Hur skapar ni korta/kärnfulla NPC?

Jag gillar hur Fate ger sina rollfigurer

Jag har insett att jag har tagit enormt stort intryck av Fates koncept med … centralt koncept. Jag brukar sammanfatta vem en SLP är i en kort mening, gärna med en lite småironisk skruvning och både personlighet och yrke/funktion bör vara med. Det får också definiera vilka färdigheter som personen briljerar i (en idé hämtad ifrån Over the Edge). Normalt är inte dessa menade att läsas av spelarna utan bara spelledaren.

Några exempel ifrån två kampanjer som jag planerar:
  • Fältherre som inte glömmer detaljerna
  • Intrigerande politiker
  • Naturvetenskaplig forskare utan empati
  • Alkemist med huvudet bland stjärnorna
  • Dutch cultist leader and author of cheap romance novels
  • Mysterious, spooky little girl

När jag läste en novell av Lovecraft igår stötte jag på en otroligt vass beskrivning av 4 karaktärer som verkligen fick dem att få liv i mitt huvud.

Här är citatet: There was Etienne de Marigny himself—slim, dark, handsome, moustached, and still young. Aspinwall, representing the heirs, was white-haired, apoplectic-faced, side-whiskered, and portly. Phillips, the Providence mystic, was lean, grey, long-nosed, clean-shaven, and stoop-shouldered. The fourth man was non-committal in age—lean, and with a dark, bearded, singularly immobile face of very regular contour, bound with the turban of a high-caste Brahmin and having night-black, burning, almost irisless eyes which seemed to gaze out from a vast distance behind the features.

Måste säga att HPL imponerande mig här!

Back