Nekromanti Hur skapar man monster i EON

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag skulle vilja använda monster från Dungeons & Dragons till Eon. Inte för att monstrena är speciellt roliga, utan för att utbudet av monster till D&D är så himla stort, så det finns alltid någon som duger. Hur konverterar jag speltekniska data för monster till Eon?

Om en sådan konvertering inte är möjligt, hur går jag till väga steg för steg, för att skapa speltekniska värden för monster i största allmänhet. Finns det några referenser som jag kan jämföra med (utan att jag för den skull måste köpa monsterboken eller drakar)?

Vänliga hälsningar.
Henrik
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Har du regelboken kan du slå upp sista sidorna för att se några varelser och dess attribut. Gå på vikt, längd osv. Det blir lite "fingerkännsla" över det hela. Ett dubblet så stort monster borde ju ha minst dubbelt i styrka som en människa.
Lite flummigt svar, men alltid nått
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Ämnet har varit upp tidigare så jag länkar till den tråden .

Okej det är Drakar och Demoner och inte Dungeon and Dragons och jag skummade igenom tråden och vet inte hur mycket vettigt du kan få ut av det, även om det var Drakar och Demoner du spelade.

Gjorde ett försök iallafall
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag för min del är glad och nöjd med att Eon inte har monster runt varje vägkrok. Vill du spela spela med fler monster, spela D&D istället då.

Juh!

/Honken - kritisk
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,931
Vad är det där för ett idiotiskt svar? Ska han inte få spela Eon bara för att han vill ha fler monster att välja bland? Eller måste han överge en värld och ett spelsystem som han tycker om och istället lira Dungeons & Dragons?

Förklara dig eller håll käft i fortsättningen för den här tyen av inlägg hjälper varken trådstartaren eller någon annan.

- Vulf
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
"den här tyen av inlägg hjälper varken trådstartaren eller någon annan."

Och det gör inte den här typen heller. Faktiskt.
Meddela moderatorknappen ser ut såhär:
, och den bör användas när man vill påpeka liknande saker så att någon moderator kan ta hand om det. Ta det lugnt eller använd knappen i fortsättningen.

Vidare funderingar tas via PM.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,931
Men Yassilus, man måste väl ändå få svara på folks inlägg ibland och inte bara trycka på meddela moderatorknappen så fort man inte gillar något? Hur dumt Honkens inlägg än var så var det inte ett fall för vare sig trådlåsning eller tillsägelse eller moderatorinblandning över huvud taget.

- Vulf
 
G

Guest

Guest
Se på monster i "Monster i Mundana" (dvs. jämför storlek och naturliga vapen) och försök med sunt förnuft att skapa attribut och färdigheter för de nya monster du vill introducera.

Fördelen med att "skapa" nya monster är ju att du kan anpassa dem för dina spelares rollpersoner.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Om jag nu skulle vilja lägga in nya monster i mitt mundana, så tänker jag såhär: människor har 12 i alla atribut, och mitt monstrer är 3ggr så stark som en människa så då har den 36 i STY, och i monster i mundana boken finns det en lista på vad köttättares bett gör för skada och andra saker, för det är skilnad, sen använder man ju bara alla tabeller i boken, typ grundskada och förflytning. Eller så läggar jag bara i lite attribut, jag menar det är ju mitt monster i min värld, så jag bestämmer vad som gäller. samma för dig antagligen.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Ett tips är att utnyttja EONs spelsystem istället för att konvertera från Drakar och Demoner. Låt monstret vara tämligen unikt; en mutation från gud-vet-vad genom att det/den har vistats i för stark koncentration av filament av den ena eller den andra sorten.

Ge sedan monstret egenskap(er) knutna till den magiska aspekt det muterats från, inte nödvändigtvis magiska egenskaper, men det skulle väl inte heller skada. På så sätt kan man säkert få fram en mängd monster, kanske till och med en "trovärdig" story kring det (filamentkoncentrationer blir allt vanligare, "monster" dyker upp överallt - grattis äventyrare, nu kan det bli big money :gremgrin: ).

Grundegenskaperna är inte de viktigaste i detta läget, men du har fått förslag tidigare - yxa till med några värden men var noga med att ge monstret någon typ av svaghet, gärna något som spelarna kan få klura på.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Jämförelseobjekt.

Det finns två bra, officiella jämförelseobjekt upplagda här. Det är oftast inte intressant att ha alla värdena på en varelse så nöj dig med de viktigaste.
Jämför också med den hypotetiska medelmänniskan med 10 i alla grundvärden och den maximala extremmänniskan med 18 i aktuellt grundvärde.

Tänk på att djur och många moster har ett passivt värde i psyke (skrivs inom parantes) vilket innebär att de "bara" har instinkter. Det går inte heller att räkna att en varelse med 20 i tålighet tål dubbelt så mycket som en med 10. Värdena är mer mångfacetterade än så.

/Ceram, som passade på att ta det ganska grundligt...
 
Top