Nekromanti Hur ska man rollspela?

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
ja...
alla har väl olika sätt att spela sina karaktärer jag har mitt och tänker inte byte men det känns som om jag inte vad ska man säga passar ihop med en i min spelgrupp... kan någon säga mig hur man ska rollspela med en som (iaf i mina ögon) inte gör det?

Jag är gud
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hur rollspelar du då?

Berätta nu för Farbor Doktorn.


/Arvid für alle!<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2000-10-17 18:56.</EM></FONT></P>
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Hur rollspelar du då?

Jag tror jag rollspelar rätt bra...*ler*
Jag är en Adasisk Schaman som för det första ersätter en karaktär i kampanjen (som tyvär dog, väldigt sorgligt) och för det andra fick både xtra stark och xtra tålig så 16 i styrka och 20 i tålighet (med andra ord normalt sätt behöver han inte ta skit iaf)
Nu åter till mitt sätt att spela:
Jag spelar han som en lite kontroversiell Schaman (kanske jag vet inte hur ni spelar) han super (för att komma i Trans och för andra ändamål också) han har inga problem med att ta saker (8 i heder erbjuder en hel del möjligheter)
och han är väl rätt uppkäftig, fast på ett skämtsamt sätt.
Nu till mitt problem En i gruppen är en Trukh han spelat med rätt länge och som har dels ett armband som gör att han gör ob5t6 i grund kross skada och ett par boots som ger han oöndlig uthålighet (med andra ord omöjlig att springa ifrån)
Allt började när min rollperson skulle komma in i äventyret jag såg dom komma ridande och kännde ett tvång inom mig att följa med dom. Så jag tog min rid häst och min packhäst och red ut i vägen för att stanna in dom. Fattar Trukhen detta? Nej... JAG RIDER BARA PÅ!!!!!(hans ord inte mina) våra hästar stegras och han ser allt som mitt fel... Det jag tycker är tråkigt utav han är: Han vet att Adasiern är min nya rollperson därför kan han faktist stanna.
Sen igår var det en sak till vi sitter fängslade i en Jargisk fängelsehåla och jag och en vän till mig (en annan RP) tycker vi ska fly, vi har inte gjort något och dom har ingen anledning att fånga ta oss (och sen vet vi att en viss Benjin Brill (en super skurk) sågs precis innan vi tillfångatogs)) så det måste vara en set up. Tycker Trukhen vi ska fly? Nej han (spelarens åsikter här) har mycket att förlora på det...(Hans rollperson hatar förövrigt Jargiska Kejsardömmet), Så jg och kompisen gjorde honom arg så att han skulle slå in dörren (vilket han mycket väl skulle kunna) Men nej han ska bara slå oss så han krossar näsan och bryter nyckel benet på min kompis. Vad skulle man göra nu? naturligtvis försöka döda han men (av rätt förståerliga skäl iofs) vi får inte det för våran SL...
Jag ser det som om han inte spelar en bra Trukh utan spelar som om han visste allt som spelaren visste... eller ja jag är rätt irriterad iaf
*tackar för att ni får agera mina psykologer*

Jag är gud
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: Hur rollspelar du då?

Förstår att det kan vara ganska frustrerande. Men se det ur hans synvinkel också. Han kommer ridande på en väg och helt plötsligt kliver en främmande människa ut på vägen! Vad hade du gjort i den situationen?

Det är alltid besvärligt att stoppa in nya karaktärer i ett gäng som hållit på att spela ett tag. Det enklaste är väl att konfrontera honom och säga som du tycker att det är och sedan, inte att förglömma, lyssna på hur hans sida av berättelsen låter. Det kan helt enkelt vara så att ni missförstått varandra. Men ta det på en diplomatisk nivå.

/boddi
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Hur rollspelar du då?

"Förstår att det kan vara ganska frustrerande. Men se det ur hans synvinkel också. Han kommer ridande på en väg och helt plötsligt kliver en främmande människa ut på vägen! Vad hade du gjort i den situationen?"

-Jag hade nog stannat men jag är ju en relativy fredlig männsika och inte en Trukh, MEN hade jag vetat iförväg att han skulle med mig en lång tid (förhoppningsvis iaf) så hade jag väl t.o.m. om jag varit en Trukh stannat mest för att göra det lättare för SL

"Det är alltid besvärligt att stoppa in nya karaktärer i ett gäng som hållit på att spela ett tag. Det enklaste är väl att konfrontera honom och säga som du tycker att det är och sedan, inte att förglömma, lyssna på hur hans sida av berättelsen låter. Det kan helt enkelt vara så att ni missförstått varandra. Men ta det på en diplomatisk nivå."

1. Han kan inte lyssna
2. Han kan inte prata
kontenta av detta: Diplomati går inte



Jag är gud
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: Hur rollspelar du då?

Det finns väl bara en lösning då. Prata med spelledaren. Berätta att du har ett problem med en i gruppen. Sätt er ner och lös det.

/boddi
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Hur rollspelar du då?

Tja vad säger man...

Jag tycker egentligen att konfilkter inom spelargruppen kan vara ganska roliga, så länge de är en vettig följd av rollpersonernas personligheter och beteenden. grundproblemet ligger alltså i

1. Din medspelares sätt att spela. Om man ska spela ihop som grupp, är det bara underligt att man har en motsträvig antisocial rollperson. Hur fan skulle en sådan person ha kunnat äventyra tillsammans med flera andra människor under flera veckors, månaders och kanske års tid?

2. Din spelledare. Jajamensan, det tycker jag faktiskt. Om nu spelledaren sitter i den situationen att vissa av hans spelare har den sortens rollperson som beskrevs i 1. (Varför han tillåter dem från början är ett under), måste han också spelleda därefter. Om en stor trukh (medäventyrare eller ej) gör lös på ens vän och misshandlar denne gul och blå, är det väl en ganska naturlig reaktion att anfalla tillbaka. men tillåter din SL det? nej! Varför inte, egentligen. Ni är ju inte vänner längre. Din rollpersons attack är en ganska naturlig följd av vad som sker. SL borde tillåta den (alternativt stoppa den på ett rollspelarsätt, som att fängelsevakterna kommer och förflyttar er till olika celler), och efteråt ta itu med de bakomlighgande problemen som tillät att situationen uppstod. Själv har jag absolut inget emot sådana situationer, och det är möjligt att flera av dina medspelare inte heller har det. Ifall SL gör det eller inte vet jag inte, men hur det än ligger till så agerar han konstigt. OM han inte har något emot det, så bör han kunna stå för de naturliga följderna av sitt spelledarskap.

Slutsats: Byt spelgrupp, byt spelare, övertala SL om att sparka spelaren som är orsaken till din irritation eller gör dig av med SL, spelare eller båda två.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Håller med.

Håller med om att det inte är ditt ansvar men fullt så drastisk behöver man väl inte vara?

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Hur rollspelar du då?

Det verkar som att problemet inte ligger i att du rollspelar fel, det är helt enkelt så att din vän Trukh-spelaren är ett rent pucko. Snacka med SL och om inte det går byt grupp.

/Jon
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Re: Hur rollspelar du då?

Jag tycker det här verkar lite schizzo, för du skriver: <I>MEN hade jag vetat iförväg att han skulle med mig en lång tid (förhoppningsvis iaf) så hade jag väl t.o.m. om jag varit en Trukh stannat mest för att göra det lättare för SL</I>

...men i första inlägget skrev du <I>Jag ser det som om han inte spelar en bra Trukh utan spelar som om han visste allt som spelaren visste... </I>

Att ex. låta sin rp stanna sin häst bara för att man vet att den där mystiske ryttaren i fjärran är en ny rp är väl att agera utifrån vad spelaren vet?

Själva misstänksamheten från trukh-spelarens håll tycker jag bara är bra rollspelande men om han gjorde det bara för att jävvlas är en annan sak. Jag känner inte honom och jag vet inte vad som gäller.
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Hur rollspelar du då?

jo det kan ju låta lite konstigt (och gör det också nu när jag läser det)
Jag tycker det är som så här: Spelaren är inte så smart irl (men dock en bra kompis så man ska inte säga för mycket dumt om han), han ser det som om han är en väldit smart kille och därför får leda oss (detta är killen som ska hoppa runt i en gång som kanske är 1.80 hög när han är en 2.30 trukh...) av relativt naturliga skäl vill jag inte att lyssna på så mycket han säger...
och han spelaren har spelat relativt länge med sin RP och vill inte förlora honom (väldigt naturligt kanske) medans jag anser att hans RP inte ser på det på samma sätt... Han sitter fången i en fängelse håla i Jargien och ja är väldigt hatisk mot kejsardömmet, men vill inte fly...jag ser det som om spelaren inte känner det rollpersonen borde känna...men jag vet inte
som en lite kul grej så här kan jag ju säga att efter ett förhör som han var i har HAN kommit på att vi måste fly, vi som ville det från början har inget att säga till om nu...

Jag är gud
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Hur rollspelar du då?

0. Visst är det kul med konflikter men när det går till överdrift (som det ofta gör tyvär) så är det inte kul att få slåss mot en Trukh som tål allt vi kan ge (när vi inte får slåss med vapen).

1. Detta är precis vad jag tycker visst är det kanske att spela sin RP men att "över spela" han är inte bra tycker jag man kan faktist göra det lättare för SL

2. Anledningen till det är att han inte vill att vi ska döda varandra och för att han vet att eftersom jag är schaman skulle jag ta över Trukhens kropp om han nu döda mig... (en liten lustig grej jag tänkte göra (inte så seriöst kanske) jag skulle tränga ut Trukhens ande och låta min fetisch ande besitta kroppen och sedan tvinga in Trukhens ande i min fetisch...*ler diaboliskt*)
sen vet jag inte eftersom spelaren till Trukhen inte är så smart behöver nån som hjälper han i disskussioner (man kan ett tydligt exempel: Jag och en vän var Cerifalier utsända från Caseion för att skapa en cerifalisk koloni i Consaber så vi satt i en disskussion med en baron (en RP) och en Trukh (gissa...) och Baronens rådsman(SLP). Vi fick både Baronen och Trukhen att låta oss ta in 50 cerifaliska vapenmästre i baronens egna vakt stryka... men eftersom rådsmannen hjälpte dom att fatta att det inte var så bra så fick vi inte det men om inte han fanns så skulle väl Consaber vara en cerifalisk koloni nu...så smarta är dom 2...)
Jag vill inte klaga på min SL för han kan inte göra så mycket vi har alla spelat rätt länge tillsammmans nu och jag var den 3 sista in (dom 2 senaste är 2 utav mina kompisar) och jag är vad ska man säga ändå rätt ny... eller ja...

Jag är gud
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Du borde spelleda.

I min grupp så byter vi jämnt SL. (Eller ja.. Det är jag och två till som är SL. Mest jag.) Du verkar vara den bäste för SL.

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Du borde spelleda.

Nej det tycker jag inte att jag är men visst har jag inget emot att vara SL det kan vara kul också

Jag är gud
 
Top