Nekromanti Hur skiljer sig svenska och amerikanska rollspel åt?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,097
Jag har aldrig spelat några utländska rollspel, men jag har fått intrycket av att amerikanska rollspel är mer mekaniska. Att det är levels, större fokus på att samla på sig skatter och ha ihjäl bossar. Och mindre fokus på karaktärsspelande, backstory, spelvärld och komplicerade äventyrskampanjer?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Nja. Utländska rollspel har en fantastisk spännvidd, men väldigt många likställer ”rollspel” med ”D&D” i framförallt USA.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Som Björn skriver ovan finns det en enorm spännvidd bland amerikanska spel. Som exempel, ett av de spel jag spelat allra mest är Star Wars D6. Där ligger fokus på spelvärlden, färgstarka karaktärer och fartfyllda äventyr snarare än på regelmekanik eller skattjakt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Har inte heller någon jätteerfarenhet (ToC, CoC, Torg, Star Wars D6) av amerikanska spel men jag säger också nja. Sen har man (jag) väl bättre helhetsbild av den svenska scenen än den amerikanska.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Sen kan man väl säga (om man nu ska bekräfta fördomen om det spelet) att min bild är att DnD är extremt dominerade i butiksmarknaden i USA. Anekdotiskt, men jag besökte fyra spelbutiker i San José-området i somras och jag överdriver inte om jag säger att 90% av rollspelsutbudet bestod av DnD och Pathfinder.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Amrikanska spel är oftas på engelska medans svenska är ofta på svenska.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Evokee;n281189 said:
Jag har aldrig spelat några utländska rollspel, men jag har fått intrycket av att amerikanska rollspel är mer mekaniska. Att det är levels, större fokus på att samla på sig skatter och ha ihjäl bossar. Och mindre fokus på karaktärsspelande, backstory, spelvärld och komplicerade äventyrskampanjer?
Jag skulle säga att denna myt är den mest spridda bland Svenska rollspelare. Sedan kan säkert en del av Dungeons & Dragons regler från 70-talet verka "mekaniska" ibland - som tex xp för guld. Det var ju rätt längesedan men myten uppkom säkert där i forntiden :)

Och i Sverige finns det MASSOR av rätt absurda fördomar om tex levels och att BRP är överlägset alla andra regelsystem.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,645
Location
Uppsala
Jag skulle nog säga att variationen är mycket större bland amerikanska spel. Där finns hela spektrumet från superpretentiösa storyspel till grottkräl och allt mittemellan. I Sverige tenderar vi att få olika variationer av ungefär samma spel, med initiativslag, handlingsmekanismer, stridskapitel, och så vidare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
entomophobiac;n281213 said:
Jag skulle nog säga att variationen är mycket större bland amerikanska spel. Där finns hela spektrumet från superpretentiösa storyspel till grottkräl och allt mittemellan. I Sverige tenderar vi att få olika variationer av ungefär samma spel, med initiativslag, handlingsmekanismer, stridskapitel, och så vidare.
Nja, det håller jag nog inte med om. Eller ja, jag kan hålla med om att det amerikanska spelen är fler så på så vis går det ju att hitta mer av allt men min känsla är att om vi kollar på variationen som i hur mycket genomsnittsspelet avviker så ligger Sverige rätt bra till.

Mellan det abstrakta världsupplösningsspelet "Värmedöd", Shakespearkomedispelet "The daughters of Verona", Filmnoiremulationsspelet "Nerver av stål", grottkrälsspel som "Whitehack", barnfokuserade spel som "Äventyr", till alternativ80-tals retrospel som "Tales from the loop" så skulle jag säga att vi spänner upp ett rätt brett fält av rollspel.

På det har vi ett levande fält av "scenarion" inom friform och kammarlajv som i vissa fall nog kan klassificeras som rollspel även i den här bemärkelsen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Lukas;n281208 said:
Amrikanska spel är oftas på engelska medans svenska är ofta på svenska.
Stämmer nog bra. Fast med Fria ligans engelska satsningar så skulle jag gissa att ekonomiskt så är nog snart en majoritet av inkomsterna från svenska rollspel från rollspel som även de är skrivna på engelska. Särskilt om vi snart får räkna in White Wolf till dom dessutom.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Merparten av det som är intressant och drivande tycker jag kommer på engelska, visst hade vi och de andra nordiska länderna nått riktigt unikt i friformscenen och det där rummet där rollspel och live nästan är samma sak. Men allt spännande efter det drivs av ett globalt samtal på engelska. Det är inte en slump att tex Christian Mehrstam släpper Whitehack på engelska eller att Ligan mer och mer håller på att gå över till att försöka släppa sina spel samtidigt på två språk (och i framtiden då antagligen på engelska först). Det är inte så att det inte görs något intressant på svenska, men globaliseringen har onekligen lätt till att det är på engelska man hittar saker som spränger ens sinne.

-

Givetvis förstår jag att jag tex inte kan tillgodogöra mig italienska spel som skulle spränga mitt sinne, men det är ju ganska mycket av min poäng.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Björn den gode;n281221 said:
Nja, det håller jag nog inte med om. Eller ja, jag kan hålla med om att det amerikanska spelen är fler så på så vis går det ju att hitta mer av allt men min känsla är att om vi kollar på variationen som i hur mycket genomsnittsspelet avviker så ligger Sverige rätt bra till.

Mellan det abstrakta världsupplösningsspelet "Värmedöd", Shakespearkomedispelet "The daughters of Verona", Filmnoiremulationsspelet "Nerver av stål", grottkrälsspel som "Whitehack", barnfokuserade spel som "Äventyr", till alternativ80-tals retrospel som "Tales from the loop" så skulle jag säga att vi spänner upp ett rätt brett fält av rollspel.

På det har vi ett levande fält av "scenarion" inom friform och kammarlajv som i vissa fall nog kan klassificeras som rollspel även i den här bemärkelsen.
Det blir konstigt och snedvridet att ta upp några pyttesmå supernischade spel som bevis på att svenska rollspel är mer varierande eller mer "rollspelsfrämjande". Detta är ju en del av myten om de svenska rollspelen.

I Sverige har det skapats en del hyfsat nyskapande och välproducerade spel de senaste åren men merparten av Svenska spel historiskt är i mångt och mycket kopior av amerikanska spel (oavsett om det är BRP, OSR, tärningspölar, kortbaserade eller D&D-derivat). Drakar och Demoner, Eon, Mutant, Neotech, Saga, Fantasy! etc.

Huruvida ett spel släpps på engelska eller svenska är väl inte jätteintressant i diskussionen - det viktiga är väl här var det skapats någonstans.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,645
Location
Uppsala
Björn den gode;n281221 said:
Mellan det abstrakta världsupplösningsspelet "Värmedöd", Shakespearkomedispelet "The daughters of Verona", Filmnoiremulationsspelet "Nerver av stål", grottkrälsspel som "Whitehack", barnfokuserade spel som "Äventyr", till alternativ80-tals retrospel som "Tales from the loop" så skulle jag säga att vi spänner upp ett rätt brett fält av rollspel.
Coola hobbyprojekt är inte samma sak som att spelen har en marknad, vill jag mena. Att vi sedan tar efter de amerikanska trenderna i Sverige är ju en annan sak - i slutänden har fortfarande de flesta svenska spelen grundegenskaperna och stridskapitlen kvar. ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,960
Location
Ludvika
Amerikanska rollspel är ofta alldeles för pratiga. Som om de fick betalt per ord eller nått.

Något som eventuellt stämmer. I varje fall var det min en av mina högskoleläraraes svar på varför amerikanska läroböcker alltid var så jäkla tjocka.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Rymdhamster;n281294 said:
Amerikanska rollspel är ofta alldeles för pratiga. Som om de fick betalt per ord eller nått.

Delar också denna uppfattning och jag tror det i stort sett är bekräftat, åtminstonde i alla produkter som använder frilansare. Jämför man core-books på amerikanska spel jämfört med de svenska tycker jag mig även se att de generellt är mycket tjockare med text. Såklart är detta mer generellt då det finns amerikanska rollspel som är tighta och svenska som är pladdriga (EON t ex uppfattar jag som pladdrigt).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Caligo;n281271 said:
Det blir konstigt och snedvridet att ta upp några pyttesmå supernischade spel som bevis på att svenska rollspel är mer varierande eller mer "rollspelsfrämjande". Detta är ju en del av myten om de svenska rollspelen.

I Sverige har det skapats en del hyfsat nyskapande och välproducerade spel de senaste åren men merparten av Svenska spel historiskt är i mångt och mycket kopior av amerikanska spel (oavsett om det är BRP, OSR, tärningspölar, kortbaserade eller D&D-derivat). Drakar och Demoner, Eon, Mutant, Neotech, Saga, Fantasy! etc.

Huruvida ett spel släpps på engelska eller svenska är väl inte jätteintressant i diskussionen - det viktiga är väl här var det skapats någonstans.
Fast det är väl ändå lite av grejen att allting är större i amerika. Eftersom marknaden är så mycket större. Det gör ju att när vi pratar variation så måste vi jämföra mindre svenska grejer med större amerikanska. För jag tycker det låter jättekonstigt att säga den amerikanska marknaden är mer varierad när vi vet att den är brutalt dominerad av D&D och "indie-scenen" verkar bara bestå av olika varianter av PbtA-spel...

Men ja alltså jag håller ju med om att det går att hitta fler amerikanska spel än svenska och antagligen är det nog så att vi bara menar olika saker med "variation" men jag köper inte att den svenska marknaden är stagnerad och bara gör bleka kopior av amerikanska spel, har vi inte förresten gång på gång sett hur svenska spel legat högst upp på "most wanted" listor och så?

Sen får vi ju inte glömma att White Wolf är svenskt också så all deras produktion bör ju räknas till de svenska spelen.

(Och den sista om språk var nog kommentar till någon annan eftersom jag inte gjort den skillnaden?)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,645
Location
Uppsala
Björn den gode;n281305 said:
Sen får vi ju inte glömma att White Wolf är svenskt också så all deras produktion bör ju räknas till de svenska spelen.
Jag ser det snarare som den yttersta formen av att göra varianter av någon annans saker, men så har jag aldrig varit ett särskilt stort WW-fan till att börja med. :)

Hur som helst tycker jag det mer känns som en smaksak, alternativt en fråga om hur insatt en är i den amerikanska eller svenska marknaden. Jag har knappt köpt svenska rollspel alls, förutom senaste tre-fyra åren med Coriolis i ny utgåva. Men amerikanska spel representerar en ofantlig bredd i min spelsamling. Så för mig är "variation" det naturliga svaret.

Men det fina är att du inte behöver hålla med för det!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Björn den gode;n281305 said:
Det gör ju att när vi pratar variation så måste vi jämföra mindre svenska grejer med större amerikanska. För jag tycker det låter jättekonstigt att säga den amerikanska marknaden är mer varierad när vi vet att den är brutalt dominerad av D&D och "indie-scenen" verkar bara bestå av olika varianter av PbtA-spel...
D&Ds dominans är inte viktig i detta fall.
Det viktiga är väl originalfrågan om huruvida svenska och engelska spel skiljer sig.
Jag menar att variationen och bredden finns både i Sverige och USA. Det som är intressant är ju att det finns en spridd gammal myt bland BRP fans i Sverige om att D&D är ett väldigt mekaniskt och icke "rollspelsfrämjande" spel.
Jag skulle vilja säga att spel från Sverige och USA är tämligen lika. Den upplevda skillnaden är del av en myt. Det man skulle kunna säga är väl att D&D bygger på ett äldre arv - precis som DoD!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,645
Location
Uppsala
Caligo;n281420 said:
Det man skulle kunna säga är väl att D&D bygger på ett äldre arv - precis som DoD!
Det jag tycker många glömmer är att D&D inte är *ett* spel. Det är allt från Greyhawk vidare till Birthright, Ravenloft, Dark Sun och Planescape. Regelmotorn må vara sitt levelstyrda gamla jag, men nyanserna inom D&D är betydligt större än mellan olika fantasyspel på svenska, skulle jag säga.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
entomophobiac;n281423 said:
Det jag tycker många glömmer är att D&D inte är *ett* spel. Det är allt från Greyhawk vidare till Birthright, Ravenloft, Dark Sun och Planescape. Regelmotorn må vara sitt levelstyrda gamla jag, men nyanserna inom D&D är betydligt större än mellan olika fantasyspel på svenska, skulle jag säga.
Samt att Basic (BECMI), 3.x, 4E och 5E må vara närbesläktade (fantasy med klasser och levlar), men de ligger inte direkt nära varandra om man tittar på regelmotorn. Hur Advanced, första och andra utgåvan, är ytterligare en eller närbesläktad med någon av de andra får någon annan yttra sig om.
 
Top