Nekromanti Hur ska jag få folk att börja spela rollspel ?

Xexion

Veteran
Joined
13 Jan 2001
Messages
1
Jag bor mitt i en liten by varifrån jag pendlar in i stan där jag går på gymnasiet. Ett gäng därifrån spelade rollspel, och jag hängde på. Nu har jag spelat ett antal gånger (drakar&demoner, runt 10 gånger eller nåt).
Nu vill jag få några stycken därifrån jag bor att börja spela (med mig som spelledare?). Hur ska jag kunna övertala dem? Räcker det med två-tre spelare till början? Och om ni hade några grundläggande tips till nya spelledare?

Men det viktigaste är att kunna övertala dem. Min kusin hänger nog med på det, och en annan kompis och hans brorsa som läser en del fantasy-böcker är väl lättast att övertala.

HUR?!?!



Xexion.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Att bo avigt till och börja spelleda är ett helvete. Jag vet. Nu har jaf iofs turen att bo ett stenkast ifrån E4:an, och kollektivtrafiken är ganska god, så det är inget större problem. Det som däremot ÄR ett KONSTANT problem är att hitta spelare.
1, Det finns oftast väldigt få ute i bushen som är intresserade av rollspel.
2, Det finns oftast väldigt få inne i stan som är intresserade av att spela rollspel.
3, Personerna från punkt 2 brukar sällan vilja åka ut till bushen för att spela rollspel.
4, Det är svårt att ta sig in till stan för att spela rollspel.

Kusligt dilemma.
Där jag bor nu har jag spellett i ca 4 till 5 år. Idag är det jag och två andra som träffas konstant, med 3-4 andra som kan hoppa in ibland. Det har aldrig varit fler...

Nå, nu kanske det här lät väldigt nedslående (vilket det är, då jag VILL spela.. MYCKET!), men ett par allmänna tips för att hitta spelare är;
1, Sök i bekantskapskretsen. (Vilket du verkar vara inne på..)
2, "Reach out" i skolan. Kolla om det finns några som spelar. Vanligtvis är det ganska små "sammanslutningar", och att slå ihop två små spelgrupper är aldrig fel. Vissa skolor (läs: platser) har naturligtvis fler rollspelare än andra..
3, Don't push it! Vill dom inte spela/är inte intresserade så tryck det inte ner i halsen på dem. Föreslå, tvinga inte.

Angående spelarantalet.. Som nybliven SL (spelledare) är det alltid bättre att ha färre spelare. Jag, som trots allt spellett ett tag, tycker att det börjar bli jobbigt när spelarantalet kommer uppemot 6-7st, om man inte delar upp dem, just för att rollspel är ett sån verbal aktivitet.
2-3 spelare för en ny SL låter i mina öron helt OK.

Tips för nya spelledare..
1, Läs igenom det alster ni ska spela. Noga.
2, Var beredd på att spelarna förmodligen gör något oväntat, som du inte hade räknat med (läs: var beredd att improvisera)
3, Ta det lugnt. Om man stressar igenom vissa delar av äventyret är det lätt att missa något. Att få höra ett "just ja, ni skulle ju ha hämtat upp det där brevet i början.." är inte kul.
4, Exprimentera. "You can't fix it if you don't know what's broken" - lär av dina misstag och pröva nya vägar att göra saker.

När du har vant dig med att spelleda kan det ju vara en ide att börja med lite props (föremål beskrivna i äventyr, som man tillverkar på riktigt), bakgrundsmusik (flertalet original scores från filmer duger gott), ljuseffekter, avancerade karaktärer etc.

//MiDNiGHT. - som hoppas han tillfört något vettigt.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Börja med något enkelt och kort äventyr som inte tar mer ängon timme/timmar att spela igenom. använd dig av klicheer(de har kommit över en gammal karta som visar vara en stor skatt ligger gömd, den vaktas givetvis alla några hemska monster.) om de inte alls har något hum om hur rollspel går till och var inte så någa på att De skall ROLLspel första gången utan låt dem komma in i de grundläggande reglerna och kunskapen först, så som hur strider och magi fungerar samt hur de använder sina färdigheter

Att skapa en rollperson brukar ta tid spec. om man inte är van, kanske det vore en bra ide om du gjorde iordning ett par innan spelmötet. Rp som de första gången får använda istället för att skapa egna. Vill de sedan spela mer kan de få göra egna. Alternativt kan ju skapande av rp med dina kompisar vara ett sätt att få dem vilja spela ett äventyr. För tycker de inte det är roligt så kommer knappast gilla att spela heller.

Hoppas du får dem att spela och att vilja fortsätta sedan

Hasse




So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det enklaste är väll bara att fråga dem.
Sen så kan du ju föreslå en rollspelshelg hemma hos dig. Hur stor gruppen är upp till dig, men jag tycker att det är enklst när gruppen är mellan 3-5 spelare.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Där jag bor i Sandviken är det inget problem att hitta rollspelare. Men de tips jag kan ge dig är att börja umgås med hårdrockare:)

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Låt de prova en gång. Hör de till den sortens människor som tycker rollspel är roligt kommer de att fastna med en gång.
Och oroa dig inte för spelledandet. Första gången jag spelade rollspel så var de sagan om ringen. Det var på ett läger och jag tyckte det var oerhört roligt. Tyvärr så kune vi bara spela typ en timme sammanlgt.
Efter det åkte jag hem och ville spela rollspel. Några kompisar till mig hängde genast på och jag fick såklart vara SL eftersom det var jag som visste vad rollspel var.
Detta helt utan regler (vi spelade i sagan om ringen välden), och helt utan att ha läst alla regler, typ bara lite stridsregler och hur man skapar en RP.
Det gick jättebra och var skitkul tyckte alla inblandade, så jag tror att du kommer att se att det kommer vara jätteroligt. Det kan till och med vara roligt om ni bara är 2 som spelar. Men fler gör allt genast roligare.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
När jag började spela var vi tre stycken och vi spelade på mattelektionerna i mellanstadiet.

Ups, nu hjälpte jag dig nog inte det minsta men ändå.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag känner till ditt problem väl. Bor själv i bushen och pendlar in till stan (nu har man iofs slutat gymnasiet, men ändå).
Ofta känner man på sig lite grann vilka kompisar som skulle gilla att spela rollspel, det enklaste är att bara fråga rakt ut om de har lust att hänga med och spela.

När man spelar första gången ska man inte ha många spelare. När man är jätte van SL bör men iofs inte heller ha många spelare. Mer än fem brukar kunna bli ett långsamt spel, eller kräver spelare som är vana att spela tillsammans. (Jag ska inte säga hur långt man kommer i ett äventyr när man är runt 15 spelare.)

Jag fick rollspelsabstinens i julhelgen och spelade med en(1) spelare, det gick, men... nåja, man bör vara fler.

Det bästa tipset till en nybörjare är att vara nybörjare. Om man tillåter sig att göra misstag så går det bra.
Du kan ta en titt på <A HREF="http://www.roleplayingtips.com" target="_new">http://www.roleplayingtips.com</A> och läsa det som riktar sig till nybörjare.

- Zire
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: På mattelektionerna? (NT)

Japp. Vi lurade i läraren att det var en hel del matte i rollspel. Vilket det ju faktiskt kan vara. Mycket roligare än att läsa matte i varje fall.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag förstår ditt dilemma. Att vara grymt peppad på någonting gör att man blir ganska besviken på folk som inte har förståelse för det man gillar. Min erfarenhet är att de människor som gillar SF och fantasy litteratur oftast är ganska öppna för att prova på att spela rollspel. Kolla runt i din umgängeskrets och hör dig för lite. Själv kan jag dela upp mina kompisar i två läger: De som gillar SF/fantasy och även kan tänka sig att spela rollspel, sedan har vi dem som gnäller på att det är overkligt och exempelvis aldrig skulle kunna se någon mer fantasifull film än svartvita TV-dokumentärer. Så: gillar dom genren i stort är det nog lätt att uppmundra dem till att spela, resten av dina bekanta är kanske inte fullt så intresserade.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 
Top