Hur skiljer sig bomber från kvant-resar?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,140
Jag blev nyfiken på en grej när jag läste i Låtsas-ba-tråden:

Hur skiljer sig egentligen kvant-resar och bomber?

Jag har ingen definition på bomber att citera, men om kvantresar skrev Pilzefrau " "Quantum ogres" kommer ursprungligen härifrån. När spelledaren preppar en encounter men inte bestämmer var den kan träffas på förrän efter att spelarna går dit."

Ärlig fråga - jag vet inte, och jag har inte funderat mer över det än den tid det tog att skriva det här inlägget..
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Skall inte bomber ha något med minst en rollperson att göra? Alltså att det inte bara är en random encounter? Jag kanske minns fel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag tänker att en bomb kan, men måste inte, vara en kvantrese.

En bomb är ju (om jag minns/förstått rätt) något SL (eller annan spelare i samberättarspel, whatever) hittar på och som knyter an till rollpersonens flaggor, alltså sånt som spelaren på något sätt signalerat att rollpersonen bryr sig om eller liksom handlar om. Genom att "bomba flaggor" så får man storyn vi berättar tillsammans att kännas liksom relevant och angelägen. Typ.

Dåligt exempel: Om en rollperson har ett djupt rotat hat mot ost, säger vi. Det är en central drivkraft för rollpersonen, då hens föräldrar dödades av en ost när hen var liten. Då skulle det kunna vara en bomb att göra något intressant med ost – kanske skapa en situation där ost är det enda botemedlet mot en sjukdom rollpersonen ådragit sig till exempel.

Det i sig behöver ju inte vara en kvantrese. Det blir det ju först om SL bestämmer att rollpersonen först får ett val, men sedan får den där sjukdomen oavsett vilket val hen gör. Då har man kvantresat sig fram till en bomb. Typ.

Rätta mig jättegärna om jag har fel.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,140
Så vad kallar man random encounters som inte har något med val att göra (alls), inte anknyter till en RP, men samtidigt kan dyka upp precis var som helst? Är det fortfarande kvantresar? Tänk typ om man alltid flyger rymdskepp, "motorn har utvecklat ett wormhole och det kommer ut tre dussin förvirrade ödlemänniskor som vill berätta för dig om Den Store Rymdkusinens Visdom". Och så stoppar SL in det när saker behöver piggas upp, inte vid ett slumpmässigt tillfälle.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Så vad kallar man random encounters som inte har något med val att göra (alls), inte anknyter till en RP, men samtidigt kan dyka upp precis var som helst?
Slumpmöten skulle jag säga.

Kvantresar kräver väl ett aktivt val från spelledaren att flytta utmaning Y från plats A till plats C då spelarna valde att undvika plats A. Alas så spelar valet spelarna gjorde ingen roll, du hade lika gärna kunnat sagt "Från staden går en stig" istället för "Från staden går tre vägar, en genom skogen, en genom träsket och en genom fälten".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Så vad kallar man random encounters som inte har något med val att göra (alls), inte anknyter till en RP, men samtidigt kan dyka upp precis var som helst? Är det fortfarande kvantresar? Tänk typ om man alltid flyger rymdskepp, "motorn har utvecklat ett wormhole och det kommer ut tre dussin förvirrade ödlemänniskor som vill berätta för dig om Den Store Rymdkusinens Visdom". Och så stoppar SL in det när saker behöver piggas upp, inte vid ett slumpmässigt tillfälle.
För mig är nog kvantresen intimt förknippad med just det illusoriska valet, för det är den delen av kvantresen som stör mig. SL ger mig två olika stjärnsystem att välja på, jag spenderar tid med att kolla upp vilket som det finns minst risk för pirater i, gör det medvetna valet att åka dit eftersom jag vill slippa pirater, och så bestämmer SL sig för att slänga in pirater ändå "för att det blir mer spännande så". Vad var då ens poängen med förarbetet? Varför fick jag ens göra ett val, om valet inte spelade någon roll?

Om jag är på jakt efter rymdpiraternas högkvarter, och har tre system att välja på som har drastiskt olika egenskaper, och jag funderar och drar slutsatser och bestämmer mig till slut för att "i system A borde det vara"… Om jag inte kan ha fel då, utan SL bestämmer att högkvarteret är dit jag åker (eller att mördaren är den jag misstänker, etc) så känner jag mig lite snuvad på konfekten och som att mitt "val" egentligen bara var poänglöst busywork för att dryga ut speltiden.


Om jag däremot inte gjort något val så känner jag mig ju mindre snuvad. Sedan är såklart skalan flytande – hur stor vikt jag lade vid valet, hur meningsfullt det hade potential att vara, påverkar ju.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Hmm, det kanske var min sammanfattning som var lite förhastad där. Nytt försök:

En variant på kvantrese är när man, inför ett val spelarna ska göra, bestämmer att en viss encounter eller händelse kommer dyka upp oavsett vad de väljer.

Visst är det @krank som brukar prata om den (i mysterielösarfokuserade spel) helt värdelösa strategin att mördaren alltid är den tredje personen RP undersöker? Så om de väljer att först prata med butlern, då är han lite misstänkt men kommer visa sig vara oskyldig; men om de hade börjat prata med greven, då hade greven istället varit lite misstänkt men visat sig vara oskyldig.

En annan variant är att det finns en preppad encounter, som vid något tillfälle (i det förskrivna äventyret man köpt, eller i sina egna anteckningar, eller bara i sitt huvud) bestämts att den finns på den östra vägen. Sen bestämmer sig spelarna för att ta den västra vägen, och man tänker "äsch, den där resen jag hade preppat hade varit så kul – den kan lika gärna bo på den västra vägen" och så flyttar man den i efterhand.

[EDIT: Skrev samtidigt som krank skrev typ precis det :p ]
 
Last edited:

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Sen tycker jag att termen "bomb" i den här tråden har muterat eller vattnats ur sen jag lärde mig den? Som jag minns det (från... Sorcerer?) så heter det bomb för att det vänder uppochner på rollpersonens startsituation eller status quo. Du kastar in en bomb och då förändras någonting. Väldigt bra verktyg i narrativa spel, där du börjar med att etablera din rollpersons liv (säg, Harry Potter under trappan) och sen kommer bomben och ställer det på ända (brevet från Hogwarts).

Att bomba flaggor är då en specifik typ av bomb du kan göra. "Du blir biten av en vampyr och är nu en vampyr" är en fullt fungerande bomb till nästan vilken människa som helst i en mundan modern värld. Men om jag presenterar min RP som en tonåring från en jättekristen familj, vars pappa faktiskt tror på demoner och utför exorcismer i communityn, ja då har jag ju flaggat för att jag tycker det övernaturliga med kristna förtecken är något jag vill se i spel. Så om SL gör den rollpersonen till vampyr i slutet av första spelmötet, jäklar vilken bomb!

[EDIT: men jag kan minnas helt fel också :p]
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Jag blev nyfiken på en grej när jag läste i Låtsas-ba-tråden:

Hur skiljer sig egentligen kvant-resar och bomber?

Jag har ingen definition på bomber att citera, men om kvantresar skrev Pilzefrau " "Quantum ogres" kommer ursprungligen härifrån. När spelledaren preppar en encounter men inte bestämmer var den kan träffas på förrän efter att spelarna går dit."

Ärlig fråga - jag vet inte, och jag har inte funderat mer över det än den tid det tog att skriva det här inlägget..
Den stora skillnaden är väl att när vi spelar med bomber så är vårt explicita syfte att utforska våra roller och vad deras handlingar leder till. En bomb har inget givet svar. Det är ett dilemma. Det intressanta är hur den hanteras och vad den leder till.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,140
Här lär man sig! Hade inte koll på att "bomb" jobbade just mot RPns drivkrafter/bakgrund, har tidigare felaktigt använt det som "valfri händelse som sätter igång nåt med gruppen, och kan stoppas in när som". Dvs RP-agnostiskt om än kanske inte kampanj-agnostiskt. I mitt tycke blir det inte riktigt slumpmöten längre om 1. de kan hända precis var som helst, utan hänsyn till terräng / motsv samt 2. de händer när SL vill, isf på ett givet intervall, med en given slumpchans att inträffa. Men jag har sett random encounters appliceras precis så av andra författare, dvs, "lägg in det här när du tycker det känns lagom, och där det verkar passa", t.ex. i The Wild Beyond The Witchlight till 5e, så antagligen är det jag som har en lite snävare definition av random encounters här.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Men jag har sett random encounters appliceras precis så av andra författare, dvs, "lägg in det här när du tycker det känns lagom, och där det verkar passa", t.ex. i The Wild Beyond The Witchlight till 5e, så antagligen är det jag som har en lite snävare definition av random encounters här.
Vänta nu tror jag att jag behöver ett förtydligande. Menar du att det finns kampanjer som behandlar slumpmöten utan tabell och mer som "möten du kan kasta in på godtycke"? för i så fall håller jag med om att det inte är vad jag ser som slumpmöte. Slumpmöte är väl om det utgår från en tabell där det står "Under resan till norra Ödemarken slår du mot denna tabell för att se vad som händer på resan varannan dag". Eller?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,140
Vänta nu tror jag att jag behöver ett förtydligande. Menar du att det finns kampanjer som behandlar slumpmöten utan tabell och mer som "möten du kan kasta in på godtycke"? för i så fall håller jag med om att det inte är vad jag ser som slumpmöte. Slumpmöte är väl om det utgår från en tabell där det står "Under resan till norra Ödemarken slår du mot denna tabell för att se vad som händer på resan varannan dag". Eller?
I "Wild Beyond the Witchlight" är "random encounters" knutna till en plats (eller snarare ett stort område) men tajmingen är upp till SL, "slå när det känns lagom". Och man kan slå på tabellen eller välja fritt.

Själv skapar jag alltså nån slags möten/händelser som kan hända lite var som helst (ofta t.ex. när man reser, men agnostiskt mot miljö/planet/etc, och ibland istället när man rör sig i en stad e.d.), och lite när som helst. Som är avsedda att läggas in om det behövs något som höjer tempot, lägger ut en krok för nya saker att utforska, eller bara gör livet trassligt för RPna. De hade kunnat användas för valfri RP-grupp i motsv kampanj. De utlöses aldrig av tärningsslag från SL eller spelare och de läggs enbart in vid behov.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Jag har alltid tolkat "Quantum Ogre" som konsekvensen av det som är vanligt i PbtA-spel: En spelare får ett dåligt resultat, så som spelledare är det dags att frammana något dramatiskt som passar i stunden och följer principerna. Lite som hur det förmodligen bara finns fällor i en grotta om det är med en tjuv som kan upptäcka dem.

Men det kanske är fel användning av termen?
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
532
Jag tolkar det lite så att en kvant-rese är en kvant-rese om det finns med en menlös låtsas-val-situation.

"Vill ni gå åt höger eller vänster?"
Men det spelet noll roll, eftersom resen väntar på en hur man än gör. Jag tänker att det är den oärlighet en som är störig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
I "Wild Beyond the Witchlight" är "random encounters" knutna till en plats (eller snarare ett stort område) men tajmingen är upp till SL, "slå när det känns lagom". Och man kan slå på tabellen eller välja fritt.
Om man helt plockar bort slumpen från slumpmötet är det bara mötet kvar.

Oavsett om det är knutet till en särskild terräng, nation, resa eller liknande. Slumpmöten som alltid händer är ju inte slump.

Om ett slumpmöte alltid kommer inträffa någon gång när rollpersonerna reser mellan X &Y så är det kanske ett ”free encounter” eller liknande. Det är inte random.

Om det sen är en bomb eller inte beror på helt andra parametrar.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
532
Om bomb eller en random encounter kommer liksom också mot en oavsett vad man gör, men inte helt oavsett om du har en någorlunda vettig spelledare. Om en bomb är att gangsterbossens hantlangare kommer med ett hot/muta som testar rollpersonerna moral och rollpersonerna satt gangsterbossens i fängelse så skulle i alla fall jag ta en annan bomb.
Eller om rollpersonerna inte ger sig ut på landsvägen, eller reser väldigt snabbt och smidigt så får de inga slag eller färre slag på vandrande monster tabellen.

Men bomber känns ärligare på något vis, det dyker upp ett bekymmer eller händelse som är utanför ens kontroll medan en kvant-rese böjer rumtiden
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Jag har alltid tolkat "Quantum Ogre" som konsekvensen av det som är vanligt i PbtA-spel: En spelare får ett dåligt resultat, så som spelledare är det dags att frammana något dramatiskt som passar i stunden och följer principerna.
Det är definitivt inte den ursprungliga användningen, den har krank sammanfattat bra.

Lite som hur det förmodligen bara finns fällor i en grotta om det är med en tjuv som kan upptäcka dem.
Det där är något helt annat. Det låter mer som att konstruera scenariot för att passa de RP som finns, vilket kommer långt före i beslutsprocessen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Det kan vara bra att också separera bomber från idéen om förberedelser, en bomb är något som uppkommer, ett val karaktär(er) inte kan låta bli att agera på, de kan ibland vara något vi förbereder men kan också bara komma av att SLPs agerar när spelledaren spelar dem. Sen vad som är en bomb och ej är inte alltid så jäkla givet, det har att göra med spelare och situation, ibland kan en rese lika gärna vara en bomb, ibland kan en tänkt bomb bara bli en rese. Men tänker att en bomb är ett tillfälle när vi genom val spelare gör lär oss mer om karaktären.

Ex. när en viss mus i Mouse Guard hittade sin mamma som en medlem av ett banditgäng/grupp upproriska möss, hur agerar denna? Vad säger den om musen? Hur kommer han fortsätta agera? Kan han hålla det hemligt att denna mus är hans mamma? Vad gör han när hon bunden förs till Lockhaven för att ställas inför rätta? Osv. En sådan situation rymmer massor av potentiella bomber som gör att vi lär oss mer om ungtassen, vem är han? Vad vill han? Vad prioriterar han?

Skulle också vilja separera dem från idéen om dilemman, de kan innebära det men de kan också innebära ett självklart val för en spelare. Risken med att tänka på dem som dilemman är att det blir helt artificiellt konstruerade pest eller kolera-val när ursprungliga tanken är mycket närmare att "bara spela SLPs och driva dem hårt....".
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vad är den bästa källan att läsa om man vill lära sig mer om flaggor och bomber förresten?
 
Top