Nekromanti Hur ska rollformulären till DoD Expert se ut?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Nästa vecka ska jag göra färdigt originalen till D6E. Jag undrar hur ni som tänker köpa D6E vill att rollformulären ska se ut.

Vad har ni saknat på de formulär som finns?

Svara snabbt, snart är det försent.
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Jag har alldrig använt orginal formulären så jag har inegn aning av vad som finns på dom men jag kan skriva några saker som jag tycker är bra att ha.

Plats att rita bild.
Inte onödigt många kolumner för vapen. (gör hälre mycke plats för föremål)
Plats att skriva upp besvärjelser och böner.
Plats för färdigheter.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Enkelhet är nyckelordet. Dela in större delar i avdelningar. Vapen och strid bör komma ihop och synas att de är sin egna del. Beskrivnadet av personen samt grundegenskaper i egen avdelning osv.

Gör inte tappen att lägga i för mycket färg eller göra anteckningsrutorna färgade så att blyertsen inte syns så bra. Primärfunktion är att de ska vara praktiska. Andrahandsfunktion är att de ska vara vackra.
 

Donald Duck

Veteran
Joined
6 Nov 2002
Messages
2
Reglerna heter ju expert så det borde vara lite proffsigare än orginalet. Sedan tycker jag att en mänsklig profil borde vara med brevid skadekolumnerna för det är mycke snyggare att dekorera den än att ha en ruta där man kan rita ett porträtt. Och slutligen lite mer lull lull Första formuläret var ju så tråkigt med design så blir det suveränt
 

Efreet

Veteran
Joined
3 Nov 2002
Messages
29
Var ganska besviken på den förra så hoppas dom nya blir bättre. Lite tips så den blir precis som jag vill :gremwink: .

*En naken människa där man kan måla i kläder, hår och ansikte. Kanske också en ruta för ansiktet ensamt.
*Grundegenskaperna ska vara placerade vågrätt.
*Färdigheterna ska vara inskrivna(ifall ni skulle få plats med alla)
*Vapen och sköldar ska ta mindre plats än utrustning (med tanke på att man inte har alldelles för många vapen).
*En tom ruta för anteckningar etc.

Kan inte komma på någonting mer. Hoppas mina krav blir uppfyllda.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ett önskemål

Detta hjälper dig ju inte i "skapandet" men det vore väldigt bra om man kunde få med (eller åtminstonde köpa) lösa ex. av formuläret. Personligen så gillar jag nämligen inte när man antingen är tvungen att "bryta isär" boken, för att komma åt att kopiera, eller "klippa ut" det (hemska tanke!).

Förövrigt så vill jag minnas att Chronopias formulär var riktigt bra... ta dig en titt på dem så vet du på ett ungefär hur jag vill ha det.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Grundegenskaperna ska vara placerade vågrätt."

Menar du att man ska skriva alla grundegenskaper på rad???
Det blir väl opraktiskt? STY___SMI___SPI___ etc...

Eller?
 

Efreet

Veteran
Joined
3 Nov 2002
Messages
29
Nej, Mask

Det ska vara som i Chronopia. Fall du inte vet hur dom ser ut kan jag visa lite..

(STY)
( -----)
^^^^^^

Ser inte så bra ut men..
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Jo, Mask

Det ska vara som i Chronopia. Fall du inte vet hur dom ser ut kan jag visa lite..
(STY)
( -----)
^^^^^^


Inte för att jag vet hur det ser ut i Chronopia, men du ritade lodrätt nu och skrev vågrätt i ditt första inlägg.....
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
*En naken människa där man kan måla i kläder, hår och ansikte. Kanske också en ruta för ansiktet ensamt.
En sak att tänka på är ju att den ska kunna omvandlas till båda könen.

I övrigt så borde en ordentlig utrustningslista finnas. (Hmm, det kanske redan fanns...) Jag håller även med om att färdighetern bör skrivas i.

/Z - Har glömt hur det "gamla" ser ut
 
Joined
1 Dec 2000
Messages
29
Location
Uppsala
Första formuläret var ju så tråkigt med design så blir det suveränt

Hallå, de var ju mysigt bruna och stämningsfulla. Jag gillar dem. Tack och go'morron, detta var min åsikt.
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Jag tycker att färdigheterna skall vara med och lite ganska mycket plats att skriva ner utseende och personlighet (så att man har lite innan man skriver ner allt på annat papper).
Bra plats att rita bild på.
Ett bra ställe att skriva ner rv på de olika kroppsdelarna.


// Falköga - ser mycket här uppifrån
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
*En naken människa där man kan måla i kläder, hår och ansikte. Kanske också en ruta för ansiktet ensamt.
En sak att tänka på är ju att den ska kunna omvandlas till båda könen.
Ja, för att inte tala om alla raser. Kanske bäst att lämna rutan tom..? Fast jag håller med om att det skulle vara stiligt med en liten figur.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Platta och fyrkantiga!

Dessutom vill jag ha gott om plats att skriva på, det vill säga rejält tilltagna rader och gott om dem.

En logiskt välstrukturerad layout är viktig.

Om det behövs för att tillfredställa ovanstående, var inte rädd för att göra dem flersidiga.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Om det nu inte är för sent..

Till att börja med, så prioriterar jag lätt effektivitet framför utseende..

# Långa rader, dvs gott om utrymme att skriva på

# Expanderade möjligheter att skriva för de färdigheter som kan variera sinsemellan, som Hantverk, Språk, etc.

# Skippa plats för personlighet och dylikt helt, måste an ändå skriva på ett annat papper för att få plats med hela.

# En plats att anteckna vilka vapen man har lärt sig

# En mini-ruta för att skriva upp hur många FP/YN man får från respektive grundegenskap.

# Mindre rutor till grundegenskaperna

# En liten anteckning på varje färdighet om kostnaden skulle inte vara helt fel. Typ:
Rida [3/1]
Och kanske också en kryssa-i-ruta för yrkesfärdigheter. Typ:
Rida [] [3/1]

En liten snabb titt på mitt rollformulär som ligger på Sverok's scenariobank kanske skulle vara något.. Under namnet Robert Kurki..
 
Top