Nekromanti Hur ska man tackla fuskarna?

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Jag har stött på ett problem..
I min spelargrupp har vi upptäckt att folk gillar att fuska...
Det kan vara allt från att låtsas klara färdighetsslag och chockslag
till att Chcokhöja färdigheter som tex. stridsvana och vapenfärdigheter...

Har någon annan stött på fuskare?
Hur har ni tacklat den situationen?
Hjälp mig så vi får stopp på eländet..

Vi har funderat på att konfrontera personen/personerna men vill inte skapa inbördes konflikter som skulle kunna urarta rejält och att helt enkelt se till så SL dräper deras RP är väll inte helt klockrent kanske?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Första intryck: Va?

Hur fuskar man? Slår ni inte tärningar öppet? Vet SL inte vad ni har i era färdigheter?

Jag förstår helt enkelt inte. Det borde vara uppenbart när det händer att någon ljuger, och då kan man stoppa det omedelbart.

Annars...varför vill fuskarna spela?
Om man övervinner alla hinder automagiskt så är det väl inte spännande?
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Jag har inte en aning om varför fuskarna vill spela???
En SL har inte koll på alla spelares fv:n i alla färdigheter.
Om man spelar ungefär 6 spelare och en SL blir det ibland svårt
att se vad alla slår och vi brukade lita på alla i gruppen tills vi upptäckte detta...
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Jag har inga problem med det för min förra spelgrupp var så extremt trögfattade att jag inte lyckades få dom att förstå vad dom ska slå och mot vad så jag fick slå allas slag (Jag = spelledare) nu efter ett år ungefär så har dom börjat förstå ob-systemet (tar ca 2 minuter för en vanlig person att lära sig) men dom vet fortfarande inte vad effekt är och dom förstår inte heller när dom har lyckats med ett färdighetsslag. Tillbaka till ämnet... Om jag skulle vara i dina kläder så skulle jag:
1. Överväga att slå alla slag själv.
2. Sätt dig ner med spelgruppen och fråga dom vad som är så kul med att fuska.
3. straffa dom varje gång dom fuskar (Någon gång måste dom lära sig... Det gjorde till och med min spelgrupp när jag gjorde så, men det gällde i och för sig dåligt rollspel)

För övrigt så håller jag helt med regelslaktaren... vad är så kul med att fuska? Det är ju utmaningen som är det roliga!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det kan vara allt från att låtsas klara färdighetsslag och chockslag
till att Chcokhöja färdigheter som tex. stridsvana och vapenfärdigheter...
Ha karatärerna liggande på bordet så du har koll på dem, notera deras viktiga värden så du har koll på dem !

Enkalste är nog att säga till på slarpen när det gäller fusk & sådant. Det är nog den enklaste, fast ändå det svåraste att göra..
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Du......

Fråga precis som regelslaktarn sa: Varför är det så kul att fuska? det är väl utmaningen som är kul med rollspel?
Men allvarligt, när jag möter folk på det här forumet så är de flesta nog runt 18-30 år....
Nu räknar jag med att du också tillhör den åldersgruppen, och om du gör det har jag svårt o tro att du spelar med 10åringar. :gremooo:
I deras ålder så är det nog ganska förklarligt att de fuskar, men om de är runt 18 - 30 så är de ju rena patetiska små offer. I den åldern borde man väl ha förståt att spel inte är dödsfarligt att förlora....eller?


Också tre zeplinare och en temugg :gremsmirk: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: och en :tekopp:
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
De tips jag kan ge dig är väl att då kanske slå tärningarna själv som SL, dessutom måste ni väl ha ett litet hum om vad era spelares rollpersoner har för värden.
Chockslag och dödsslag är sådant som spelledaren bör slå tycker jag och min grupp till exempel.

men kan också avsluta med de som de andra sagt, vad är det för kul med att fuska? men tyvärr finns det powergamers som verkar tycka att de är skoj att ha den "biffigaste" rollpersonen och tycker att de är skoj att vinna alla stridser och klara alla hinder.

Sen är de väl bara att snacka igenom det hela inom gruppen?
de är de tips som jag kan ge
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
De jag spelar med är runt 18-23 år och det finns bara ett mycket litet antal som fuskar.
De fuskar inte öppet utan bara så de själva ser...
(Tror dem iaf)
Jag ser inget kul med att fuska, har aldrig gjort och kommer aldrig göra...
Dessa powergamers är jobbiga men tack för tipsen..
nu vet jag nog vad jag ska göra..
kul att ni skriver
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,562
Location
Helsingborg
Med hockeyskydd?

"Har någon annan stött på fuskare?"
Inte frivilliga fuskare i alla fall.. Det finns spelare som har råkat förstå någonting fel.. Oftast så brukar jag ignorera det, om det inte är något större fel.. När jag först spelade rollspel så var det med äldre killar så tanken på att fuska har nog aldrig kommit på tanken.. De lärde mig rätt bra.. När jag väl fick en egen spelgrupp där alla var runt min egen ålder (runt 14-16) var vi stenhårda på att ingen skulle fuska, för det var en självklarhet att ingen skulle göra.. Nu för tiden så har jag släppt den kollen och låter spelarna fuska om de så vill.. Det är inte så noga.. Vi spelar ändå för interaktionen, inte för prestationen..

"Hur har ni tacklat den situationen?"
Enskilda bestraffningar hade vi när vi var unga.. Vi var mer prestationsinriktade då..

Det som är skämmigast är ändå när man blir utpekad inför de andra.. Gör så mot spelaren när du inser att han har fuskat och utdela någon form av kollektivt straff över spelarna.. Alltså något logiskt i spelvärlden som händer som påverkar rollpersonerna negativt.. Jag menar inte att en blixt kommer ner från klar himmel, utan att kanske rollpersernas fiender får förstärkning om spelaren fuskat med färdighetsvärdet.. Jag skulle nog välja straff beroende på hur fusket ser ut..

Jag tycker fuskandet ändå slår tillbaka förr eller senare.. Att fuska med värden gör att jag bara slänger in svårare hinder.. Det blir ingen skillnad för spelaren som fuskade, men väl för de andra spelarna..

"...men vill inte skapa inbördes konflikter som skulle kunna urarta rejält..."
Det är det enda rätta, enligt mig.. Då skärper sig spelaren en gång för alla (och det snabbt) om denne känner press från flera personer..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som låter spelarna få göra gubbar ensamma om de så vill

<CENTER>[color:"green"]“För det kan hända bland de stridigheter som sker inbördes mellan klanerna.”</center>
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Säg åt dom att sluta! Låt dom inte ha pennor/suddi.
Och om de whinar, klipp till dom!
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Våran SL slår alla slag, eftersom han alltid ska kunna manipulara slagen. När det kommer till töntigt många slag, som typ magi, så kan det hända att spelarna får slå men bara under SLs vakande ögon!
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Jag har stött på ett problem..
I min spelargrupp har vi upptäckt att folk gillar att fuska...
Det kan vara allt från att låtsas klara färdighetsslag och chockslag
till att Chcokhöja färdigheter som tex. stridsvana och vapenfärdigheter...

Har någon annan stött på fuskare?
Nej. Inte då jag är Sl
Hur har ni tacklat den situationen?
Hur jag skulle göra om jag var sl är då atninge att skriva av de färdigheter jag vet de kommer att använda mest. Slå ALLA deras slag.
Hjälp mig så vi får stopp på eländet..
Det enda tips jag har att ge är att du som Sl har alla karakträsblad mellan spelmötena. Att du som Sl slår alla slag. Det borde hjälpa.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
I många rollspel rekommenderas att man ska utesluta personen i fråga. Detta är helt fel, iaf om man umgås med personen annars också. Snacka , påpeka osv. Jag kan nog inte komma med något som redan sagts i denna tråden. Dock vill jag ge en varning: Mata INTE kobolderna! Om de fuskar eller liknande, straffa dem INTE med svårare motstånd, börja inte leta efter Monster & Varelser/Monster i Mundana. Det är precis det de ofta vill! Våld, våld och åter våld! Visa sin manlighet! Det bästa straffet är att inte göra ett skit åt saken! Låt dem helt enkelt få mycket mindre utrymme än de regelföljande spelarna. Det var allt jag hade att säga för den här gången.
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Hej!

Kan inte för min vildaste fantasi förstå varför någon skulle vilja fuska när man spelar rollspel….

Det är ju inte precis som om det är en tävling. Alla som jag känner som spelar rollspel spelar för en upplevelse. Sen om upplevelsen baserar sig på spänning makt eller annat det spelar ju ingen roll.

Vad är et för mening att kämpa för att bli mäktig o man fuskar? Då förlora man ju spänningsmomentet.

Vad jag skulle ha gjort om jag mot all förmodan skulle ha upptäcka att någon av mina spelare fuskat, hade det varit att sätta mig ner och ta en diskussion med denne i enrum och förfråga mig lite om varför han/hon spelar rollspel och försöka ta reda på vad motivet till fusket .

Jag skulle kunna misstänka att det troligaste motivet till fusk i våran spelgrupp där jag spelar hade varigt inre tävlan i gruppen och mellan spelarna sinsemellan.

Skulle detta va fallet vore det klokt att ta ett ordentligt samtal med hela gruppen om att det faktiskt inte är en tävling.

Ha det bra alla!
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Om folk tycker att det är kul att fuska i rollspel känns det som att de har missat poängen lite. Säg till dem att man spelar för att ha kul inte för att bli en überkobold. Men om de tycker det är kul att vara überkobolder så skulle jag föreslå att ge dem en överdos i att vara bäst. Låt dem vara hur bra som helst och lyckas med allt de gör i ett äventyr. Slå inte ens några tärningar. Få se om de tycker det är lika kul då. Om de tycker det, fortsätt tills de inte tycker det. Jag lovar att de kommer tröttna. Eller säg till dem att alla andra har tråkigt när de fuskar och släng ut dem ur gruppen ett tag. Låt dem som tycker det är kul med jättebra gubbar spela i en grupp och låt de andra spela i en annan. Några förslag bara.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Första frågan att ställa sig är varför spelaren i fråga fuskar. Beror det på en inbördes tävlan inom gruppen? Är prestationerna rörande färdighetsvärden centrala? Vill spelaren ha en mäktig karaktär? Många av de har sakerna kan lösas på annat sätt än genom fusk. Ge någon möjlighet att spelaren får välja nåt bakgrundsslag som ger karaktären den önskade egenskapen. I det fallet förstår jag nästan att man kan fuska, jag håller på att arbetar fram ett alternativ till bakgrundstabellerna i Eon, vilka jag inte gillar.

Att straffa rollpersonen genom att döda den eller liknande tror jag inte alls fungerar, då kommer bara ett större behov av en ännu mäktigare. Inte heller fungerar det att "stänga ut" karaktären ur gruppen (genom att göra den tråkigt till äventyret), samma sak som nyss händer då lätt. Försök istället att få spelaren att göra en karaktär den inte fuskar med, till en intressant karaktär.

Sen behöver man prata inom gruppen. Det beror lite på vad det är för spelare, hur illa han tar saker etc. Ett alternativ är att högt ta upp i gruppena att nån fuskar, vilket är lätt att se och om det fortsätter måste åtgärder vidtas. Du nämner inga namn men personen känner sig lagom träffad. Säg att du kräver öppna slag om det fortsätter. En annan faktor kan nog vara hur gruppen är inställd till fusk. Är det ganska okej, eller blir alla väldigt irriterade av det? Attityden i gruppen mot fusk är kanske värd att prata om.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
flera olika sätt.

1 slå ALLA slagen själv.
2 låt formulären vara på borden.
3 Slå förbättrings slagen själv.

4 Ha tålamod och var kreativ spelled äventyr som är mindre slå och hugg och mer av intektuela problem. Där spelarna måste använda sin egen IQ till att lösa problem...

5 Undra varför dom uppträder som en 12 åring... OM de är 12 år eller under så kommer de nog växa ifrån det...
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
men ärligt talat hur fuskar man? sl slår ju alla tärningslag för att man inte kan fuska! HA DET BRA!!!
I många grupper så får spelaren själv slå sina egna slag och sl slår alla slps slag. Det går så mycket fortare då.
 
Top