Nekromanti Hur ska jag förbättra min tyska?

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,011
Location
Smålands golvbrunn
Jag har för mig att det finns några språkfantomer här, så jag slänger ut denna brännande fråga i förhoppning om ett bra svar.

Jag behöver förbättra min tyska. Frågan är hur jag gör detta på bästa sätt. Jag kan läsa enklare tysk text (svårare med google translate, mycket tid, och lite klister), har ett okej (passivt) ordförråd och okej uttal. Grammatiken är helt borta. I första hand vill jag förbättra min läsförståelse. Skriva och tala kommer i andra hand.

Så hur gör jag? Främst är jag intresserad av dataprogram men jag tar tecksamt emot alla tips. (Av ekonomiska och tidsmässig skäl är dock kurser [annat än sådana som går att genomföra från hemmet] uteslutna).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Engagera dig på ett tyskt forum för något som intresserar dig? Förklarar du för folk att det inte är ditt modersmål och att du bara blir glad om de rättar dig så kommer ingen att tycka illa om det, tyskarna är ett artigt släkte.

Dessutom, tyskarna har sätt att få dig att prata! (OBS: Skämt, inte allvarligt menat!)
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,011
Location
Smålands golvbrunn
Då måste jag ju skriva saker! Men tack, det var utanför boxen tänk där, det är absolut något jag ska fundera på. Dessutom är jag redan registrerad på ett tyskt MÖP-forum.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Det här är min specialitet! För läsförståelse är ärligt talat den bästa medecinen att läsa. Här är några olika metoder som polyglotter använder sig av:

Narrow Reading
Det här innebär att du läser mycket som är skrivet om samma ämne, helst av samma författare. Det klassiska tipset är att hitta en bokserie i stil med Harry Potter. Mycket text skriven av samma författare ger dig ordentligt med repetition av de ord som författaren använder ofta. Mitt tips är att skaffa en Kindle och läsa med popupordboken du kan köpa till. Ordboken för tyska->engelska håller hög kvalitet, då tyska är ett relativt vanligt språk.

Listen/Read (L/R)
L/R är en metod som tog HTLAL (mitt andra hem på nätet) med storm för ett antal år sedan. Den går i korthet ut på att hitta en bok på ditt L2 (alltså språket du vill lära dig) och samma bok översatt till L1 (ett språk du behärskar), plus en ljudbok på L2. Tekniken finns i olika utföranden, men proceduren brukar se ut ungefär såhär:
1: Läs boken i L1 samtidigt som du lyssnar på L2.
2: Läs boken på L2 och lyssna på L2.
3: Läs boken på L2, lyssna på L2 och skugga* texten.
4: Lyssna och skugga utan att läsa.
Det kan vara värt att köra igenom steg 1 mer än en gång innan man går vidare.

10kS
10kS står för "10,000 sentences" och är en metod utvecklad på bloggen AJATT (All Japanese All The Time). Metoden kallas också för "stentence mining". Principen är att du noterar meningar som du inte riktigt förstår, men nästan, sedan slår du upp orden och de grammatiska punkterna, eller frågar någon som kan bättre, eller vad du behöver göra för att förstå meningen. Du använder sedan ett SRS-program (Anki är industristandard här, finns till dator, iOS och Android, samt som webbapplikation) för att repetera meningarna varje dag. Vid det laget du har matat in 10 000 meningar så behärskar du språket väl. AJATT betonar att man måste söka upp meningar själv, även om det finns en uppsjö av 10ks-lekar att ladda ned till Anki.

Det finns många fler metoder, men det här är nog de som jobbar mest med just läsförståelse, som jag kan komma på. Vid det laget man kan hyfsat ta sig igenom böcker med en ordbok brukar rådet i allmänhet vara "läs mycket". Det finns massor av studier som visar att regelbunden läsning är mer effektivt än de flesta andra metoder. Steve Kaufmann lanserade "Comprehensible Input" som term för en massa år sedan och hypotesen står sig fårtfarande. Den säger att hjärnan lär sig språk genom att förstå meddelanden, och det effektivaste sättet att lära sig är att utsätta hjärnan för språk som ligger på nivån i+1, alltså strax över den nivå där du ligger nu. Fokusera inte så mycket på memorisering och explicit grammatik; det finns gott om studier som pekar mot att typ allt man gör i tredjespråkundervisningen i skolan, som att plugga glosor och repetera grammatikramsor, är otroligt ineffektivt. Så mitt råd är helt enkelt: läs mycket, gärna med en popupordbok på en Kindle.

Jag har hängt i de här kretsarna i många år och lärt mig många språk och kan slänga mig med termer som inte är självklara (precis som jag kan göra när jag pratar rollspel!). Så om det är något du inte förstår eller något du undrar över, så är det bara att fråga!

---
* Skuggning är en teknik som innebär att du lyssnar och repeterar vad som sägs så tätt inpå du kan, alltså med bara någon sekunds fördröjning. Du lyssnar och talar på samma gång, vilket är svårt i början, men man lär sig. Oavsett om du kör L/R är skuggning en bra teknik för att öva på din hörförståelse. Lanserad av den fantastiske polyglotten Alexander Arguelles, som använder det som sin främsta teknik.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,011
Location
Smålands golvbrunn
Tack Genisis, du har gjort min dag. Kan jag göra något för dig i gengäld? Vill du rymma med mig?

Jag kommer att satsa antingen på 10kS eller ren läsning; de tror jag passar mig bäst. Jag bestämmer mig så fort jag har hunnit läsa in mig på 10kS själv och tagit reda på hur avskräckande det här med SRS-program är (jag är allvarlig data-analfabet och har tålamod som en treåring när det gäller gadgets).

Det föresvävade mig att bara läsa på, men jag trodde att det var det mest ineffektiva sättet som fanns. Nu har jag lärt mig något nytt. Dessutom har jag förstått något som jag inte riktigt förstått tidigare; det faktum att jag kan flytande engelska utan att egentligen kunna någon som helst grammatik, engelsk eller annan, och trots att jag aldrig pallade att plugga ordentligt i skolan. Språket sitter i ryggmärgen bara. Och det beror på att jag började läsa skönlitteratur och rollspelsböcker på engelska när jag var typ 14 år sen bara fortsatte läsa. Jag har nog läst lika mycket engelsk text i mitt liv som svensk, tror jag. Det glädjer mig att vanligt råplugg inte är rätt sätt.

Nu ska jag låna några bra böcker om krig på tyska. Och se om jag kan gräva fram mitt exemplar av Der kleine Hobbit.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Kul att kunna hjälpa till! Ja, vi svenskars engelskakunskaper är ett hett ämne och de flesta är överens på att det inte beror på att vi har bra engeskaundervisning i skolan. :)

När det gäller SRS och datafobi så kan Anki vara lite överväldigande i början, men de flesta inställningar behöver man inte bry sig om. Det räcker att lägga till "basic"-kort med en fram- och baksida och så sköter resten sig självt.
 
Top