Hur skapa sammanhängande namnkultur?

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Hej!

Jag skulle vilja ha hjälp att komma på något system där man lätt kan skapa namn på personer och platser där det känns som att de är från samma kultur/språk.

Det jag brukar göra är att bestämma att i region X talar de låtsas-arabiska och sen hittar jag på namn som jag tycker låter arabisklingande. T ex. Il Hazid, Mosamahed, Jamili ban Hosseid, Al-Hadjik, etc.

Det tråkiga är ju att alla ganska snabbt fattar att det är fejk-arabiska, fejk-spanska eller nåt annat som jag kör med, vilket tar bort lite av känslan av främmande fantasivärld.

Jag skulle vilja ha tips på hur man kan skapa namn och få det att låta som om de kom från samma språk/region.

Kan man sätta några enkla grundregler att utgå ifrån när man skapar namnen?

Har ni några bra tips?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Ta ett mer främmande språk från vår värld och hitta en lämplig namnlista. Alla vet hur arabiska namn låter, men det är en annan sak med baskiska, urdu eller arameiska. Eller i alla fall att utgå ifrån, och sedan göra lämpliga modifikationer själv, typ byta någon bokstav eller några fonem mot alternativ, för att få något helt eget. Hur mycket jobb det blir beror förstås på hur långa listor du behöver. Jag har nyligen gjort något liknande till mitt vagt arabiska sword & sorcery-spel Haragada, där jag utgick från en lista på arabiska namn, valde ut ett antal som är mindre vanliga och modifierade dem lite. Samt använde namn på mesopotamiska kungar för demoner och djinner, samt gammalhebreiska namn för folk från näraliggande länder. Jag tror det blev rätt bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Som Dimfrost föreslår brukar jag försöka vända mig till lite mer "obskyra" språk (obskyra från mitt extremt västerländska perspektiv. Beroende på vems uppskattning man går på pratas swahili av fler människor än vad som finns i hela sverige...).

Ett annat trick som jag gärna använder mig av är att blanda två olika språk. Ibland ganska drastiskt olika. Jag har ingen direkt guide till hur man hittar två språk som funkar ihop, jag sitter bara på Google Translate och leker runt tills jag hittar något som verkar funka att kombinera.

Pröva att blanda gaeliska med arabiska, exempevis!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Behind the name har en randomisering där man markerar vilka språk man ska inkludera. Vi brukar klicka i en eller ett par olika för varje kultur i världen.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Generera ett språk i Vulgarlang, och klicka på ”Generate character/place names” en bunt gånger.

Problemet med en främmande namnkultur är dock att spelarna har en tendens att aldrig lära sig några namn, för de kan inte koppla dem till något de känner till. *Kastar sten i glashus*
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Hej!

Jag skulle vilja ha hjälp att komma på något system där man lätt kan skapa namn på personer och platser där det känns som att de är från samma kultur/språk.

Det jag brukar göra är att bestämma att i region X talar de låtsas-arabiska och sen hittar jag på namn som jag tycker låter arabisklingande. T ex. Il Hazid, Mosamahed, Jamili ban Hosseid, Al-Hadjik, etc.

Det tråkiga är ju att alla ganska snabbt fattar att det är fejk-arabiska, fejk-spanska eller nåt annat som jag kör med, vilket tar bort lite av känslan av främmande fantasivärld.

Jag skulle vilja ha tips på hur man kan skapa namn och få det att låta som om de kom från samma språk/region.

Kan man sätta några enkla grundregler att utgå ifrån när man skapar namnen?

Har ni några bra tips?
Själv använder jag den här för tillfället när jag skapar SLP till det Noir-projekt jag håller på med. Har även använt detsamma då vi spelar Neotech Edge. Riktigt bra om man vill blanda namn från olika kulturer.

Behind the Name Random Name Generator
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,518
När jag vill ha en namnkultur gör jag följande:

1: Ha en del i början av namnet som avgörs av social status, ålder, kast eller liknande. Tillexempel har jag en värld där folk med Kel i början av namnet är från krigarkastet, Cel är präster, Tal är hantverkare och så vidare. Det fick effekten av att när spelarna hörde ett namn hade de redan info, krigaren i full rustning med ett Cel framför namnet fick dem tex att gå ”Fuck, det måste vara en paladin, va?”.

2: Sista bokstaven i namnet avgörs av kön eller ålder eller art. Så sätt typ A eller E i slutet för kön eller Z, S eller T för typ av alv.

3: Avgör hur många bokstäver det ska vara mellan första delen och sista bokstaven. 3 till 7 eller 5 till 8 eller något. Låter det bra kam man ha det, det kommer fungera.

Klart!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har du en kung som heter al hadjik så kommer folk dra paralleller till arabisk kultur , heter hen toshita så kommer folk dra paralleller till Japan , heter hen gbeho så kommer folk dra paralleller till afrika , detta är ofrånkomligt.


Problemet som någon redan nämnt när man hittar på egna kulturer med en egen namnkultur som inte har någon förankring i vår värld är att det inte finns någon igenkänningsfaktor vilket gör att det blir svårare att ta till sig och komma ihåg namnen för spelarna , det är liksom lättare att ta till sig och minnas Muhammed el Hadjik än yxztoktop vp12#@*"++//
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,450
All namnkultur har förankring i vår värld. Frågan är bara hur djupt man gräver och hur hårt man skruvar. Varför döpa sin kung till (med all respekt) lite tråkiga och förutsägbara Al Hadjik när men istället kan kalla honom Meskiagnun eller Ishkibal (och de båda senare är faktiska historiska kungar).

Helst vill man vill ju döpa honom Apil-Sin, men då kommer MUA-allergikerna och klagar på ordvits... :/

(Börjar komma åt ordvitsallergins själva kärna här? Al Cappucino är för subtilt och realistiskt...)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
All namnkultur har förankring i vår värld. Frågan är bara hur djupt man gräver och hur hårt man skruvar. Varför döpa sin kung till (med all respekt) lite tråkiga och förutsägbara Al Hadjik när men istället kan kalla honom Meskiagnun eller Ishkibal (och de båda senare är faktiska historiska kungar).

Helst vill man vill ju döpa honom Apil-Sin, men då kommer MUA-allergikerna och klagar på ordvits... :/
Du skulle bara våga det skall inte existera nån kung Apil-Sin eller Bah-nahn eller nått annat buskis aktigt 😘
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,763
Location
Göteborg
Jag skrev ett verktyg för att skapa språk i Excel. Använde det för att skapa aliatriskan i Se och göra i Aliatra. Sätt upp en fonetisk grund, lägg på ljudförändringsregler, skapa regler för ortografi, och håll automatiskt koll på skapade ord. Det fungerar alldeles utmärkt för att generera plats- och personnamn. Speciellt är det bra för platsnamn eftersom du kan bygga in en grammatik.


Jag har också loggat lite hur jag använde excelarket för att skapa aliatriskan:

 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Tack för alla tipsen!
Kommer nog prova lite olika föreslagna metoder nästa gång jag ska skriva nåt och se vilka jag fastnar för :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,124
Location
Stockholm
Välj ett språk och sedan översätt djur, saker o liknande till det - ex. Björn, Orm, Ulv, Sten, Nässla, Bror, Syster - kanske med en beskrivande extra detalj (också översatt) - ex. Stor, Röd/e, Unge, Gamla, etc.

Använd djur o växt namn som passar för området.

Också, namn kulturer behöver inte alltid vara sammanhängande, bl.a. vi har i Sverige de här adelsfamiljerna:
- Bonde
- Stenbock
- de la Gardie
- Aminoff
- Macklean
- Stake
- Marsvin
- Odygd
- Slatte
- von Mentzer
- Montgomery

Och som förnamn så går flertalet djur typer, saker som Sten o Bror, lika bra som bibliska namn, likväl som hedniska och ingen skulle höja på ögonbrynen rörande kombinations namn eller finska namn.
 
Top