Hur ska man hantera sitt överintresse för historia (o.dyl) utan att framstå som en besserwisser-kuf?

Fråga ett par vänner, och begär ärliga svar, om de tycker att du ofta tar över eller bryter in i samtal på ett sätt som kan uppfattas burdust eller påträngande.
Det här är nog det bästa rådet hittills. Och det ligger något i det Vitulv säger, att du redan är en bit på vägen genom att ställa frågan. Vi är ofta väldigt omedvetna om hur vi uppfattas av andra, vår bild av oss själva ligger sällan i linje med andras bild av oss själva. Att då ödmjukt fråga sig själv eller andra om ens sämre sidor, visar redan en person som utvecklas, växer och förmodligen är mindre problematisk än vad den själv tror.

Fråga ett par vänner, och begär ärliga svar, om de tycker att du ofta tar över eller bryter in i samtal på ett sätt som kan uppfattas burdust eller påträngande.

Du får flera bortviftande svar och putslustigheter i den här tråden, men jag förutsätter att din fråga är allvarligt menad. Det finns tyvärr en del personer (särskilt vanligt inom vår hobby) som har den personligheten du oroar dig för att själv ha, och sådana är verkligen inte roliga att ha att göra med. Att du ens ställer frågan tyder på att du inte är odräglig, men jag tycker ändå det är värt att kolla med dina vänner och bekanta.
Typ detta, om man ska vara allvarlig. Att du alls frågar talar för att ditt problem inte är ohanterligt. Och att ditt spelskapande ett sätt att hantera det utan att lämpa över det på ointresserade bekantskaper.

Är det verkligen ett problem kan du väl bara sluta göra det? Eller är ditt intresse inte egentligen historia utan berätta-saker-för-folk-som-de-inte-är intresserade-av-att-lyssna-på? Svårt ju att ge något råd när man inte vet hur stort ditt "problem" är. Men det finns ju folk som man bara kan strypa för att de tex jämt och ständigt ska prata om sin level 7 paladin eller sina barns kräksjukdomar eller vad det nu kan vara de snöat in på. Trädgård.

Jag har alltid uppfattat dig som en enormt positiv kraft här på forumet, och älskar att läsa dina inlägg. Har aldrig tänkt på dig som en besserwisser eller någon som trycker ner sina åsikter i halsen på andra. Men hade jag upplevt det problemet du beskriver skulle jag göra lite ärlig soul searching. Tycker jag att jag vet bättre än alla andra? Har jag lite dryga sidor? Och kan det vara så att jag behöver vara lite mer ödmjuk?
Nä, hela tråden är lite med glimten i ögat men med en lite mer seriös underton. Det kan vara så att jag sakta närmar mig den åldern där man ser på en allt yngre omgivning och uppgivet suckar över bristande utbildning och insikt. Men det hör ju till på något sätt.

Jag tycker ju att kunskap och inte minst kunskapsförmedling/folkbildning är människans viktigaste uppgift, och då kan man ju bli lite beklämd över en samtid som inte tycks förstå värdet i detta.

Men jag vill inte dra detta OT så vi kan hålla oss vid anekdoter. Jag kan tänka mig att det finns en och annan forumit som också reflexmässigt drar någon historisk parallell framför någon samtida populärkulturell referens.

Jag tycker ju att kunskap och inte minst kunskapsförmedling/folkbildning är människans viktigaste uppgift, och då kan man ju bli lite beklämd över en samtid som inte tycks förstå värdet i detta.
Jag träffar ungdomar varje dag, tonåringar då. Och jag har på något sätt blivit ödmjuk i mig själv här att jag många gånger saknar kunskaper om den värld de lever i. Visst finns det broar mellan våra världar, men jag har nästan med tacksamhet fått inse att min kunskap är inte finare än deras kunskaper och upplevelser. Det vackra uppstår när våra erfarenheter och kunskaper får mötas, korsbefruktas och vi börjar bilda oss en gemensam världsbild på lika villkor. Det uppstår en gemensam horisont, och där tänker jag att du med dina kunskaper när du delar dem bidrar till vidja folks horisonter om det sker utifrån en plats av nyfikenhet för den andre, och vilja att dela kunskap snarare än att mästra den andre.

Och att ditt spelskapande ett sätt att hantera det utan att lämpa över det på ointresserade bekantskaper.
Ja, det är nog sant!

Och jag kan nog ha överskattat hur överseende norms är med hiatorisk kuriosa. Men liksom, det är ju så vi förstår världen!

Hjälp mig Bullen! Hur kan jag bibehålla mitt intresse utan att framstå som en besserwisser-kuf?
Börja umgås med historiker!

Du vet, såna som är FilDr och har en anställning på ett universitetet (eller är beredda att gå över lik för att få en sådan).

Om du kan få tag på 1t3+2 såna, kommer du garanterat varken vara den största kufen eller den största besserwissern.

Det är roligt med folk som har passion och brinnande intresse för något. Tycker att världen vore en bättre plats om vi uppmuntrade folks intressen istället för att anse att de tar för stor plats. Däremot är det jobbigt med människor som inte låter andra få en syl i vädret. Så jag tycker att du ska fortsätta prata historia för glatta livet så länge du inte glömmer att lyssna in andras intressen med (och när vi sprungit på varandra IRL har du alltid verkat vara en väldigt trevlig person så det gör du säkert redan 🙂).

Måtte det finnas en egen krets i helvetet för bara dessa personer! Du vill prata om din sjunde nivåns paladin, min tvingas lyssna på hur någon annan berättar om sin optade true brujah (som hen aldrig har spelat) i några eoner först …
Hellre att höra om någons lvl 7 paladin eller optade true brujah då det ändå är sprunget ur nån minsta gemensamma nämnare som är rollspel,ett intresse vi ändå delar.

Kom tillbaka när du fått sitta och varje vecka i åratal fått höra anekdoter om din ena spelares helt fantastiska multibegåvade gudabenåde barn.

OK lille kalle är en sån fotbollstalang,jaha han lyfte upp hela laget ur gärdsgårdsserien helt ensam och han gör minst hattrick varje match och jasså han är den nya zlatan och inte nog med det han är vid 12 års ålder konsertviolinist och han har stora A i alla ämnen och han har fått antagningabrev från harvard redan vid 12 års ålder ,se där ja och han är dessutom VD för ett fortune 500 företag och nästa statsminister och har redan 500 miljarder dollar på kontot.

Vad i hela h-vete får dig (min dåvarande spelare) att tro att jag vill höra dina timmslånga rants om ditt barns fläckfria förträfflighet, det är inte mitt barn så jag kunde inte bry mig mindre 🤯🤮

Last edited:
Hellre att höra om någons lvl 7 paladin eller optade true brujah då det ändå är sprunget ur nån minsta gemensamma nämnare som är rollspel,ett intresse vi ändå delar.

Kom tillbaka när du fått sitta och varje vecka i åratal fått höra anekdoter om din ena spelares helt fantastiska multibegåvade gudabenåde barn.

OK lille kalle är en sån fotbollstalang,jaha han lyfte upp hela laget ur gärdsgårdsserien helt ensam och han gör minst hattrick varje match och jasså han är den nya zlatan och inte nog med det han är vid 12 års ålder konsertviolinist och han har stora A i alla ämnen och han har fått antagningabrev från harvard redan vid 12 års ålder ,se där ja och han är dessutom VD för ett fortune 500 företag och nästa statsminister och har redan 500 miljarder dollar på kontot.

Vad i hela h-vete får dig (min dåvarande spelare) att tro att jag vill höra dina timmslånga rants om ditt barns fläckfria förträfflighet, det är inte mitt barn så jag kunde inte bry mig mindre 🤯🤮
Jag hör hellre sådana saker helt ärligt än om saker relaterade till rollspel.... Samtidigt, jag känner väldigt lite samhörighet med andra nördar överlag. Hellre lyssnar jag på andras liv, deras berättelser om deras barn och deras glädjeämnen i livet. Med glädje är min drog, som jag sa till en kollega. Jag fattar inte vad ungarna pysslar med på fotbollsplanen, men deras glädje kan jag förstå och dela 🙂

Det är roligt med folk som har passion och brinnande intresse för något. Tycker att världen vore en bättre plats om vi uppmuntrade folks intressen istället för att anse att de tar för stor plats. Däremot är det jobbigt med människor som inte låter andra få en syl i vädret. Så jag tycker att du ska fortsätta prata historia för glatta livet så länge du inte glömmer att lyssna in andras intressen med (och när vi sprungit på varandra IRL har du alltid verkat vara en väldigt trevlig person så det gör du säkert redan 🙂).
Tack detsamma!
Jag är inte typen som håller låda. Det är mer små instick här och var :) Och jag uppfattar mig som inlyssnande och nyfiken.

Det är big snarare omgivningens (låga?) tröskel för historisk kuriosa som bekymrar mig :)

Jag hör hellre sådana saker helt ärligt än om saker relaterade till rollspel.... Samtidigt, jag känner väldigt lite samhörighet med andra nördar överlag. Hellre lyssnar jag på andras liv, deras berättelser om deras barn och deras glädjeämnen i livet. Med glädje är min drog, som jag sa till en kollega. Jag fattar inte vad ungarna pysslar med på fotbollsplanen, men deras glädje kan jag förstå och dela 🙂
Våra spelmöten brukar börja med att vi i 1-2h pratar om livet i allmänhet och inte sällan våra barns framgångar (och tillkortakommanden). Jag har heller inga problem med att lyssna på folk. Är det allt för upprepande eller långdraget så får man väl säga till mer eller mindre artigt beroende på kontext.

Det är big snarare omgivningens (låga?) tröskel för historisk kuriosa som bekymrar mig :)
Är inte det här ett dilemma för alla när det kommer till de egna intressena? Att vi upplever att andra ser det som ovidkommande och störande? Kan helt klart relatera till den känslan, men inte utifrån historia just... Historia kan jag tyvärr, även om jag tränar på det, vara personen som suckar och tänker "inte igen!". Men det beror mer på att min familj älskar historia och tror jag delar deras intresse som so-lärare. De missade biten att det var religion, samhällskunskap och geografi jag läste, historia har jag medvetet undvikit. 🙂

Jag är nog rent generellt ganska ointresserad av att prata om sådant som jag själv inte har en koppling till..

Jag har inga barn så när det började talas om barn så blev det snarare en monolog än dialog och än värre är om det är en grupp med föräldrar och man sitter där som den ende barnlöse och känner sig helt utstängd ur samtalet, jag har råkat ut för det hos mitt syskon som har barn och då hen och hens partnet bjudit in andra par med barn och när fokus tenderar att hamna på barnen så sitter jag där och himmlar med ögonen och pustar högljudt med förhoppningen om att fokus kan skifta till att handla om ett ämne där jag kan vara del av disskusionen ist för att sitta som 3:e hjulet under vagnen

Om vi tänker oss att ett samtal är till för alla inblandade och inte för enskilda deltagare så finns det ju ett par fallgropar.
  • Repetition. En nu pensionerad kollega var mästere på att få samtal att handla om hans träning. Resor? Jodå han hade rest till en plats för att cykla. Vad gjordes i helgen? Jodå han hade tränibgssimmat en massa. Följt av långa utläggningar. Och så börjar man backtracka samtalet för att lista ut hur det kommer sig att vi pratar kostnaden för hans tävlingscykel... Enda problemet är alltså frekvensen.
  • Ordvits. En annan kollega är mästare på att bygga ordvitsar runt en lösryckt mening någon annan sa. Kan ju vara kul, eller så känns det som att han tyckte samtalet var ointressant och låter sin hjärna jobba på annat. Hoppas det jag sa var givande och inte bara upplägg för din vits...
  • Jag med, fast bättre! Ingen kollega som gör det här, men alla känner nog till typen. De som till exempel har gjort samma turistresa som dig men som gjorde flera fantastiska saker på resmålet som du inte gjorde, och gärna bryter in för att berätta det. Visst, jag var inte klar med min berättelse, men låt oss prata om dig istället...
Klarar du dig från de här tycker du? Är du intresserad av vad de säger eller vill du bara berätta din egna grej?
(Jag tror ju du är safe, men vi har aldrig träffats.)

Jag och en kollega brukar vara först på kontoret - rätt mycket före alla andra. Så vi brukar ta en kopp kaffe ihop och snacka lite förrän vi kommer igång med dagen.

Kollegan i fråga är överintresserad av Kvantfysik (av alla saker!), så han brukar alltid börja diskutera det med mig eftersom jag ändå har en baskunskap i ämnet (läst Teknisk fysik). Från början kändes det jäkligt konstigt, men till min förvåning har jag kommit att uppskatta dessa diskussioner. Jag har inte så mycket att tillföra förutom att försöka utmana honom lite med kniviga frågor så att han får något att tänka på till nästa morgon. Men, jag har kommit att uppskatta kvantfysiken tack vare dessa stunder.

Det går alltså att omvända omgivningen!

Jag är nog rent generellt ganska ointresserad av att prata om sådant som jag själv inte har en koppling till..

Jag har inga barn så när det började talas om barn så blev det snarare en monolog än dialog och än värre är om det är en grupp med föräldrar och man sitter där som den ende barnlöse och känner sig helt utstängd ur samtalet, jag har råkat ut för det hos mitt syskon som har barn och då hen och hens partnet bjudit in andra par med barn och när fokus tenderar att hamna på barnen så sitter jag där och himmlar med ögonen och pustar högljudt med förhoppningen om att fokus kan skifta till att handla om ett ämne där jag kan vara del av disskusionen ist för att sitta som 3:e hjulet under vagnen
Ja, ”livet” kan ju vara ett svårt ämne om folk har uppnått olika saker. Jag har lätt att känna mig ledsen och misslyckad när folk snackar jobb, barn och liknande, eftersom det påminner mig om allt jag velat uppnå men inte lyckats med.

ist för att sitta som 3:e hjulet under vagnen
Jag tror att jag bara blivit så pass van vid att vara det hjulet att jag inte längre tänker så mycket på det. Tro't eller ej ni som träffat mig i nördsammanhang där jag antagligen mal på för mycket, men på sociala sammankomster med "mugglare" sitter jag mest tyst. Jag kan absolut glädjas med dem när de pratar om något de är entusiastiska inför, men jag har aldrig kunnat uppbåda något nämnvärt intresse för långa samtal om motorer eller sport, eller om "jag träffade Uffe igår, du vet han som gick i samma klass som mammas gamla kompis kusin, och som brukade bo där nere på Djupegatan innan han flyttade till…".

Jag missunnar dem inte de samtalen, de som har dem verkar ju trivas och så. Men tredje/femte hjulet är jag absolut.

Jag har nog helt enkelt internaliserat att Vanligt Folk™ och jag har intressen som väldigt sällan överlappar, och att det helt enkelt är något jag får acceptera. Om nån specifikt frågar mig något så kan jag svara, men annars försöker jag bara hålla mina specialintressen inombords, och tänka att jag får utlopp för dem på Discord och rollspelskonvent.

(Och på jobbet; jag har ju förmånen att få jobba med rätt nördiga elever som inte sällan har specialintressen med ganska mycket överlapp…)

Måtte det finnas en egen krets i helvetet för bara dessa personer! Du vill prata om din sjunde nivåns paladin, min tvingas lyssna på hur någon annan berättar om sin optade true brujah (som hen aldrig har spelat) i några eoner först …
Eller de där som berättar lajvarminnen. Det är fan lumparminnen för dem som fick frisedel. 🙄

Jag har ett liknande problem med mitt språkintresse. Det blir isolerande när alla pratar om den häftiga nya amerikanska serien, och jag som inte ser på engelskspråkig underhållning har inte koll, medan jag gärna vill dela det där roliga klippet från Porta dos fundos, men eftersom min samtalspartner inte kan portugisiska vore det menlöst. Och på samma sätt suckar jag lite om andras brist på bildning då många inte kan mer än svenska och engelska, men ibland träffar jag någon som talar ett tredje språk (oftast för att hen kommer från ett land där språket talas och sällan för att hen delar mitt språkintresse, dock), och då blir det genast ett annat liv i konversationen. Jag är medveten om att mitt starka intresse för språk kan få mig att låta jobbig och dryg, typ ”Nä, jag tittar inte på sådan populärkultur, men vad tycker du om La nouvelle vague?”. Så jag försöker att dämpa mig. Men samtidigt vill man ju sprida sitt intresse. Jag vill ju få folk att förstå hur givande det är att lära sig språk!

Sedan upplever jag att de flesta någorlunda intellektuellt nyfikna är intresserade av en anekdot här och där. De flesta har ett litet basintresse i språk, och samma sak med historia. Jag har otroligt mycket sämre historiekunskaper än de flesta här (framförallt om europeisk medeltid), men finner det jätteintressant när någon berättar en kul historisk detalj jag inte kände till. På samma sätt finner många det kul om jag berättar någon lite annorlunda egenskap i nederländsk typografi eller så. (Visste du att de använder accénter iställer för kursiv?) Det tråkiga kommer ju när man känner att man själv inte kan bidra till konversationen. Om jag går loss på kantonesiska modalpartiklar och det enda min samtalspartner kan göra är att säga ”Jaha!” så blir det snabbt frustrerande. Det blir inget samtal, utan en föreläsning.

Tänker att det är samma sak med historiekunskaper. En intressant historisk anekdot är oftast uppskattat, men motparten måste kunna bidra till konversationen, vilket gör att den inte kan kretsa kring ett område där endast du har kunskap.

Back