Hur skriver man korta rollspel

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Så alla mina rollspelsprojekt stannar av då de alltid växer sig för stora. Jag har helt enkelt inte tid att avsluta så stora projekt. Även om jag skulle vilja.

Så någon som har tips på hur man bär sig åt. Vad ska jag göra, hur ser de ut. Vad innehåller de för att vara korta, men ändå innehålla allt för att beskriva den värld och setting jag vill skapa. Jag menar inte en sida, inte utan två runt kanske 10-30 sidor.

Att använda befintliga regelsystem antar jag kortare ner en massa. Men hut mycket måste man skriva för att system X ska kunna tillämpas?

Jag skriver nog mest för min egen skaparglädje, huvudet är liksom aldrig tyst, den vill vara kreativ. Men jag vill också skapa saker för andra, spel som kan plockas upp och spelas av andra. Även om det troligen inte kommer ske.

Alla hjälp, tips, trix, egna erfarenheter och exempel är välkomna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Gör ett rollspel som utspelar sig i någon sorts miljö som folk känner till (typisk medeltidsfantasy, cyberpunkdystopi, storstad med superhjältar). Lägg inget extra utrymme på att beskriva världen i detalj, utan antyd den bara genom att presentera folkslag, yrken och varelser. Designa regler som inte kräver långa listor med färdigheter, besvärjelser och liknande som måste måste förklaras.

Skriv kortfattat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Om du vill skriva till ett annat system så är saker omedelbart mycket lättare. Då får du så mycket gratis att du lätt får in det du är intresserad av på 10 till 30 sidor. Även om du inte har en setting.

Låt oss ta D&D som exempel. Även utan att använda en setting så har du en antyd setting i hur magi med mera funkar som ändå är så brett att du kan göra nästan vad du vill med det. Så bara gå till att skriva äventyr eller platser eller vad du nu vill.

Tips 2, tänk att du ska ligga så nära det intressanta som möjligt och kapa all bullshit. Vill du skriva en dungeon? Skriv BARA dungeonen. Bry dig inte om något annat. Inget ”Jag måste etablera en religion och sedan politik och sedan samhälle för att ha den här riddaren…” NEJ! Här är bara Ridder Kalle och kontext antyds. Du behöver inte skriva ut det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag tänker nog framför allt på två saker:
  • Skriv bara sådant som krävs för att man ska kunna börja spela. Man behöver generellt inte veta exakt historik eller relationer mellan länder – om inte de äventyr man är tänkt att spela i rollspelet ska handla om sånt. Fokusera på det äventyren handlar om.
    • "Men i mitt rollspel kan man spela vad man vill" – nej, det kan man inte. Alla rollspel (anser jag) har någon form av fokus. Det enda man gör när man inte uttalat tänker sig ett specifikt rollpersonsgrupp-koncept och specifik kategori av äventyr är att man gör det svårare att se vilka rollpersoner som passar och vad det är tänkt att man ska spela. Välj en grej man kan spela och fokusera på den. Tänk att du släpper moduler senare om att spela andra grejer. Det kommer du i praktiken inte att göra, men det hjälper att tänka så när man vill avgränsa sig. Ödesväktarna är egentligen t.ex. en extrem avsmalning av en extremt stor spelvärld som vår SL byggt på i typ 25 år vid det här laget. Det skulle inte gå att samla det i en bok, så vi gjorde det enkelt: Man spelar ödesväktare, man gör det bara i staden Elemin. Bra, då behöver vi bara diskutera sånt som är relevant för Elemin och för Ödesväktare.
  • Skriv fraktalt. Jag designar spelvärldar ganska mycket top-down: Koncept först, övergripande balla sanningar och sånt, och sen får resten utveckla sig. Så kan man skriva också. "Alla som blir tonåringar efter år 2020 får superkrafter" – det är ett high-level concept som beskrivs med nio ord, men det blir ganska mycket spel av det. Det finns ju MASSOR av stories som bara flödar ut från det konceptet utan att man behöver skriva något alls. Det specifika framträdar när man tittar närmare (därav "fraktalt"). Försök hitta de fraktala grund-fröna i din spelvärld och beskriv dem. Detaljerna kan SL hitta på utifrån dem sen.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Jag har flera idéer till spel som jag aldrig skriver klart. Jag blir distraherad och glömmer bort att skriva. God45s tips är kanske bra där, att prioritera det man tycker är kul. Jag får jobba på det!

Jag gillar korta spel och har läst och spelat en del, och jag blir alltid fascinerad av hur lite som behövs för att det ska bli riktigt bra. När spelet lämnar luckor i beskrivningar, osv så verkar det som att hjärnan själv fyller i luckorna när man faktiskt spelar vid bordet.

I nyOSR-genren är nog Into The Odd min favorit. ”Rules light, flavour heavy”. Nyutgåvan är tjockare för den innehåller mer tabeller och dungeons, men jag blev förvånad hur bra allt flöt och hur den antydda settingen liksom växte fram under spel.

Samberättande, eller inslag av samberättande, kan vara ett sätt att spara utrymme och lägga över världsbygge osv till alla runt bordet. T ex vid karaktärsskapandet, att spelarna är med och skapar frön till saker som finns i världen.

Men som @Frederik J. Jensen är inne på, det är inte säkert att det är lättare att skriva ett kort spel än ett långt, tyvärr! Som sagt tror jag det blir lättast om man gör det man tycker är kul, men det kan ju vara en intressant övning om inte annat.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Det enda som funkat för mig är att sätta ett datum när det skall spelas. Anmäl ett rollspelsarrangemang till GothCon. Boka in ett spelmöte med din grupp. Vad som helst som binder dig till att leverera ditt spel, för att du annars skulle förarga andra arrangörer eller bli till åtlöje inför din spelgrupp.

Eller så skriver du spelet med ett annat syfte än att skriva spelet. Du kanske kommer på att du verkligen vill spelleda en kampanj av ett slag du inte spellett förut, och som kräver ett nytt spel.

Kort och gott: sätt upp mål som inte handlar om att skriva spelet, utan om att använda det. Om målet är att skriva klart något blir det aldrig färdigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Ett trick jag brukade göra var att hitta ett scenario jag gillade upplägget och längden på men som var till ett annat spel och handlade om något helt annat. Sedan snor man alla rubrikerna, sidebarsen och sådant, sätter dem i ett dokument och räknar hur många ord som är i varje sektion, skriv ner bara mängden ord under varje sektion.

Så vill du skriva ett äventyr till Cthulhu hitta ett äventyr av rätt längd till D&D. Så har original scenariot 500 ord om NPC:er så skriver du också 500 ord om NPC:er. Har det 1000 ord som beskriver platsen skriver du 1000 ord för att beskriva platsen! Ge dig själv 50 ords marginal per sektion, ibland behöver man något extra ord och ibland något mindre.

Är det här perfekt? Nej, för du vill tillexempel ha mer ord till NPC:er i Vampire än i Mutant. Men när du gjort det här ett par gånger så kan du börja ändra vilken sektion som får hur många ord. Så om Vampire har 2000 ord till NPC:er kanske det ska vara 2000 ord till dungeon i Mutant. Så när du testar version 1 en ett par gånger så kan du testa detta en gång eller två. Efter ett tag behöver du inte hjälpen längre.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Massa bra tips, tackar och bockar. Får ta och kolla igenom lite olika spel och äventyr för att se hur de är strukturerade. Försöka hitta det unika i varje projekt jag vill göra, häva fram det och arbete därifrån med minimum som behövs för att spela det unika i ett äventyr. Koppla det till ett befintligt regelsystem som passar settingen. Och inte vara rätt att skriva till moduler senare (även om det inte kommer hända). Och helst gitta någon form av deadline till då jag måste vara klar.

Då kanske jag kan få klar något i alla fall.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
  • Fokusera på en kort speltid. Man kan alltid spela fler gånger om man har mer tid.
  • Kom på en kärnloop och utveckla spelstrukturen därifrån. Du kan alltid lägga till fler loopar i efterhand, antingen efter speltest eller via expansioner.
  • Ha ett slutmål i spelet. Enklare att komma på kärnloopen om man vet vad man strävar efter.
  • Fokusera på strukturer snarare än regler och spelledartips.
  • Använd troper. Anta att deltagarna kan någonting om genren.
Här är några korta spel jag gillar:
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Med tanke på hur fruktansvärt mycket rollspel det finns, skulle jag satsa på att fokusera stenhårt på vad just det här spelet gör bättre än något annat (för om det inte är bättre än alla andra spel på något, vad är ens poängen?). Börja med den premissen och bygg allt annat kring den.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Exakt det @Gurgeh skriver ovan har funkat för mig:
  • Gör ett rollspel som utspelar sig i en miljö folk känner till.
  • Beskriv inte spelvärlden i detalj. Låt den istället träda fram mellan raderna i beskrivningar av yrken, varelser och liknande.
  • Designa regler som inte kräver långa listor med färdigheter, besvärjelser och liknande.
  • Skriv kortfattat.
Och om jag ska lägga till något:
  • Skaffa någon att bolla idéer med. Att diskutera spelet ger energi och inspiration.
  • Spela spelet. Fyller samma funktion som att diskutera spelet, men att spela är ännu roligare.
 
Top