Nekromanti Hur ska man lyckas med att påverka de andra?

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag satt och funderade på en grej hur påverkar man egentligen resten av spelgruppen, hur får man spelledaren och de andra spelarna att bete sig som man själv vill? Hur gör man best att under det faktiska spel mötet för att knuffa spelet i en viss riktning, dra ner på offadet, se till att de andra lyssnar på ens planer och beter sig som man själv vill, och hur manipulerar man spelledaren att lägga upp den typen av händelser och scenarion man tycker är roliga?

Ett ganska uppenbart svar är helt klart att helt enkelt be om sakerna rätt ut, och detta är helt klart en taktik som inte är att underskatta, Dock så är det knappast något som passar för allt och i alla situationer.

Vill man till exempel att två karaktärer inom spelgruppen ska konfrontera varandra så är det ganska kontra produktivt at off säga ”Hej, ska vi bråka” till exempel.

Utan det jag vill ha tips på är hur man på bästa sätt indirekt påverkar spelgruppen att bete och göra som man vill, eller mer krasst utryck hur manipulerar man skiten ur alla andra?

Att försöka köra och manipulera och påverka endast karaktärerna In ha jag märkt oftast funkar ganska dåligt i bordsrollspel (men brukar gå fenomenalt på lajv). Dels på rund av att det oftast finns ganska stora tendenser till meta spel, spelarens karaktär går inte på lögnen för att spelaren vet att det är en lögn dels för att vid bordsrollspel är både karaktärer och spelar väldigt individualistiska och har svårt att ta råd eller låta sig styras av någon annan. Har de lust att kasta en sten på draken kommer det göra det oavsett vad resten av gruppen tycker osv. osv.
Så jag har insett att hittills i det spelgrupper jag varit med i har det här med att enbart manipulera folk in varit ganska ineffektivt-

Så hur skall man göra egentligen, skall man baka kakor att muta dem med till att vara snällare? Eller hjälper det att hota SL med stryk? Eller ska man ta med en cd skiva med subilmala medellanden mellan låtarna och spela under spelmötena i hopp om att det ska få de andra spelarna att inse att planering är bra och rusa rakt in i strider är dåligt?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
I bordsrollspel fungerar det ju mycket annorlunda än i lajv, eftersom såväl tidsramar som handlingsfrihet och gestaltning är annorlunda. Jag tror att metaspelande är oundvikligt, eftersom det märks tydligt på en person vad denne vill då man spelar rollspel. Till skillnad från i lajv, där många handlingar är sådant man enbart gör av nödvändighet under lajvet, har varje beskriven handling i bordsrollspel ett syfte. Om jag specifikt nämner att min rollperson gör något tänker folk att det måste finnas en anledning till att jag beskriver det, då bordsrollspelen är mycket mer ekonomiska i fråga om uttrycksmedel än lajven.

Huvudsaken är lyhördhet. Då jag spelar bordsrollspel märker jag tydligt vilka spelare som är på "samma våglängd" och därmed öppna för att rollpersonerna manipulerar varandra åt endera hållet. Jag undviker att manipulera rollpersoner då jag vet att spelaren inte är öppen för det hela, då det faktiskt inte tillför varken berättelsen eller spelarna något. Att verkligen manipulera de andra spelarna off är ju egentligen rätt obehagligt, men det är väl något vi alla gör i större eller mindre utsträckning. Det är helt enkelt en del av den sociala samvaron kring spelet. Om man vill påverka spelledaren, som du skriver, är väl detta det enda sätt man kan göra det på, det finns ju inte direkt något sätt att göra det inom spelets ramar. Om du menar att manipulera spelledarpersoner krävs det ju samma sak -- att spelledaren är med på noterna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Detta är något som man har nytta av i livet

När jag pluggade argumentationsteknik så fick jag något bekräftat som jag upptäckt på egen hand.. Nämligen att den bästa diskussionen är den som båda går ur vinnande.. Så länge den andra sidan anser sig vara nöjd så kan du mångla ut vad som helst..

Ett bra sätt att göra det är att först inta den andres argument och sedan föra fram sina egna argument som om de var baserade på den förste talaren.. Alltså föra helt samstämmiga åsikter först och sedan vika av och vinkla och framföra dina egna argument.. Den andre tycker för du är vettig (eftersom du säger så många vettiga saker - egentligen dennes egna åsikter) och tar därför lättare till sig det nya (dina åsikter) som du säger..

Ett annat sätt är att du sätter dig i en position som verkar mycket lägre.. Den andre får själförtroende mot dig och sänker sitt försvar.. Men sedan slår du hårt ur underläge, stjälper den andre och vinner på knock.. Filmen The usual suspects för fram detta manipuleringssätt på rätt sätt..

Du kan även smussla små bitar framför andra och de ser inte vad du har gjort förrän du byggt ihop allt och de ser helheten.. Jag har väl inga bra exempel men att dra i trådar bakom någon annans rygg är något som tas fram på ett ypperligt sätt i teveserien Profit.. Detta kan du använda mot din spelledare exempelvis.. Du kan göra en hel del förberedelse som var för sig verkar harmlösa men sedan presenterar du allt och kan ändra äventyret i en helt annan riktning.. Jag har gjort detta några gånger och är spelledaren med på det så funkar allting.. Om spelledaren däremot är dålig på att ställa om sig så blir allting totalt fetmisslyckat.. Vissa vill ju förebereda sig medan andra kan improvisera..

Jag skriver det hela lite allmänt för det skiljer sig från gång till gång.. Liksom, bara för att ni läst det här så kan ni inte springa ut och tänka "Aha, nu jäklar ska jag överrumpla denna person".. Det kräver (som så mycket annat) erfarenhet att kunna manipulera människor på dessa sätt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som egentligen har rätt mycket att säga om ämnet "manipulera andra" men det är så ostrukturerat, så han vill inte säga något mer om ämnet
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag menade manipulera, även om ordet har ett par negativa klanger, i betydelsen indirekt påverka. Sneglar jag på någons godis skål för att visa att jag också är sugen på godis och där med får den andra att bjuda mig har jag maipulerat denna.

Så länge jag inte dirket ualar en önskan (vilket för övrigt är innefektivti många fall, det funkar inte att säga jag vill att ni också skall tycka att det här typen av spelande är kul utan det är något man måste smyga på männikor) utan ostället indirekt får folk att tycka och vilja göra som jag så är det att jag istället manipulerar den andra. och det behöver inte vara något obehagligt eller negativt.

Om jag vill att förändra att alla i gruppen surar och egospelar och skiter i alla andra karatärer så måste jag påverka spelarnas lone-broading-hero ideal osv dvs manipulera de andra spelarna till en bättre samanhållning mellan karatärerna och därmed kanske också mer intressant spel.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Varför fråga här?

Nä, nu motiverade jag varför, inte hur. Jag vill ha reda på vilket godis det är effektivast att muta folk med osv.
 

Suvarin

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
38
Location
Norrköping
Intressant frågeställning. Om jag har hajat rätt så ställer du två frågor här:

1) Hur får man gruppen att leva sig in i spelet istället för att prata strunt?

Det fanns en trevlig artikel i förra numret av Fenix om kroppspråk och mimik. En av rekommendationerna var att spelledaren skulle använda ett allvarligt pokeransikte för att få spelarna att behålla fokus.

Jag tror det kan fungera både för spelare och spelledare. Men det räcker inte att vara allvarlig. "Be the ball" som Freddie Prinze Junior säger i She's All That. Prata genom din karaktär eller dina spelledarpersoner. Säg inte "Jag frågar honom om vägen", säg "Gamle man, var finner vi den Halte Galten?". Tilltala den övriga gruppen med deras karaktärers namn. Det finns magi i namn.

2. Hur får man dem att göra det man vill?

Här gäller det att tassa fram försiktigt, särskilt som spelledare. Spelaren vill ha full kontroll över sin karaktär. Spelledaren tål oftast att bli manipulerad, men den övriga gruppen kan tycka illa om att så sker.

Som spelledare har man bra kort på hand för att manipulera spelarna. Den bästa angreppsvinkeln - som spelarna också kommer att acceptera - är att använda spelledarpersoner för att spela på karaktärernas etik och moral, deras styrkor och svagheter. Hur reagerar riddaren som svurit på att inte kröka ett hår på ett kvinnohuvud när de mer pragmatiska medlemmarna i sällskapet vill hänga en giftmörderska? Vad säger jägaren som levt sitt liv i skogarna när kamraterna vill dräpa en best bara för sin egen ära?

För att påverka spelledaren finns det ett bombsäkert knep: Visa vad du tycker om! I en ofokuserad spelgrupp kommer spelledaren ta emot minsta tecken på engagemang med öppna armar. När ni spelar på ett sätt du gillar eller intrigen rör sig mot ett håll som intresserar dig ska du reagera. Sätt dig upp i stolen. Ta ögonkontakt med spelledaren eller med de spelare som driver på utvecklingen. Se till att ha dina händer synliga. Luta dig framåt när du talar.

När det gäller att argumentera för sin sak mer direkt tycker jag Han är inne på ett intressant spår längre ner i tråden, så jag skriver inte mer om det.

- Suvarin
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
dra ner på offadet, se till att de andra lyssnar på ens planer och beter sig som man själv vill
Som jag ser det bör du inte direkt få spelarna att spela rollspel på ditt sätt. Istället borde man kanske koncentrera sig på att få spelarna att inse att det finns fördelar med att spela på ett annat sätt. Ingen retorik eller list i världen kan få folk att ända sig om de inte vinner på det (eller iaf inte förlorar på det). Det enklaste sättet att betona fördelarna med din spelstil borde vara att visa exempel. Mycket mer har jag inte att bidra med här. Om de övriga inte vill spela på samma sätt som du vill så räcker det inte med lite list...


och hur manipulerar man spelledaren att lägga upp den typen av händelser och scenarion man tycker är roliga?
Även här är det ungefär samma princip som gäller, du måste få SL att se fördelarna med att spela på ditt sätt. Jag kommer på två olika metoder.

Du kan försöka leda in scenariot på en väg du själv valt genom att ta olika initiativ. Detta fungerar bäst om SL är flexibel och vågar improvisera istället för att hålla fast vi det planerade händelseförloppet. Då SL ser att du är ivirig och vill få något uträttat, och därför kommer han/hon förhoppningsvis att försöka skapa liknande situationer fler gånger.

Den andra metoden är att visa uppskattning alltid då du hittar något du gillar i scenraiot. Även detta borde med tiden leda till att SL inser att vissa sorters äventyr ger bra med beröm, och sådant uppskattas alltid.
 
Top