningar i mobiltelefonen, och jag hade tänkt posta filen här, om det inte var för att Nokias linux-stöd var så fruktat dåligt att filen är kvar i mobilen för all framtid. Men hela kampanjen på 5-6 spelmöten rymdes på ett a4 (tror jag det blir, svårt med överblicken på mobilskärmen). Anteckningarna är mer ett arbetsredskap under spånandet, än faktiska instruktioner för spelledandet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Det varierar. Om jag är hurtig så gör jag en relationskarta/mindmap över de inblandade för att ha koll på vad folk heter, eller förbereder en lista med namn som jag kan ta när jag hittar på folk. Men oftast så skriver jag inte ned ett ord. Jag brukar börja med en idé och sedan fundera på den i ett par dagar. Kan jag inte hålla allt i huvudet så är äventyret för stelt och oflexibelt i alla fall. Generellt sett så brukar "hur det egentligen ligger till" bero på vad rollpersonerna gör. Har de en smart idé som de tror är korrekt och agerar på den, så kan jag bestämma mig för att det är så det är.

Och i vilket fall som helst så tycker jag att om det kräver mer än en timme eller två i förberedelser så är det för mycket jobb. Jag gillar att spela rollspel, inte att sitta och skriva spelledarmanus. Vilket är en av anledningarna till att jag diggar rollspel som inte kräver några förberedda äventyr.
 
Top